Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Kaczmarek <Slawomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hubert Fuks <Hubert.Fuks@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie).
W-2Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki).
W-3Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i programem komputerowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i opracowania danych pomiarowych.
C-3Nauczyć pracować w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne1
T-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych2
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie12
15
wykłady
T-W-1Analiza niepewności pomiarowych2
T-W-2Ruch drgający, fale, rodzaje fal (wodne, akustyczne, elektromagnetyczne).5
T-W-3Zjawiska falowe (interferencja, dyfrakcja, polaryzacja).4
T-W-4Elementy fizyki współczesnej.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowanie wyników pomiarów10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B14_W01
Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu.
BJ_1A_W02, BJ_1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B14_U01
Student posiada umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów oraz potrafi opracować rezultaty pomiarów
BJ_1A_U08C-3, C-2T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B14_K01
Potrafi pracować w zespole
BJ_1A_K04C-3T-L-3, T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B14_W01
Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu.
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B14_U01
Student posiada umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów oraz potrafi opracować rezultaty pomiarów
2,0Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B14_K01
Potrafi pracować w zespole
2,0Student nie potrafi pracować w zespole laboratoryjnym
3,0Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadowalający podział prac w zespole laboratoryjnym
4,0Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjbego
4,5Bardzo dobra współpraca studentów w zespole dwuosobowym
5,0Idealna współpraca studentów podczas wykonywania i opracowania ćwiczenia laboratoryjnego

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  3. I. Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Bobrowski Czesław, Fizyka - krótki kurs, WNT, Warszawa, 2003, 8
  2. S.M. Kaczmarek, Wykłady na stronie Internetowej, 2018, www.skaczmarek.zut.edu.pl
  3. Krzysztof Lichszteld, Irena Kruk, Wykłady z fizyki, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne1
T-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych2
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie12
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza niepewności pomiarowych2
T-W-2Ruch drgający, fale, rodzaje fal (wodne, akustyczne, elektromagnetyczne).5
T-W-3Zjawiska falowe (interferencja, dyfrakcja, polaryzacja).4
T-W-4Elementy fizyki współczesnej.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć, opracowanie wyników pomiarów10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_B14_W01Student zna podstawy ruchu drgającego, ruchu falowego i elektromagnetyzmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
BJ_1A_W06ma wiedzę z zakresu mechaniki niezbędną do opisu układów mechanicznych w stanach statycznych i dynamicznych, zna teorię drgań oraz programy i metody numeryczne do badania konstrukcji w zastosowaniu do jachtów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-1Analiza niepewności pomiarowych
T-W-2Ruch drgający, fale, rodzaje fal (wodne, akustyczne, elektromagnetyczne).
T-W-3Zjawiska falowe (interferencja, dyfrakcja, polaryzacja).
T-W-4Elementy fizyki współczesnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_B14_U01Student posiada umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów oraz potrafi opracować rezultaty pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące właściwości projektowanych jednostek pływających
Cel przedmiotuC-3Nauczyć pracować w zespole
C-2Nauczenie przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych i opracowania danych pomiarowych.
Treści programoweT-W-1Analiza niepewności pomiarowych
T-L-2Zapoznanie ze sposobem obliczania niepewności pomiarowych
T-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie
T-L-1Zajęcia organizacyjne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBJ_1A_B14_K01Potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Nauczyć pracować w zespole
Treści programoweT-L-3Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ich zaliczenie
T-L-1Zajęcia organizacyjne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ustna poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole laboratoryjnym
3,0Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadowalający podział prac w zespole laboratoryjnym
4,0Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjbego
4,5Bardzo dobra współpraca studentów w zespole dwuosobowym
5,0Idealna współpraca studentów podczas wykonywania i opracowania ćwiczenia laboratoryjnego