Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z fizyki i matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1nabycie wiedzy i umiejetności oceny klimatu i jego zmian

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11 Stacje pogodowe. Pomiary temperatury i wilgotności powietrza zewnętrznego, trendy zmian , maxima i minima dzienne; miesięczne, roczne.3
T-L-22 Pomiar ciśnienia atmosferycznego , trendy zmian1
T-L-33 Pomiary wiatru, kierunek i prędkość wiatru; róża wiatrów2
T-L-44 Opady deszczu, śniegu ; intensywność, dobowa, miesięczna roczna.2
T-L-55- Pomiary promieniowania słonecznego; wpływ zachmurzenia i zanieczyszczenia powietrza2
T-L-66 Zachmurzenie główne typy ; częściowe całkowite, chmury, deszcz , śnieg2
T-L-77 Fazy księżyca , miesiąc księżycowy2
T-L-8Zaliczenia1
15
wykłady
T-W-1Budowa i składniki atmosfery: skład atmosfery, obieg węgla w przyrodzie, cykl tworzenia się i rozpadu ozonu, zanieczyszczenia powietrza2
T-W-2Promieniowanie w atmosferze; promieniowanie słoneczne , ziemi, atmosfery, efekt cieplarniany; wykorzystanie promieniowania słonecznego2
T-W-3Bilans cieplny i zmiany temperatur. Strumien ciepła w atmosferze. Ciepło odczuwalne, utajone. Bilans cieplny człowieka, komfort termiczny. Wymiana ciepła miedzy otoczeniem a budynkiem2
T-W-4Klimat i system klimatyczny. Strefy klimatyczne, klasyfikacja klimatów, cyrkulacyjne czynniki klimatu2
T-W-5Parametry powietrza atmosferycznego: ciśnienie,temperatura, wilgotność - wykres Molliera. Temperatury średnie: dobowe, miesięczne , roczne, wieloletnie. Promieniowanie słoneczne: solarymetry Garczynskiego,Welnera, heliograf, Widzialność pozioma4
T-W-6Wilgotność względna i bezwzgledna powietrza. Pomiary wilgotności powietrza, przyrzady pomiarowe2
T-W-7Cyrkulacja atmosferyczna. Wiatr i pole ciśnienia. Wiatr geostroficzny, gradientowy , cyklostroficzny,geotryptyczny. Energia i moc wiatru. Wiatr - kierunek i prędkość wiatru , skala Beauforta. Ciśnienie barometryczne a wiatr gradient baryczny. Ruch wiatru na luli ziemskiej - cyrkulacja powietrza w zależności od szerokości geograficznej.Charakterystyka wiatru i znaczenie dla praktyki morskiej i lądowej, Róża wiatrów.Wiatromierze: Wilda, anemometry, katatermometry.4
T-W-8Chmmury , zachmurzenie wysokie, srednie, niskie- miedzynarodowa klasyfikacja chmur. Chmury o dużym rozwoju pionowym, gatunki i odmiany chmur, określenie zachmurzenia, określenie podstawywysokości podstawy chmur2
T-W-9Woda w atmosferze; parowanie, mgły chmury. Opady deszczu i sniegu, natężenie opadów, obserwacje i pomiary grubości pokrywy: śnieżnej i lodowej2
T-W-10Wykresy przebiegu izoterm i opadów. Jednostki opadu, deszczomierze Hellmanna, mapy opadów2
T-W-11Model niżu barycznego, układy frontów - mapy pogody. Pogoda w wyżach barycznych4
T-W-12Czytanie i interpretacja morskich map pogody2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2czytanie wskazanej literatury15
A-L-3wykonanie sprawozdań i przygotowanie się do zaliczeń20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do egzaminu25
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna -ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B17_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu klimatu i meteorologii. Potrafi ocenić stan pogody
CK_1A_W09C-1T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B17_U01
Student analizuje stan pogody, potrfi wykonać podstawowe pomiary i prognozuje dalszy jej przebieg.
CK_1A_U01C-1T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-L-1M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B17_K01
Student rozumie potrzebę współpracy w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania.
