Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Środki transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki transportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>, Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,60egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana podstawowa wiedza za zakresu z podstaw konstrukcji maszyn

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów i usystematyzowanie podstawowej wiedzy z zakresu środków transportu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Eksploatacja środków transportu2
T-A-2Charakterystyki użytkowania środków transportu2
T-A-3Obługa i warunki techniczne utrzymania środków transportu2
T-A-4Organizowanie zadań transportowych2
T-A-5Formowanie ładunków i transportu2
T-A-6Koszty eksploatacyjne środków transportu2
T-A-7Techniki informatyczne wspomagające zarządzanie eksploatacją środków transportu2
T-A-8Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Definicja i cechy transportu. Definicja i podział środków transportu.2
T-W-2Podział środków transportu wewnętrznego i kryteria klasyfikacji.2
T-W-3Podział dźwignic. Przykłady dźwignic. Podział przenośników i definicje grup przenośników.2
T-W-4Materiały transportowane przenośnikami. Przykłady przenośników.2
T-W-5Podział wózków jezdniowych napędzanych i nienapędzanych. Przykłady wózków i ich osprzętu.2
T-W-6Klasyfikacja pojazdów drogowych z określeniami jej dotyczącymi. Podział samochodów.2
T-W-7Zawieszenia w samochodach (podział, charakterystyka, różnice itp.).2
T-W-8Samochodowe układy napędowe2
T-W-9Podział towarowych wagonów kolejowych. Rodzaje trakcyjnych pojazdów szynowych. Zestaw kołowy konstrukcja, profile kół, współpraca koła i szyny oraz kinematyka ruchu. Elementy budowy pojazdów szynowych.4
T-W-10Środki transportu lotniczego. Budowa atmosfery ziemskiej, atmosfera wzorcowa. Konstrukcja statków powietrznych. Napędy lotnicze. Układy sterowania statkami powietrznymi.3
T-W-11Charakterystyki aerodynamiczne i osiągi statków powietrznych. Wyważenie, stateczność i sterowność samolotów i śmigłowców.2
T-W-12Klasyfikacja i rodzaje statków morskich. Kadłuby statków, elementy wytrzymałości oraz stateczności konstrukcji. Napędy i wyposażenie statków. Operacje ładunkowe. Charakterystyki manewrowe.2
T-W-13Klasyfikacja i rodzaje statków śródlądowych. Podstawowe systemy floty.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł15
A-A-3Udział w konsultacjach3
A-A-4Praca własna7
A-A-5Przygotowanie do zalicenia i zaliczenie10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i egzamin5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C11_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków transportu
LO_1A_W08, LO_1A_W03C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C11_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, identyfikować i specyfikować proste zadanie inżynierskie w zakresie środków tranportu, a także oszacować czas potrzebny na ich realizację
LO_1A_U01, LO_1A_U04, LO_1A_U11C-1T-A-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-13, T-W-10M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C11_K01
Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nim ryzyka i konsekwencji zagrożeń
LO_1A_K06, LO_1A_K01C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C11_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków transportu
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C11_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, identyfikować i specyfikować proste zadanie inżynierskie w zakresie środków tranportu, a także oszacować czas potrzebny na ich realizację
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C11_K01
Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nim ryzyka i konsekwencji zagrożeń
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Prochowski L., Żuchowski A, Pojazdy samochodowe - samochody ciężąrowe i autobusy, WKŁ, Warszawa, 2004
  2. Zalewski P., Siedlecki P., Drewnowski A, Technologia transportu kolejowego, WKŁ, Warszawa, 2004
  3. Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych, WSiP, Warszawa, 1999
  4. Lewitowicz J., Kustoń K., Podstawy eksploatacji statków powietrznych, WITWL, Warszawa, 2003
  5. Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
  6. Więckiewicz W., Zarys budowy statków morskich, Wydawnictwo Uczelniane WSM, Gdynia, 1998
  7. Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańs, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Zając P., Kołodziejczyk L.M., Silniki spalinowe, WSiP, Warszawa, 2001
  2. Uzdowski M., Abramek K.F., Garczyński K., Pojazdy samochodowe - Eksploatacja techniczna i naprawa, WKŁ, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Eksploatacja środków transportu2
T-A-2Charakterystyki użytkowania środków transportu2
T-A-3Obługa i warunki techniczne utrzymania środków transportu2
T-A-4Organizowanie zadań transportowych2
T-A-5Formowanie ładunków i transportu2
T-A-6Koszty eksploatacyjne środków transportu2
