Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Kaczmarek <Slawomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Lewandowska <Monika.Lewandowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,40zaliczenie
wykładyW2 30 3,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna elementy fizyki przedstawione w ramach przedmiotu Fizyka 1
W-2Zna podstawy rachunku różniczkowego i całkowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu elektromagnetyzmu i fizyki współczesnej przydatnej inżynierowi
C-2Rozwój umiejętności przeprowadzenia i opracowania prostych eksperymentów fizycznych w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium, przygotowanie raportów laboratoryjnych2
T-L-2Przeprowadzenie pięciu eksperymentów laboratoryjnych10
T-L-3Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych3
15
wykłady
T-W-1Opracowanie niepewności pomiarowych2
T-W-2Elektromagnetyzm i optyka14
T-W-3Fizyka współczesna14
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowywanie raportów laboratoryjnych35
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczającego20
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Laboratorium fizyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: Sprawozdania z eksperymentów laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B04_W01
Student zna podstawy elektromagnetyzmu i fizyki współczesnej
CK_1A_W02C-1T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1
CK_1A_B04_W02
Potrafi opracować wyniki pomiarów
CK_1A_W02C-2T-W-1M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B04_U01
Potrafi przeprowadzić i opracować proste pomiary wielkości termodynamicznych
CK_1A_U07C-2T-L-3, T-L-2, T-L-1M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B04_K01
Potrafi wykonywać pomiary i je opracowywać w zespole studentów
CK_1A_K03C-2T-L-3, T-L-2, T-L-1M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B04_W01
Student zna podstawy elektromagnetyzmu i fizyki współczesnej
2,0
3,0Na kolokwium zaliczeniowym uzyskał powyżej 50% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_1A_B04_W02
Potrafi opracować wyniki pomiarów
2,0
3,0Poprawnie opracował wszystkie pięć ćwiczen laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B04_U01
Potrafi przeprowadzić i opracować proste pomiary wielkości termodynamicznych
2,0
3,0Wykonał wszystkie pomiary i je opracował w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B04_K01
Potrafi wykonywać pomiary i je opracowywać w zespole studentów
2,0
3,0Wyknał, opracował i zaliczył wszystkie eksperymenty laboratoryjne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki, PWN, warszawa, 2012
  2. I. Kruk, J. Typek (red.), Laboratorium z fizyki, część II, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. J. Typek, Materiały dydaktyczne, http://typjan.zut.edu.pl, Szczecin, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium, przygotowanie raportów laboratoryjnych2
T-L-2Przeprowadzenie pięciu eksperymentów laboratoryjnych10
T-L-3Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Opracowanie niepewności pomiarowych2
T-W-2Elektromagnetyzm i optyka14
T-W-3Fizyka współczesna14
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowywanie raportów laboratoryjnych35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczającego20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B04_W01Student zna podstawy elektromagnetyzmu i fizyki współczesnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki (obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego) niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w przyrodzie i pozwalającą na ich wykorzystanie do wytwarzania ciepła i zimna
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu elektromagnetyzmu i fizyki współczesnej przydatnej inżynierowi
Treści programoweT-W-3Fizyka współczesna
T-W-2Elektromagnetyzm i optyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na kolokwium zaliczeniowym uzyskał powyżej 50% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B04_W02Potrafi opracować wyniki pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki (obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego) niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w przyrodzie i pozwalającą na ich wykorzystanie do wytwarzania ciepła i zimna
Cel przedmiotuC-2Rozwój umiejętności przeprowadzenia i opracowania prostych eksperymentów fizycznych w grupie
Treści programoweT-W-1Opracowanie niepewności pomiarowych
Metody nauczaniaM-3Laboratorium fizyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z eksperymentów laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie opracował wszystkie pięć ćwiczen laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B04_U01Potrafi przeprowadzić i opracować proste pomiary wielkości termodynamicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U07potrafi zaplanować badania, przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień dotyczących chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-2Rozwój umiejętności przeprowadzenia i opracowania prostych eksperymentów fizycznych w grupie
Treści programoweT-L-3Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-2Przeprowadzenie pięciu eksperymentów laboratoryjnych
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium, przygotowanie raportów laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-3Laboratorium fizyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z eksperymentów laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonał wszystkie pomiary i je opracował w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B04_K01Potrafi wykonywać pomiary i je opracowywać w zespole studentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-2Rozwój umiejętności przeprowadzenia i opracowania prostych eksperymentów fizycznych w grupie
Treści programoweT-L-3Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-2Przeprowadzenie pięciu eksperymentów laboratoryjnych
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium, przygotowanie raportów laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-3Laboratorium fizyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdania z eksperymentów laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczanie ustne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wyknał, opracował i zaliczył wszystkie eksperymenty laboratoryjne w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0