CK_1A_K07C-1T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-L-1M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B17_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu klimatu i meteorologii. Potrafi ocenić stan pogody
2,0
3,0Student zna podstawowe pojecia z klimatologii i meteorologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B17_U01
Student analizuje stan pogody, potrfi wykonać podstawowe pomiary i prognozuje dalszy jej przebieg.
2,0
3,0Student przeprowadza podstawowe obliczenie i pomiary
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B17_K01
Student rozumie potrzebę współpracy w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania.
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Prawdzic Krzysztof, Meteorologia i Klimatologia morska, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1976, I
  2. Kożuchowski Krzysztof, Meteorologia i klimatologia, Naukowe PWN, Warszawa, 2005, I
  3. Trzeciak Stefan, Meteorologia morska z oceanografią, Naukowe PWN, Warszawa, 2006, I
  4. Zakrzewski W., Lody na morzach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1983
  5. Trzeciak S., Lody na morzach i oceanach, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Recknagel, Sprenger, Honmann, Schramek, Poradnik Ogrzewanie + klimatyzacja, EWFE, Gdańsk, 1995, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11 Stacje pogodowe. Pomiary temperatury i wilgotności powietrza zewnętrznego, trendy zmian , maxima i minima dzienne; miesięczne, roczne.3
T-L-22 Pomiar ciśnienia atmosferycznego , trendy zmian1
T-L-33 Pomiary wiatru, kierunek i prędkość wiatru; róża wiatrów2
T-L-44 Opady deszczu, śniegu ; intensywność, dobowa, miesięczna roczna.2
T-L-55- Pomiary promieniowania słonecznego; wpływ zachmurzenia i zanieczyszczenia powietrza2
T-L-66 Zachmurzenie główne typy ; częściowe całkowite, chmury, deszcz , śnieg2
T-L-77 Fazy księżyca , miesiąc księżycowy2
T-L-8Zaliczenia1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i składniki atmosfery: skład atmosfery, obieg węgla w przyrodzie, cykl tworzenia się i rozpadu ozonu, zanieczyszczenia powietrza2
T-W-2Promieniowanie w atmosferze; promieniowanie słoneczne , ziemi, atmosfery, efekt cieplarniany; wykorzystanie promieniowania słonecznego2
T-W-3Bilans cieplny i zmiany temperatur. Strumien ciepła w atmosferze. Ciepło odczuwalne, utajone. Bilans cieplny człowieka, komfort termiczny. Wymiana ciepła miedzy otoczeniem a budynkiem2
T-W-4Klimat i system klimatyczny. Strefy klimatyczne, klasyfikacja klimatów, cyrkulacyjne czynniki klimatu2
T-W-5Parametry powietrza atmosferycznego: ciśnienie,temperatura, wilgotność - wykres Molliera. Temperatury średnie: dobowe, miesięczne , roczne, wieloletnie. Promieniowanie słoneczne: solarymetry Garczynskiego,Welnera, heliograf, Widzialność pozioma4
T-W-6Wilgotność względna i bezwzgledna powietrza. Pomiary wilgotności powietrza, przyrzady pomiarowe2
T-W-7Cyrkulacja atmosferyczna. Wiatr i pole ciśnienia. Wiatr geostroficzny, gradientowy , cyklostroficzny,geotryptyczny. Energia i moc wiatru. Wiatr - kierunek i prędkość wiatru , skala Beauforta. Ciśnienie barometryczne a wiatr gradient baryczny. Ruch wiatru na luli ziemskiej - cyrkulacja powietrza w zależności od szerokości geograficznej.Charakterystyka wiatru i znaczenie dla praktyki morskiej i lądowej, Róża wiatrów.Wiatromierze: Wilda, anemometry, katatermometry.4
T-W-8Chmmury , zachmurzenie wysokie, srednie, niskie- miedzynarodowa klasyfikacja chmur. Chmury o dużym rozwoju pionowym, gatunki i odmiany chmur, określenie zachmurzenia, określenie podstawywysokości podstawy chmur2
T-W-9Woda w atmosferze; parowanie, mgły chmury. Opady deszczu i sniegu, natężenie opadów, obserwacje i pomiary grubości pokrywy: śnieżnej i lodowej2
T-W-10Wykresy przebiegu izoterm i opadów. Jednostki opadu, deszczomierze Hellmanna, mapy opadów2
T-W-11Model niżu barycznego, układy frontów - mapy pogody. Pogoda w wyżach barycznych4
T-W-12Czytanie i interpretacja morskich map pogody2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2czytanie wskazanej literatury15
A-L-3wykonanie sprawozdań i przygotowanie się do zaliczeń20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do egzaminu25
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B17_W01ma podstawową wiedzę z zakresu klimatu i meteorologii. Potrafi ocenić stan pogody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W09ma wiedzę w zakresie klimatologii i meteorologii
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejetności oceny klimatu i jego zmian
Treści programoweT-W-8Chmmury , zachmurzenie wysokie, srednie, niskie- miedzynarodowa klasyfikacja chmur. Chmury o dużym rozwoju pionowym, gatunki i odmiany chmur, określenie zachmurzenia, określenie podstawywysokości podstawy chmur
T-W-9Woda w atmosferze; parowanie, mgły chmury. Opady deszczu i sniegu, natężenie opadów, obserwacje i pomiary grubości pokrywy: śnieżnej i lodowej
T-W-1Budowa i składniki atmosfery: skład atmosfery, obieg węgla w przyrodzie, cykl tworzenia się i rozpadu ozonu, zanieczyszczenia powietrza
T-W-11Model niżu barycznego, układy frontów - mapy pogody. Pogoda w wyżach barycznych
T-W-4Klimat i system klimatyczny. Strefy klimatyczne, klasyfikacja klimatów, cyrkulacyjne czynniki klimatu
T-W-6Wilgotność względna i bezwzgledna powietrza. Pomiary wilgotności powietrza, przyrzady pomiarowe
T-W-5Parametry powietrza atmosferycznego: ciśnienie,temperatura, wilgotność - wykres Molliera. Temperatury średnie: dobowe, miesięczne , roczne, wieloletnie. Promieniowanie słoneczne: solarymetry Garczynskiego,Welnera, heliograf, Widzialność pozioma
T-W-7Cyrkulacja atmosferyczna. Wiatr i pole ciśnienia. Wiatr geostroficzny, gradientowy , cyklostroficzny,geotryptyczny. Energia i moc wiatru. Wiatr - kierunek i prędkość wiatru , skala Beauforta. Ciśnienie barometryczne a wiatr gradient baryczny. Ruch wiatru na luli ziemskiej - cyrkulacja powietrza w zależności od szerokości geograficznej.Charakterystyka wiatru i znaczenie dla praktyki morskiej i lądowej, Róża wiatrów.Wiatromierze: Wilda, anemometry, katatermometry.
T-W-10Wykresy przebiegu izoterm i opadów. Jednostki opadu, deszczomierze Hellmanna, mapy opadów
T-W-12Czytanie i interpretacja morskich map pogody
T-W-2Promieniowanie w atmosferze; promieniowanie słoneczne , ziemi, atmosfery, efekt cieplarniany; wykorzystanie promieniowania słonecznego
T-W-3Bilans cieplny i zmiany temperatur. Strumien ciepła w atmosferze. Ciepło odczuwalne, utajone. Bilans cieplny człowieka, komfort termiczny. Wymiana ciepła miedzy otoczeniem a budynkiem
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojecia z klimatologii i meteorologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B17_U01Student analizuje stan pogody, potrfi wykonać podstawowe pomiary i prognozuje dalszy jej przebieg.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejetności oceny klimatu i jego zmian
Treści programoweT-L-22 Pomiar ciśnienia atmosferycznego , trendy zmian
T-L-66 Zachmurzenie główne typy ; częściowe całkowite, chmury, deszcz , śnieg
T-L-44 Opady deszczu, śniegu ; intensywność, dobowa, miesięczna roczna.
T-L-77 Fazy księżyca , miesiąc księżycowy
T-L-55- Pomiary promieniowania słonecznego; wpływ zachmurzenia i zanieczyszczenia powietrza
T-L-33 Pomiary wiatru, kierunek i prędkość wiatru; róża wiatrów
T-L-11 Stacje pogodowe. Pomiary temperatury i wilgotności powietrza zewnętrznego, trendy zmian , maxima i minima dzienne; miesięczne, roczne.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna -ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przeprowadza podstawowe obliczenie i pomiary
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B17_K01Student rozumie potrzebę współpracy w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy i umiejetności oceny klimatu i jego zmian
Treści programoweT-W-8Chmmury , zachmurzenie wysokie, srednie, niskie- miedzynarodowa klasyfikacja chmur. Chmury o dużym rozwoju pionowym, gatunki i odmiany chmur, określenie zachmurzenia, określenie podstawywysokości podstawy chmur
T-W-9Woda w atmosferze; parowanie, mgły chmury. Opady deszczu i sniegu, natężenie opadów, obserwacje i pomiary grubości pokrywy: śnieżnej i lodowej
T-W-1Budowa i składniki atmosfery: skład atmosfery, obieg węgla w przyrodzie, cykl tworzenia się i rozpadu ozonu, zanieczyszczenia powietrza
T-W-11Model niżu barycznego, układy frontów - mapy pogody. Pogoda w wyżach barycznych
T-W-4Klimat i system klimatyczny. Strefy klimatyczne, klasyfikacja klimatów, cyrkulacyjne czynniki klimatu
T-W-6Wilgotność względna i bezwzgledna powietrza. Pomiary wilgotności powietrza, przyrzady pomiarowe
T-W-5Parametry powietrza atmosferycznego: ciśnienie,temperatura, wilgotność - wykres Molliera. Temperatury średnie: dobowe, miesięczne , roczne, wieloletnie. Promieniowanie słoneczne: solarymetry Garczynskiego,Welnera, heliograf, Widzialność pozioma
T-W-7Cyrkulacja atmosferyczna. Wiatr i pole ciśnienia. Wiatr geostroficzny, gradientowy , cyklostroficzny,geotryptyczny. Energia i moc wiatru. Wiatr - kierunek i prędkość wiatru , skala Beauforta. Ciśnienie barometryczne a wiatr gradient baryczny. Ruch wiatru na luli ziemskiej - cyrkulacja powietrza w zależności od szerokości geograficznej.Charakterystyka wiatru i znaczenie dla praktyki morskiej i lądowej, Róża wiatrów.Wiatromierze: Wilda, anemometry, katatermometry.
T-W-10Wykresy przebiegu izoterm i opadów. Jednostki opadu, deszczomierze Hellmanna, mapy opadów
T-W-12Czytanie i interpretacja morskich map pogody
T-W-2Promieniowanie w atmosferze; promieniowanie słoneczne , ziemi, atmosfery, efekt cieplarniany; wykorzystanie promieniowania słonecznego
T-W-3Bilans cieplny i zmiany temperatur. Strumien ciepła w atmosferze. Ciepło odczuwalne, utajone. Bilans cieplny człowieka, komfort termiczny. Wymiana ciepła miedzy otoczeniem a budynkiem
T-L-22 Pomiar ciśnienia atmosferycznego , trendy zmian
T-L-66 Zachmurzenie główne typy ; częściowe całkowite, chmury, deszcz , śnieg
T-L-44 Opady deszczu, śniegu ; intensywność, dobowa, miesięczna roczna.
T-L-77 Fazy księżyca , miesiąc księżycowy
T-L-55- Pomiary promieniowania słonecznego; wpływ zachmurzenia i zanieczyszczenia powietrza
T-L-33 Pomiary wiatru, kierunek i prędkość wiatru; róża wiatrów
T-L-11 Stacje pogodowe. Pomiary temperatury i wilgotności powietrza zewnętrznego, trendy zmian , maxima i minima dzienne; miesięczne, roczne.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna -ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0