Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Składowanie materiałów niebezpiecznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Składowanie materiałów niebezpiecznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw fizyki, chemii i procesów transportowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu ładunków niebezpiecznych stwarzających zagrożenie dla ludzi lub środowiska. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka związanego z transportem ładunków.
C-2Zapoznanie studentów z przepisami dotyczącymi transportu materiałów niebezpiecznych.
C-3Zapoznanie studentów z procedurami postępowania w sytuacji awaryjnej, z obowiązkami uczestników przewozu ładunków niebezpiecznych.
C-4Zapoznanie studentów z bazami i kartami charakterystyk ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji o charakterystykach ładunków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do zajęć1
T-A-2Pomiar stężenia wybuchowego mieszaniny gazów, par cieczy i pyłów4
T-A-3Wyznaczanie temperatury zapłonu cieczy i gazów palnych.3
T-A-4Wyznaczanie stężenia gazów w mieszaninie4
T-A-5Zaliczenie formy zajęć3
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych i ich klasyfikacja.6
T-W-3Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych.4
T-W-4Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu.4
T-W-5Środki bezpieczeństwa składowania materiałów niebezpiecznych. Elektryczność statyczna. Zakazy składowania razem.4
T-W-6Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku.4
T-W-7Postępowanie w razie zagrożenia.4
T-W-8Bazy danych o materiałach niebezpiecznych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
A-A-3Opracowanie wyników z przeprowadzonych ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia4
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C40-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz zna procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych.
LO_1A_W08, LO_1A_W02, LO_1A_W03C-1, C-4T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C40-1_U02
Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające zagrożenie związane ze składowaniemm ładunków niebezpiecznych, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały, potrafi zaproponować sposób zapobiegania zagrożeniom
LO_1A_U01, LO_1A_U03, LO_1A_U07C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-3, M-4, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C40-1_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
LO_1A_K06, LO_1A_K01C-1, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-1, M-3, M-4, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C40-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz zna procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych.
2,0Student nie zna podstawowych czynników wpływających na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych.
3,0Student zna podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych.
3,5Wiedza na poziomie pomiewdzy 3,0 a 4,0.
4,0Student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz zna podstawowe procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych.
4,5Wiedza na poziomie pomiewdzy 4,0 a 5,0.
5,0Student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz bardzo dobrze zna procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C40-1_U02
Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające zagrożenie związane ze składowaniemm ładunków niebezpiecznych, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały, potrafi zaproponować sposób zapobiegania zagrożeniom
2,0Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych czynników wpływających na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, nie potrafi dobrać podstawowych środków zmniejszających te zagrożenia.
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych.
3,5Posiada umiejetności na poziomie pomiedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające te zagrożenia.
4,5Posiada umiejetności na poziomie pomiedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające te zagrożenia, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C40-1_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
2,0Nie rozponaje występujących zagrożeń składowania materiałów niebezpiecznych i ma świadomość związanego z nimi ryzyka.
3,0Rozponaje podstawowe zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania.
3,5Kompetencje na pziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Rozponaje występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń.
4,5Kompetencje na pziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Rozponaje występujące zagrożenia i ma wysoką świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu zaawansowanym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, ma zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Red. Bodzek D., Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
  2. Carson Ph. A., Mumford C. J., Hazardous chemical handbook, Oxford Butterworth-Heinemann, 2002
  3. Grzegorczyk K., Buchcar R., Towary niebezpieczne ADR 2009. Transport w praktyce., Grupa Image, Warszawa, 2010
  4. Hanczyk B., Grzegorczyk K., Buchcar R., Transport drogowy materiałów niebezpiecznych, Grupa Image, Warszawa, 2000
  5. Wojciechowska H., Charakterystyki powszechnie stosowanych prostych i złożonych substancji szkodliwych i (lub) niebezpiecznych, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe EKOS, Gdańsk, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, PRS, 2007
  2. USTAWA o przewozie towarów niebezpiecznych, Dz.U. z 2011 nr 227 poz. 1367, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do zajęć1
T-A-2Pomiar stężenia wybuchowego mieszaniny gazów, par cieczy i pyłów4
T-A-3Wyznaczanie temperatury zapłonu cieczy i gazów palnych.3
T-A-4Wyznaczanie stężenia gazów w mieszaninie4
T-A-5Zaliczenie formy zajęć3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych i ich klasyfikacja.6
T-W-3Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych.4
T-W-4Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu.4
T-W-5Środki bezpieczeństwa składowania materiałów niebezpiecznych. Elektryczność statyczna. Zakazy składowania razem.4
T-W-6Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku.4
T-W-7Postępowanie w razie zagrożenia.4
T-W-8Bazy danych o materiałach niebezpiecznych.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
A-A-3Opracowanie wyników z przeprowadzonych ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia4
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C40-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz zna procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W08ma pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych technologii wykorzystywanych w logistyce, w tym technologii transportowych, magazynowania i teleinformatycznych
LO_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych
LO_1A_W03ma wiedzę z zakresu podstawowych procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu ładunków niebezpiecznych stwarzających zagrożenie dla ludzi lub środowiska. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka związanego z transportem ładunków.