T-A-7Techniki informatyczne wspomagające zarządzanie eksploatacją środków transportu2
T-A-8Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i cechy transportu. Definicja i podział środków transportu.2
T-W-2Podział środków transportu wewnętrznego i kryteria klasyfikacji.2
T-W-3Podział dźwignic. Przykłady dźwignic. Podział przenośników i definicje grup przenośników.2
T-W-4Materiały transportowane przenośnikami. Przykłady przenośników.2
T-W-5Podział wózków jezdniowych napędzanych i nienapędzanych. Przykłady wózków i ich osprzętu.2
T-W-6Klasyfikacja pojazdów drogowych z określeniami jej dotyczącymi. Podział samochodów.2
T-W-7Zawieszenia w samochodach (podział, charakterystyka, różnice itp.).2
T-W-8Samochodowe układy napędowe2
T-W-9Podział towarowych wagonów kolejowych. Rodzaje trakcyjnych pojazdów szynowych. Zestaw kołowy konstrukcja, profile kół, współpraca koła i szyny oraz kinematyka ruchu. Elementy budowy pojazdów szynowych.4
T-W-10Środki transportu lotniczego. Budowa atmosfery ziemskiej, atmosfera wzorcowa. Konstrukcja statków powietrznych. Napędy lotnicze. Układy sterowania statkami powietrznymi.3
T-W-11Charakterystyki aerodynamiczne i osiągi statków powietrznych. Wyważenie, stateczność i sterowność samolotów i śmigłowców.2
T-W-12Klasyfikacja i rodzaje statków morskich. Kadłuby statków, elementy wytrzymałości oraz stateczności konstrukcji. Napędy i wyposażenie statków. Operacje ładunkowe. Charakterystyki manewrowe.2
T-W-13Klasyfikacja i rodzaje statków śródlądowych. Podstawowe systemy floty.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i innych źródeł15
A-A-3Udział w konsultacjach3
A-A-4Praca własna7
A-A-5Przygotowanie do zalicenia i zaliczenie10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i innych źródeł15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i egzamin5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C11_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze eksploatacji środków transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W08ma pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych technologii wykorzystywanych w logistyce, w tym technologii transportowych, magazynowania i teleinformatycznych
LO_1A_W03ma wiedzę z zakresu podstawowych procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów i usystematyzowanie podstawowej wiedzy z zakresu środków transportu.
Treści programoweT-A-3Obługa i warunki techniczne utrzymania środków transportu
T-A-4Organizowanie zadań transportowych
T-A-5Formowanie ładunków i transportu
T-A-6Koszty eksploatacyjne środków transportu
T-A-7Techniki informatyczne wspomagające zarządzanie eksploatacją środków transportu
T-A-1Eksploatacja środków transportu
T-A-2Charakterystyki użytkowania środków transportu
T-W-11Charakterystyki aerodynamiczne i osiągi statków powietrznych. Wyważenie, stateczność i sterowność samolotów i śmigłowców.
T-W-12Klasyfikacja i rodzaje statków morskich. Kadłuby statków, elementy wytrzymałości oraz stateczności konstrukcji. Napędy i wyposażenie statków. Operacje ładunkowe. Charakterystyki manewrowe.
T-W-13Klasyfikacja i rodzaje statków śródlądowych. Podstawowe systemy floty.
T-W-10Środki transportu lotniczego. Budowa atmosfery ziemskiej, atmosfera wzorcowa. Konstrukcja statków powietrznych. Napędy lotnicze. Układy sterowania statkami powietrznymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C11_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł, identyfikować i specyfikować proste zadanie inżynierskie w zakresie środków tranportu, a także oszacować czas potrzebny na ich realizację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac indywidualnych i zespołowych
LO_1A_U11potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z zagadnieniami infrastruktury logistycznej i środków transportu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów i usystematyzowanie podstawowej wiedzy z zakresu środków transportu.
Treści programoweT-A-1Eksploatacja środków transportu
T-W-2Podział środków transportu wewnętrznego i kryteria klasyfikacji.
T-W-5Podział wózków jezdniowych napędzanych i nienapędzanych. Przykłady wózków i ich osprzętu.
T-W-6Klasyfikacja pojazdów drogowych z określeniami jej dotyczącymi. Podział samochodów.
T-W-8Samochodowe układy napędowe
T-W-13Klasyfikacja i rodzaje statków śródlądowych. Podstawowe systemy floty.
T-W-10Środki transportu lotniczego. Budowa atmosfery ziemskiej, atmosfera wzorcowa. Konstrukcja statków powietrznych. Napędy lotnicze. Układy sterowania statkami powietrznymi.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C11_K01Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nim ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
LO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów i usystematyzowanie podstawowej wiedzy z zakresu środków transportu.
Treści programoweT-A-3Obługa i warunki techniczne utrzymania środków transportu
T-A-1Eksploatacja środków transportu
T-A-2Charakterystyki użytkowania środków transportu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.