Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Substancje kontrolowane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje kontrolowane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy termodynamiki
W-2Podstawy chłodnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi oraz umiejętności postępowania z substancjami kontrolowanymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.1
T-L-2Posługiwanie się schematem instalacji chłodniczych i pomp ciepła. Wykrywanie nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła. Próby ciśnieniowe szczelności instalacji. Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych. Badanie energetyczne urządzenia. Odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów. Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających. Dokumentowanie wykonanych czynności. Zaliczenie zajęć29
30
wykłady
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.4
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.6
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.6
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.8
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.3
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczeń, opracowanie sprawozdania20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie podczas zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C15_W01
Zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji urządzeń chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzacyjnych. Ma wiedzę o stosowanych substancjach i zagrożeniach dla ludzi i środowiska. Ma wiedzę rozszerzoną o awariach i emisji substancji kontrolowanych z urządzeń chłodniczych. Ma wiedzę o metodach wykrywania nieszczelności ziębiarek.
CK_1A_W19, CK_1A_W11C-1T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C15_U01
Potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować sprawozdanie z realizacji zadania.
CK_1A_U03, CK_1A_U04, CK_1A_U07C-1T-L-2M-2S-2, S-3
CK_1A_C15_U02
Posiada umiejętność postępowania z substancjami kontrolowanymi, niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, dostrzega aspekty pozatechniczne, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące substancji kontrolowanych.
CK_1A_U10, CK_1A_U09C-1T-L-1, T-L-2M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C15_K01
Ma świadomość wpływu wykonywania działalności związanej z substancjami kontrolowanymi na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
CK_1A_K04C-1T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-1, S-2
CK_1A_C15_K03
Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
CK_1A_K02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C15_W01
Zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji urządzeń chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzacyjnych. Ma wiedzę o stosowanych substancjach i zagrożeniach dla ludzi i środowiska. Ma wiedzę rozszerzoną o awariach i emisji substancji kontrolowanych z urządzeń chłodniczych. Ma wiedzę o metodach wykrywania nieszczelności ziębiarek.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C15_U01
Potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować sprawozdanie z realizacji zadania.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać proste pomiary, zinterpretować wyniki i przedstawić wnioski oraz opracować sprawozdanie, pracując indywidualnie lub w zespole i popełniając szereg błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_C15_U02
Posiada umiejętność postępowania z substancjami kontrolowanymi, niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, dostrzega aspekty pozatechniczne, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące substancji kontrolowanych.
2,0
3,0Student potrafi postępować z substancjami kontrolowanymi popełniając szereg błędów, dostrzega niektóre aspekty pozatechniczne ich stosowania i stosuje podstawowe zasady bhp
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C15_K01
Ma świadomość wpływu wykonywania działalności związanej z substancjami kontrolowanymi na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
CK_1A_C15_K03
Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Fodemski F.R., Poradnik: Domowe i handlowe urządzenie chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. Normy, PN-EN 378-1,2,3,4, PKN, 2011
  3. Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, 2011
  4. Rozporządzenia, PEiR nr 1005/2009, 2011
  5. Studziński A., Eksploatacja chlodniowców
  6. Ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową wraz z aktami wykonawczymi, DZ.U. nr 121 poz. 1263, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Własności cieplne, chemiczne i użytkowe, I.P.P.U Masta, 2004
  2. Clodic D., Vademecum odzysku czynników chłodniczych, I.P.P.U Masta, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.1
T-L-2Posługiwanie się schematem instalacji chłodniczych i pomp ciepła. Wykrywanie nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła. Próby ciśnieniowe szczelności instalacji. Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych. Badanie energetyczne urządzenia. Odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów. Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających. Dokumentowanie wykonanych czynności. Zaliczenie zajęć29
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.4
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.6
T-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.6
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.8
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.3
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczeń, opracowanie sprawozdania20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C15_W01Zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji urządzeń chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzacyjnych. Ma wiedzę o stosowanych substancjach i zagrożeniach dla ludzi i środowiska. Ma wiedzę rozszerzoną o awariach i emisji substancji kontrolowanych z urządzeń chłodniczych. Ma wiedzę o metodach wykrywania nieszczelności ziębiarek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W19ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, EER, ODP, GWP, TEWI)
CK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi oraz umiejętności postępowania z substancjami kontrolowanymi.
Treści programoweT-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podsawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C15_U01Potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, pracując indywidualnie i w zespole. Potrafi opracować sprawozdanie z realizacji zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
CK_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac
CK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi oraz umiejętności postępowania z substancjami kontrolowanymi.
Treści programoweT-L-2Posługiwanie się schematem instalacji chłodniczych i pomp ciepła. Wykrywanie nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła. Próby ciśnieniowe szczelności instalacji. Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych. Badanie energetyczne urządzenia. Odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów. Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających. Dokumentowanie wykonanych czynności. Zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać proste pomiary, zinterpretować wyniki i przedstawić wnioski oraz opracować sprawozdanie, pracując indywidualnie lub w zespole i popełniając szereg błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C15_U02Posiada umiejętność postępowania z substancjami kontrolowanymi, niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, dostrzega aspekty pozatechniczne, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące substancji kontrolowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U10potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy
CK_1A_U09ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i w chłodnictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi oraz umiejętności postępowania z substancjami kontrolowanymi.
Treści programoweT-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.
T-L-2Posługiwanie się schematem instalacji chłodniczych i pomp ciepła. Wykrywanie nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła. Próby ciśnieniowe szczelności instalacji. Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych. Badanie energetyczne urządzenia. Odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów. Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających. Dokumentowanie wykonanych czynności. Zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi postępować z substancjami kontrolowanymi popełniając szereg błędów, dostrzega niektóre aspekty pozatechniczne ich stosowania i stosuje podstawowe zasady bhp
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C15_K01Ma świadomość wpływu wykonywania działalności związanej z substancjami kontrolowanymi na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi oraz umiejętności postępowania z substancjami kontrolowanymi.
Treści programoweT-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
T-L-1Szkolenie BHP i szkolenie stanowiskowe.
T-L-2Posługiwanie się schematem instalacji chłodniczych i pomp ciepła. Wykrywanie nieszczelności w instalacjach chłodniczych i pomp ciepła. Próby ciśnieniowe szczelności instalacji. Obsługa stacji odzysku, opróżnianie (odzysk), napełnianie, recykling (uzdatnianie) czynników chłodniczych. Badanie energetyczne urządzenia. Odczytywanie i interpretacja wskazań przyrządów. Nastawy urządzeń regulacyjnych i zabezpieczających. Dokumentowanie wykonanych czynności. Zaliczenie zajęć
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposób dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C15_K03Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K02ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie instalacji chłodniczych i pomp ciepła z substancjami kontrolowanymi oraz umiejętności postępowania z substancjami kontrolowanymi.
Treści programoweT-W-3Metody, systemy i urządzenia stosowane przy napełnianiu, odzysku, recyklingu, regeneracji substancji kontrolowanych.
T-W-1Substancje kontrolowane i ich zamienniki stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji i ich wpływ na środowisko.
T-W-6Obowiązki podmiotów używających substancji kontrolowanych.
T-W-5Metody kontroli szczelności ziębiarek.
T-W-4Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń i instalacji wymienników chłodniczych ziębników.
T-W-2Przepisy prawne i normy dotyczące substancji kontrolowanych oraz metody postępowania z odpadami tych substancji oraz wyrobami i instalacjami je zawierającymi.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli