Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona elektrochemiczna i pokrycia ochronne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona elektrochemiczna i pokrycia ochronne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>, Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość kursu , chemii, fizyki i matematyki i podstaw materiałoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pasywność metali.2
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.2
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.2
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.2
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.1
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.2
T-L-7Ochrona protektorowa.2
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentów w formie sprawozdania.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie wskazanej literatury.5
A-L-4konsultacje2
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu.15
A-W-2Studiowanie literatury.8
A-W-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D25-3_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi. Student ma wiedzę w zakresie badań procesu korozji i tribokorozji, zna metody i techniki badań korozyjnych i tribokorozyjnych oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
BJ_1A_W08, BJ_1A_W13C-2, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D25-3_U01
Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Potrafi wskazywać sposoby zapobiegania zużyciu lub niszczeniu korozyjnemu materiałów oraz metody badań diagnostycznych. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i wskazywać metody ochrony lub regeneracji materiałów przed niszczącym elektrochemicznym działaniem środowiska i/lub materiału na powłoki ochronne.
BJ_1A_U09, BJ_1A_U11, BJ_1A_U14C-2, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D25-3_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BJ_1A_K07C-2, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3
BJ_1A_D25-3_K02
Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
BJ_1A_K02C-2, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3
BJ_1A_D25-3_K03
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BJ_1A_K04C-2, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-6M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D25-3_W01
Student ma wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi. Student ma wiedzę w zakresie badań procesu korozji i tribokorozji, zna metody i techniki badań korozyjnych i tribokorozyjnych oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
2,0Student nie ma wiedzy o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student nie ma wiedzy na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz nie rozróżnia materiałów z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi. Student ma podstawową wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
3,5Student ma wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
4,0Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
4,5Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma poszerzoną wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
5,0Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma poszerzoną wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych, potrafi wskazać metodę badawczą lub monitorującą właściwości materiału konstrukcyjnyjnego do określonych warunków eksploatacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D25-3_U01
Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Potrafi wskazywać sposoby zapobiegania zużyciu lub niszczeniu korozyjnemu materiałów oraz metody badań diagnostycznych. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i wskazywać metody ochrony lub regeneracji materiałów przed niszczącym elektrochemicznym działaniem środowiska i/lub materiału na powłoki ochronne.
2,0Student nie potrafi przewidywać zjawisk zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologii zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych.
3,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne.
3,5Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
4,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
4,5Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń oraz zaproponować metodę badań w celu wyjaśnienia przyczyn obserwowanych zjawisk zniszczenia. Student potrafi zinterpretować przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
5,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń oraz zaproponować metodę badań w celu wyjaśnienia przyczyn obserwowanych zjawisk zniszczenia. Student potrafi zinterpretować przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok w stopniu zaawansowanym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D25-3_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i nie rozumie konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Nie wykazuje gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BJ_1A_D25-3_K02
Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, nie rozumie roli projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i nie potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
5,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
BJ_1A_D25-3_K03
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Nie wykonuje poprawnego opracowania wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i nie zdobywa zaliczenia.
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszwawskiej, Warszawa, 2006, II
  2. H.H. Uhlig, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1996
  3. T.Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 1999
  4. M.Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa, 1978
  5. B.Surowska, Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
  6. T.Burakowski, T.Wierzchoń, Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010, ISBN 978-90-481-3476-2
  2. K.N.Strafford, R.St.C.Smart, I.Sare, C.Subramanian, Surface Engineering, Technomic Publishing Company, Inc., Lancaster, Pensylwania USA, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pasywność metali.2
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.2
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.2
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.2
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.1
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.2
T-L-7Ochrona protektorowa.2
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentów w formie sprawozdania.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie wskazanej literatury.5
A-L-4konsultacje2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu.15
A-W-2Studiowanie literatury.8
A-W-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D25-3_W01Student ma wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi. Student ma wiedzę w zakresie badań procesu korozji i tribokorozji, zna metody i techniki badań korozyjnych i tribokorozyjnych oraz zna zasady doboru materiału konstrukcyjnego do określonych warunków eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W08ma ogólną wiedzę inżynierską z materiałoznawstwa, technologii mechanicznych, podstaw konstrukcji maszyn, inżynierii jakości w zakresie przydatnym w budowie i eksploatacji jachtów
BJ_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą materiałów konstrukcyjnych, pomocniczych, powłok ochronnych, antykorozyjnych stosowanych w budowie jednostek pływających
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.
T-L-1Pasywność metali.
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.
T-L-7Ochrona protektorowa.
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student nie ma wiedzy na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz nie rozróżnia materiałów z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych.
3,0Student ma podstawową wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi. Student ma podstawową wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
3,5Student ma wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
4,0Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
4,5Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma poszerzoną wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych.