C-4Zapoznanie studentów z bazami i kartami charakterystyk ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji o charakterystykach ładunków.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych i ich klasyfikacja.
T-W-4Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu.
T-W-3Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych.
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.
T-W-6Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku.
T-W-5Środki bezpieczeństwa składowania materiałów niebezpiecznych. Elektryczność statyczna. Zakazy składowania razem.
T-W-7Postępowanie w razie zagrożenia.
T-W-8Bazy danych o materiałach niebezpiecznych.
T-A-2Pomiar stężenia wybuchowego mieszaniny gazów, par cieczy i pyłów
T-A-4Wyznaczanie stężenia gazów w mieszaninie
T-A-3Wyznaczanie temperatury zapłonu cieczy i gazów palnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych czynników wpływających na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych.
3,0Student zna podstawowe czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych.
3,5Wiedza na poziomie pomiewdzy 3,0 a 4,0.
4,0Student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz zna podstawowe procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych.
4,5Wiedza na poziomie pomiewdzy 4,0 a 5,0.
5,0Student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych oraz bardzo dobrze zna procedury postępowania w sytuacjach niebezpiecznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C40-1_U02Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające zagrożenie związane ze składowaniemm ładunków niebezpiecznych, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały, potrafi zaproponować sposób zapobiegania zagrożeniom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w odniesieniu do zagadnień logistyki i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
LO_1A_U07potrafi zaplanować badania i eksperymenty, przeprowadzić pomiary i symulacje, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących transportu, logistyki i spedycji.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z przepisami dotyczącymi transportu materiałów niebezpiecznych.
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu ładunków niebezpiecznych stwarzających zagrożenie dla ludzi lub środowiska. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka związanego z transportem ładunków.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych i ich klasyfikacja.
T-W-4Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu.
T-W-3Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych.
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.
T-W-6Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku.
T-W-5Środki bezpieczeństwa składowania materiałów niebezpiecznych. Elektryczność statyczna. Zakazy składowania razem.
T-W-7Postępowanie w razie zagrożenia.
T-W-8Bazy danych o materiałach niebezpiecznych.
T-A-2Pomiar stężenia wybuchowego mieszaniny gazów, par cieczy i pyłów
T-A-4Wyznaczanie stężenia gazów w mieszaninie
T-A-3Wyznaczanie temperatury zapłonu cieczy i gazów palnych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych czynników wpływających na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, nie potrafi dobrać podstawowych środków zmniejszających te zagrożenia.
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych.
3,5Posiada umiejetności na poziomie pomiedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające te zagrożenia.
4,5Posiada umiejetności na poziomie pomiedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające te zagrożenia, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C40-1_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenia związane ze składowaniem ładunków niebezpiecznych, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
LO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu ładunków niebezpiecznych stwarzających zagrożenie dla ludzi lub środowiska. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka związanego z transportem ładunków.
C-3Zapoznanie studentów z procedurami postępowania w sytuacji awaryjnej, z obowiązkami uczestników przewozu ładunków niebezpiecznych.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka materiałów niebezpiecznych i ich klasyfikacja.
T-W-4Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu.
T-W-3Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych.
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.
T-W-6Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku.
T-W-5Środki bezpieczeństwa składowania materiałów niebezpiecznych. Elektryczność statyczna. Zakazy składowania razem.
T-W-7Postępowanie w razie zagrożenia.
T-W-8Bazy danych o materiałach niebezpiecznych.
T-A-2Pomiar stężenia wybuchowego mieszaniny gazów, par cieczy i pyłów
T-A-4Wyznaczanie stężenia gazów w mieszaninie
T-A-3Wyznaczanie temperatury zapłonu cieczy i gazów palnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-3Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozponaje występujących zagrożeń składowania materiałów niebezpiecznych i ma świadomość związanego z nimi ryzyka.
3,0Rozponaje podstawowe zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania.
3,5Kompetencje na pziomie pomiędzy 3,0 a 4,0.
4,0Rozponaje występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń.
4,5Kompetencje na pziomie pomiędzy 4,0 a 5,0.
5,0Rozponaje występujące zagrożenia i ma wysoką świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu zaawansowanym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, ma zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem.