Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o systemach gospodarczych
W-2Umiejętność posługiwania się narzędziami informatycznymi w celu śledzenia aktualnych trendów w gospodarce

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych
C-5Zapoznanie studentów z rolą instytucji rynkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Funkcje i analiza wydajności. 2. Gospodarstwo domowe a państwo: system ubezpieczeń w Polsce, polityka rodzinna, pomoc społeczna. 3. Problemy bezrobocia, skutki kontraktów dla zatrudnienia. 4. Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzenie do praktyki gospodarczej. 5. Ekonomia integracji europejskiej - system finansowy UE, teoria unii celnej i wspólnego rynku, integracja rynkowa. 6. Problematyka opodatkowania, zasady opodatkowania. Skutki podatków: finansowe, organizacyjne, efekty dla równowagi ogólnej, podatki korygujące,. Koszty administracyjne systemu podatkowego. Odpowiedzialność polityczna systemu podatkowego. 7. Produkcja i koszty w przedsiebiorstwie, rodzaje przedsiębiorstw. 8. Niedoskonałości rynku i rola państwa w gospodarce. 9. Inflacja. Sposoby pomiaru inflacji, społeczno-ekonomiczne skutki inflacji. 10. Handel międzynarodowy. Cło-elementarny instrument polityki handlowej. Integracja ekonomiczna. 11. Wzrost gospodarczy. Mierniki wzrostu gospodarczego. Zdolności wytwórcze gospodarki a dochód narodowy.14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Organizacja zajęć z podstaw ekonomii1
T-W-2Podstawowe pojęcia ekonomiczne - własność, dobro, potrzeba, proces gospodarowania1
T-W-3Rynek gospodarczy i jego instytucje; uczestnicy gospodarki: państwo, przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe2
T-W-4Rynek - popyt, podaż; równowaga rynkowa,elastyczność cenowa2
T-W-5Makroekonomia - dochód i produkt narodowy1
T-W-6Mikroekonomia - instytucje i prawne systemy wspierające przedsiebiorstwa (instytucje rządowe i organizacje społeczne)1
T-W-7Pieniądz i polityka monetarna1
T-W-8Rola państwa w gospodarce - systemy gospodarcze, interwencja państwa w gospodarkę, dobra publiczne, efekty zewnętrzne, niedoskonała konkurencja, niedoskonała informacja, zawodność państwa, ekonomiczne funkcje państwa2
T-W-9Struktury rynkowe - konkurencja doskonała , konkurencja niedoskonała, konkurencja monopolistyczna, oligopol, monopol1
T-W-10Wzrost i rozwój gospodarczy - rodzaje, czynniki, modele, bariery wzrostu2
T-W-11Inflacja - pojęcie, rodzaje, skutki i przyczyny inflacji2
T-W-12Bezrobocie - zasoby siły roboczej, pojęcie i rodzaje bezrobocia, przyczyny, skutki2
T-W-13Budżet i polityka fiskalna państwa - pojęcie, funkcje budżetu, zasady polityki budżetowej, deficyt budżetowy i dług publiczny, wydatki budżetu2
T-W-14Podatki - pojęcie, rodzaje podatków, fiskalizm oraz efektywność systemu podatkowego2
T-W-15Podmioty gospodarki rynkowej - przedsiebiorstwo a przedsiębiorca, spółki handlowe2
T-W-16Rynek kapitałowy - rynek pierwotny i wtórny, fundusze inwestycyjne, giełda1
T-W-17Międzynarodowy system finansowy - ryzyko walutowe, unia walutowa, Waluta i kurs walutowy1
T-W-18Handel zagraniczny - rola handlu zagranicznego w gospodarce, liberalizacja handlu międzynarodowego, organizacje regulujące i wspierające handel międzynarodowy2
T-W-19Integracja europejska - integracja gospodarcza, walutowa, bankowa1
T-W-20Zaliczenie treści wykładowych1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie sie do ćwiczeń i do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury z zakresu związanego z tematami wykładów17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów3
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków)
M-4Wykłady z prezentacjami multimedialnymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń oraz zaliczenie końcowe ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B05_W01
Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, ma ogólną wiedzę o zasadach gospodarowania i teoriach ekonomii
LO_1A_W16C-2, C-5, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B05_U01
Studen potrafi interpretować zaobserwowane elementarne zjawiska i procesy społeczno - gospodarcze
LO_1A_U06C-2, C-3, C-5, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_B05_K01
Student będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego poprzez uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności
LO_1A_K06C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-17M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B05_W01
Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, ma ogólną wiedzę o zasadach gospodarowania i teoriach ekonomii
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza istotne informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B05_U01
Studen potrafi interpretować zaobserwowane elementarne zjawiska i procesy społeczno - gospodarcze
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz potrafi wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania , poprawnie wylicza efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo przeprowadza analizę efektówi nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, potrafi posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesugospodarowania, wylicza efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadza analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_B05_K01
Student będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego poprzez uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności
2,0Student nie potrafi wykorzystać w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, posługuje się miernikami procesu gospodarowania, wykorzysta w praktyce zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Kwiatkowski E., Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Paul A. Samuelson, William D. Nordhaus, Ekonomia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Funkcje i analiza wydajności. 2. Gospodarstwo domowe a państwo: system ubezpieczeń w Polsce, polityka rodzinna, pomoc społeczna. 3. Problemy bezrobocia, skutki kontraktów dla zatrudnienia. 4. Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzenie do praktyki gospodarczej. 5. Ekonomia integracji europejskiej - system finansowy UE, teoria unii celnej i wspólnego rynku, integracja rynkowa. 6. Problematyka opodatkowania, zasady opodatkowania. Skutki podatków: finansowe, organizacyjne, efekty dla równowagi ogólnej, podatki korygujące,. Koszty administracyjne systemu podatkowego. Odpowiedzialność polityczna systemu podatkowego. 7. Produkcja i koszty w przedsiebiorstwie, rodzaje przedsiębiorstw. 8. Niedoskonałości rynku i rola państwa w gospodarce. 9. Inflacja. Sposoby pomiaru inflacji, społeczno-ekonomiczne skutki inflacji. 10. Handel międzynarodowy. Cło-elementarny instrument polityki handlowej. Integracja ekonomiczna. 11. Wzrost gospodarczy. Mierniki wzrostu gospodarczego. Zdolności wytwórcze gospodarki a dochód narodowy.14
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja zajęć z podstaw ekonomii1
T-W-2Podstawowe pojęcia ekonomiczne - własność, dobro, potrzeba, proces gospodarowania1
T-W-3Rynek gospodarczy i jego instytucje; uczestnicy gospodarki: państwo, przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe2
T-W-4Rynek - popyt, podaż; równowaga rynkowa,elastyczność cenowa2
T-W-5Makroekonomia - dochód i produkt narodowy1
T-W-6Mikroekonomia - instytucje i prawne systemy wspierające przedsiebiorstwa (instytucje rządowe i organizacje społeczne)1
T-W-7Pieniądz i polityka monetarna1
T-W-8Rola państwa w gospodarce - systemy gospodarcze, interwencja państwa w gospodarkę, dobra publiczne, efekty zewnętrzne, niedoskonała konkurencja, niedoskonała informacja, zawodność państwa, ekonomiczne funkcje państwa2
T-W-9Struktury rynkowe - konkurencja doskonała , konkurencja niedoskonała, konkurencja monopolistyczna, oligopol, monopol1
T-W-10Wzrost i rozwój gospodarczy - rodzaje, czynniki, modele, bariery wzrostu2
T-W-11Inflacja - pojęcie, rodzaje, skutki i przyczyny inflacji2
T-W-12Bezrobocie - zasoby siły roboczej, pojęcie i rodzaje bezrobocia, przyczyny, skutki2
T-W-13Budżet i polityka fiskalna państwa - pojęcie, funkcje budżetu, zasady polityki budżetowej, deficyt budżetowy i dług publiczny, wydatki budżetu2
T-W-14Podatki - pojęcie, rodzaje podatków, fiskalizm oraz efektywność systemu podatkowego2
T-W-15Podmioty gospodarki rynkowej - przedsiebiorstwo a przedsiębiorca, spółki handlowe2
T-W-16Rynek kapitałowy - rynek pierwotny i wtórny, fundusze inwestycyjne, giełda1
T-W-17Międzynarodowy system finansowy - ryzyko walutowe, unia walutowa, Waluta i kurs walutowy1
T-W-18Handel zagraniczny - rola handlu zagranicznego w gospodarce, liberalizacja handlu międzynarodowego, organizacje regulujące i wspierające handel międzynarodowy2
T-W-19Integracja europejska - integracja gospodarcza, walutowa, bankowa1
T-W-20Zaliczenie treści wykładowych1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie sie do ćwiczeń i do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury z zakresu związanego z tematami wykładów17
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B05_W01Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, ma ogólną wiedzę o zasadach gospodarowania i teoriach ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W16ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze logistyki, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-5Zapoznanie studentów z rolą instytucji rynkowych
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
Treści programoweT-W-1Organizacja zajęć z podstaw ekonomii
T-W-3Rynek gospodarczy i jego instytucje; uczestnicy gospodarki: państwo, przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe
T-W-4Rynek - popyt, podaż; równowaga rynkowa,elastyczność cenowa
T-W-5Makroekonomia - dochód i produkt narodowy
T-W-6Mikroekonomia - instytucje i prawne systemy wspierające przedsiebiorstwa (instytucje rządowe i organizacje społeczne)
T-W-7Pieniądz i polityka monetarna
T-W-2Podstawowe pojęcia ekonomiczne - własność, dobro, potrzeba, proces gospodarowania
T-W-8Rola państwa w gospodarce - systemy gospodarcze, interwencja państwa w gospodarkę, dobra publiczne, efekty zewnętrzne, niedoskonała konkurencja, niedoskonała informacja, zawodność państwa, ekonomiczne funkcje państwa
T-W-9Struktury rynkowe - konkurencja doskonała , konkurencja niedoskonała, konkurencja monopolistyczna, oligopol, monopol
T-W-10Wzrost i rozwój gospodarczy - rodzaje, czynniki, modele, bariery wzrostu
T-W-11Inflacja - pojęcie, rodzaje, skutki i przyczyny inflacji
T-W-12Bezrobocie - zasoby siły roboczej, pojęcie i rodzaje bezrobocia, przyczyny, skutki
T-W-13Budżet i polityka fiskalna państwa - pojęcie, funkcje budżetu, zasady polityki budżetowej, deficyt budżetowy i dług publiczny, wydatki budżetu
T-W-14Podatki - pojęcie, rodzaje podatków, fiskalizm oraz efektywność systemu podatkowego
T-W-15Podmioty gospodarki rynkowej - przedsiebiorstwo a przedsiębiorca, spółki handlowe
T-W-16Rynek kapitałowy - rynek pierwotny i wtórny, fundusze inwestycyjne, giełda
T-W-17Międzynarodowy system finansowy - ryzyko walutowe, unia walutowa, Waluta i kurs walutowy
T-W-18Handel zagraniczny - rola handlu zagranicznego w gospodarce, liberalizacja handlu międzynarodowego, organizacje regulujące i wspierające handel międzynarodowy
T-W-19Integracja europejska - integracja gospodarcza, walutowa, bankowa
T-W-20Zaliczenie treści wykładowych
Metody nauczaniaM-4Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie wymagane pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza istotne informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B05_U01Studen potrafi interpretować zaobserwowane elementarne zjawiska i procesy społeczno - gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U06potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-5Zapoznanie studentów z rolą instytucji rynkowych
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
Treści programoweT-W-1Organizacja zajęć z podstaw ekonomii
T-W-3Rynek gospodarczy i jego instytucje; uczestnicy gospodarki: państwo, przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe
T-W-4Rynek - popyt, podaż; równowaga rynkowa,elastyczność cenowa
T-W-5Makroekonomia - dochód i produkt narodowy
T-W-6Mikroekonomia - instytucje i prawne systemy wspierające przedsiebiorstwa (instytucje rządowe i organizacje społeczne)
T-W-7Pieniądz i polityka monetarna
T-W-2Podstawowe pojęcia ekonomiczne - własność, dobro, potrzeba, proces gospodarowania
T-W-8Rola państwa w gospodarce - systemy gospodarcze, interwencja państwa w gospodarkę, dobra publiczne, efekty zewnętrzne, niedoskonała konkurencja, niedoskonała informacja, zawodność państwa, ekonomiczne funkcje państwa
T-W-9Struktury rynkowe - konkurencja doskonała , konkurencja niedoskonała, konkurencja monopolistyczna, oligopol, monopol
T-W-10Wzrost i rozwój gospodarczy - rodzaje, czynniki, modele, bariery wzrostu
T-W-11Inflacja - pojęcie, rodzaje, skutki i przyczyny inflacji
T-W-12Bezrobocie - zasoby siły roboczej, pojęcie i rodzaje bezrobocia, przyczyny, skutki
T-W-13Budżet i polityka fiskalna państwa - pojęcie, funkcje budżetu, zasady polityki budżetowej, deficyt budżetowy i dług publiczny, wydatki budżetu
T-W-14Podatki - pojęcie, rodzaje podatków, fiskalizm oraz efektywność systemu podatkowego
T-W-15Podmioty gospodarki rynkowej - przedsiebiorstwo a przedsiębiorca, spółki handlowe
T-W-16Rynek kapitałowy - rynek pierwotny i wtórny, fundusze inwestycyjne, giełda
T-W-17Międzynarodowy system finansowy - ryzyko walutowe, unia walutowa, Waluta i kurs walutowy
T-W-18Handel zagraniczny - rola handlu zagranicznego w gospodarce, liberalizacja handlu międzynarodowego, organizacje regulujące i wspierające handel międzynarodowy
T-W-19Integracja europejska - integracja gospodarcza, walutowa, bankowa
T-W-20Zaliczenie treści wykładowych
Metody nauczaniaM-4Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz potrafi wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania , poprawnie wylicza efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo przeprowadza analizę efektówi nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, potrafi posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesugospodarowania, wylicza efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadza analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_B05_K01Student będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego poprzez uzupełnianie i doskonalenie nabytej wiedzy i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z miernikami procesu gospodarowania
C-3zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych
C-5Zapoznanie studentów z rolą instytucji rynkowych
Treści programoweT-A-11. Funkcje i analiza wydajności. 2. Gospodarstwo domowe a państwo: system ubezpieczeń w Polsce, polityka rodzinna, pomoc społeczna. 3. Problemy bezrobocia, skutki kontraktów dla zatrudnienia. 4. Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzenie do praktyki gospodarczej. 5. Ekonomia integracji europejskiej - system finansowy UE, teoria unii celnej i wspólnego rynku, integracja rynkowa. 6. Problematyka opodatkowania, zasady opodatkowania. Skutki podatków: finansowe, organizacyjne, efekty dla równowagi ogólnej, podatki korygujące,. Koszty administracyjne systemu podatkowego. Odpowiedzialność polityczna systemu podatkowego. 7. Produkcja i koszty w przedsiebiorstwie, rodzaje przedsiębiorstw. 8. Niedoskonałości rynku i rola państwa w gospodarce. 9. Inflacja. Sposoby pomiaru inflacji, społeczno-ekonomiczne skutki inflacji. 10. Handel międzynarodowy. Cło-elementarny instrument polityki handlowej. Integracja ekonomiczna. 11. Wzrost gospodarczy. Mierniki wzrostu gospodarczego. Zdolności wytwórcze gospodarki a dochód narodowy.
T-W-3Rynek gospodarczy i jego instytucje; uczestnicy gospodarki: państwo, przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe
T-W-4Rynek - popyt, podaż; równowaga rynkowa,elastyczność cenowa
T-W-5Makroekonomia - dochód i produkt narodowy
T-W-6Mikroekonomia - instytucje i prawne systemy wspierające przedsiebiorstwa (instytucje rządowe i organizacje społeczne)
T-W-8Rola państwa w gospodarce - systemy gospodarcze, interwencja państwa w gospodarkę, dobra publiczne, efekty zewnętrzne, niedoskonała konkurencja, niedoskonała informacja, zawodność państwa, ekonomiczne funkcje państwa
T-W-10Wzrost i rozwój gospodarczy - rodzaje, czynniki, modele, bariery wzrostu
T-W-11Inflacja - pojęcie, rodzaje, skutki i przyczyny inflacji
T-W-12Bezrobocie - zasoby siły roboczej, pojęcie i rodzaje bezrobocia, przyczyny, skutki
T-W-13Budżet i polityka fiskalna państwa - pojęcie, funkcje budżetu, zasady polityki budżetowej, deficyt budżetowy i dług publiczny, wydatki budżetu
T-W-14Podatki - pojęcie, rodzaje podatków, fiskalizm oraz efektywność systemu podatkowego
T-W-15Podmioty gospodarki rynkowej - przedsiebiorstwo a przedsiębiorca, spółki handlowe
T-W-17Międzynarodowy system finansowy - ryzyko walutowe, unia walutowa, Waluta i kurs walutowy
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków)
M-4Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, posługuje się miernikami procesu gospodarowania, wykorzysta w praktyce zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej