Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Kaczmarek <Slawomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Lewandowska <Monika.Lewandowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,40zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie)
W-2Zna podstawy algebry: wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne, rozwiazywanie równan, iloczyn skalarny i wektorowy.
W-3Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-3Nauczenie przygotowania prezentacji multimedialnej
C-4Nauczenie rozwiązywania prostych zadań z fizyki
C-5Rozwinięcie umiejętności samodzielnego uczenia się

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z tematów wykładowych10
T-A-2Przedstawienie przygotowanej prezentacji3
T-A-3Pisanie kolokwium zaliczeniowego2
15
wykłady
T-W-1Układy jednostek, przedrostki, analiza wymiarowa4
T-W-2Mechanika, prawa zachowania, drgania i fale11
T-W-3Podstwy mechaniki płynów i termodynamiki15
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
A-A-4Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie30
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Praca własna z materiałami wykładowymi40
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwczenia przedmiotowe
M-2Seminarium
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-5Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B03_W01
Posiada wiedzę z zakresu fizyki podstawowej niezbędą do rozumienia elementarnych zjawisk fizycznych.
CK_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B03_U01
Potrafi samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, potrafi rozwiązać proste zadania rachunkowe.
CK_1A_U01C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_B03_K01
Aktywna postawa w samodzielnym zdobywaniu wiedzy
CK_1A_K01C-2, C-5T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B03_W01
Posiada wiedzę z zakresu fizyki podstawowej niezbędą do rozumienia elementarnych zjawisk fizycznych.
2,0
3,0Na końcowym kolokwium zaliczeniowym uzyskał poniżej 50% możliwych do uzyskania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B03_U01
Potrafi samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, potrafi rozwiązać proste zadania rachunkowe.
2,0
3,0Z każdej ocenianej aktywności: kolokwium zaliczeniowe, prezentacja multimedialna, aktywności na zajęciach uzyskał więcej niż 50%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_B03_K01
Aktywna postawa w samodzielnym zdobywaniu wiedzy
2,0
3,0Potrafi współpracować przy tworzeniu prezentacji, jest aktywny na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick. J. Walker, Podstawy Fizyki, PWN, Warszawa, 2012
  2. T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczel. PS, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. J. Typek, Materiały dydaktyczne do wykładów z fizyki, http://typjan.zut.edu.pl, Szczecin, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z tematów wykładowych10
T-A-2Przedstawienie przygotowanej prezentacji3
T-A-3Pisanie kolokwium zaliczeniowego2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układy jednostek, przedrostki, analiza wymiarowa4
T-W-2Mechanika, prawa zachowania, drgania i fale11
T-W-3Podstwy mechaniki płynów i termodynamiki15
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
A-A-4Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie30
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Praca własna z materiałami wykładowymi40
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B03_W01Posiada wiedzę z zakresu fizyki podstawowej niezbędą do rozumienia elementarnych zjawisk fizycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki (obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego) niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w przyrodzie i pozwalającą na ich wykorzystanie do wytwarzania ciepła i zimna
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-1Układy jednostek, przedrostki, analiza wymiarowa
T-W-2Mechanika, prawa zachowania, drgania i fale
T-W-3Podstwy mechaniki płynów i termodynamiki
Metody nauczaniaM-4Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-5Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na końcowym kolokwium zaliczeniowym uzyskał poniżej 50% możliwych do uzyskania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B03_U01Potrafi samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, potrafi rozwiązać proste zadania rachunkowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-3Nauczenie przygotowania prezentacji multimedialnej
C-4Nauczenie rozwiązywania prostych zadań z fizyki
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z tematów wykładowych
T-A-3Pisanie kolokwium zaliczeniowego
T-A-2Przedstawienie przygotowanej prezentacji
Metody nauczaniaM-1Ćwczenia przedmiotowe
M-2Seminarium
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Z każdej ocenianej aktywności: kolokwium zaliczeniowe, prezentacja multimedialna, aktywności na zajęciach uzyskał więcej niż 50%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_B03_K01Aktywna postawa w samodzielnym zdobywaniu wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-5Rozwinięcie umiejętności samodzielnego uczenia się
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z tematów wykładowych
T-A-2Przedstawienie przygotowanej prezentacji
Metody nauczaniaM-1Ćwczenia przedmiotowe
M-2Seminarium
M-3Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi współpracować przy tworzeniu prezentacji, jest aktywny na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0