5,0Student ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach mechanicznego i korozyjnego materiałów zachodzących podczas ich eksploatacji, sposobach ich ochrony technologiami powłokowymi i metodami elektrochemicznymi.Student ma poszerzoną wiedzę na temat badań zużycia w procesie korozji i tribokorozji, metod lub technik badań oraz zna właściwości korozyjne i tribokorozyjne materiałów konstrukcyjnych, potrafi wskazać metodę badawczą lub monitorującą właściwości materiału konstrukcyjnyjnego do określonych warunków eksploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D25-3_U01Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Potrafi wskazywać sposoby zapobiegania zużyciu lub niszczeniu korozyjnemu materiałów oraz metody badań diagnostycznych. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i wskazywać metody ochrony lub regeneracji materiałów przed niszczącym elektrochemicznym działaniem środowiska i/lub materiału na powłoki ochronne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
BJ_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z technologią budowy i eksploatacji jachtów i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
BJ_1A_U14potrafi dobrać odpowiednie materiały i zastosować odpowiednią technologię do budowy jachtów, potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach materiałów stosowanych w budowie jachtów i określić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.
T-L-1Pasywność metali.
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.
T-L-7Ochrona protektorowa.
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przewidywać zjawisk zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologii zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych.
3,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne.
3,5Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
4,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń. Student potrafi zinterpretować główne przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
4,5Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń oraz zaproponować metodę badań w celu wyjaśnienia przyczyn obserwowanych zjawisk zniszczenia. Student potrafi zinterpretować przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok.
5,0Student potrafi przewidywać zjawiska zniszczenia mechanicznego i korozyjnego materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji oraz wskazać technologię zabezpieczeń przy pomocy powłok ochronnych i/lub metod elektrochemicznych oraz wskazać sposób monitorowania właściwości i ich zmian w warunkach eksplotacyjnych. Student rozpoznaje objawy korozji, tribokorozji, elektrokorozji i zużycia w procesie tarcia, wskazuje zagrożenia wynikające z błędów konstrukcyjnych i niewłaściwych zabezpieczeń oraz zaproponować metodę badań w celu wyjaśnienia przyczyn obserwowanych zjawisk zniszczenia. Student potrafi zinterpretować przyczyny niszczenia konstrukcji i świadomie dobierać metody ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz/lub dobierać materiał na powłoki ochronne oraz wskazać metodę nanoszenia powłok w stopniu zaawansowanym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D25-3_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w budowie jachtów i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w budowie jachtów
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.
T-L-1Pasywność metali.
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.
T-L-7Ochrona protektorowa.
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną i nie rozumie konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Nie wykazuje gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
4,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i konsekwencji błędów popełnianych na etapie projektowania i monitorowania konstrukcji w warunkach eksploatacyjnych. Wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D25-3_K02Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.
T-L-1Pasywność metali.
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.
T-L-7Ochrona protektorowa.
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, nie rozumie roli projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i nie potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
3,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
4,5Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
5,0Student ma wiedzę na temat negatywnych skutków zużycia materiałów dla środowiska naturalnego, gospodarki, rozumie rolę projektanta konstruktora, oraz projektanta i wykonawcy zabezpieczeń konstrukcji przed oddziaływaniem negatywnym środowiska i potrafi komunikować się w tych interdyscyplinarnych zagadnieniach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_D25-3_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów powłokowych i/lub metod ochrony przed korozją elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z korozji materiałów, inżynierii powierzchni i ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników pomiarów elektrochemicznych i raportowania badań monitorujacych własciwości antykorozyjnych i tribokorozyjnych w warunkach modelowych i/lub ekspoloatacyjnych.
Treści programoweT-W-1Rodzaje mechanizmów zniszczenia metali i tworzyw metalicznych. Zużycie, pękanie, zmęczenie i erozja. Klasyfikacja korozji. Korozja metali, ceramiki i kompozytów oraz degradacja polimerów. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych i tribokorozyjnych. Terminologia związana z powłokami i ich właściwości potencjalne. Właściwości eksploatacyjne powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Sposoby nanoszenia lub/i wytwarzania powłok ochronnych i warstw powierzchniowych. Stan odporności termodynamicznej, korozji i pasywacji materiałów. Wykresy Pourbaix w projektowaniu ochrony elektrochemicznej materiałów konstrukcyjnych. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Powłoki anodowe i katodowe. Krzywe polaryzacji anodowej. Spektroskopia impedancyjna w ocenie mechanizmu ochronnego powłok polimeroaych, metalowych, ceramicznych i kompozytowtych. Badania w mgle solnej. Negatywne skutki korozji i ochrony przed korozją dla właściwości mechanicznych konstrukcji i środowiska naturalnego.
T-L-1Pasywność metali.
T-L-2Wytwarzanie powłok polimerowych metodą fluidalną i ocena ich przyczepności do podłoża.
T-L-3Ocena odporności powłok w mgle solnej.
T-L-7Ochrona protektorowa.
T-L-4Badnie przebiegu krzywych polaryzacji anodowych.
T-L-8Badanie tribokorozyjne materiałów polimerowych i metalowych
T-L-5Badanie elektrochemicznego oddziaływania złączy spawanych.
T-L-6Korozja wżerowa w środowiskach atmosfer morskich.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Nie wykonuje poprawnego opracowania wyników pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i nie zdobywa zaliczenia.
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.