Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Postępy w inżynierii przemysłu spożywczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Postępy w inżynierii przemysłu spożywczego
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,30,50egzamin
laboratoriaL3 20 0,70,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw inżynierii chemicznej i procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary lepkości cieczy newtonowskich i nienewtonowskich przy pomocy reometrów rotacyjnych4
T-L-2Wyznaczanie wspólczynników przewodności cieplnej6
T-L-3Obliczanie parametrów cieplnych artykułów żywnościowych2
T-L-4Procesy wymiany ciepła2
T-L-5Nowoczesna metody cięcia strugą wodną - wyznaczanie parametrów procesu1
T-L-6Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczni technologicznymi1
T-L-7Dynamiczne metody wyznaczania właściwosci mechanicznych żywności4
20
wykłady
T-W-1Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji1
T-W-2Charakterystyka techniczna maszyn i aparatów1
T-W-3Podstawy automatyzacji procesów1
T-W-4Maszyny i urzadzenia do przesyłania płynów1
T-W-5Zamrażanie żywności i urządzenia do realizacji procesów chłodniczych i zamrażalniczych1
T-W-6Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności1
T-W-7Nowoczesne metody wykorzystania strugi wodnej w technologii żywności2
T-W-8Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczami technologicznymi2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2konsultacje1
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-5oaizjz_W01
Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
C-1T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-4M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-5oaizjz_U01
Posiada umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05C-2T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-4M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-5oaizjz_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-2, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-4M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-5oaizjz_W01
Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
3,0Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale z licznymi brakami.
3,5Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-5oaizjz_U01
Posiada umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-5oaizjz_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Literatura podstawowa

  1. Lewicki P.P., Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego., W.N.T., Warszawa, 1988
  2. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, W.N.T., Warszawa, 1986
  3. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  4. Chwiej M., Aparatura przemysłu spożywczego, P.W.N., Warszawa, 1984
  5. Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
  6. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
  7. Chwiej M, Aparatura przemysłu spożywczego. Maszyny i aparaty, PWN, Warszawa, 1979
  8. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R.:, Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 19852011
  9. Ziołkowski Z.:, Podstawowe procesy inżynierii chemicznej - przenoszenie pędu, ciepła i masy., P.W.N., Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  2. Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary lepkości cieczy newtonowskich i nienewtonowskich przy pomocy reometrów rotacyjnych4
T-L-2Wyznaczanie wspólczynników przewodności cieplnej6
T-L-3Obliczanie parametrów cieplnych artykułów żywnościowych2
T-L-4Procesy wymiany ciepła2
T-L-5Nowoczesna metody cięcia strugą wodną - wyznaczanie parametrów procesu1
T-L-6Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczni technologicznymi1
T-L-7Dynamiczne metody wyznaczania właściwosci mechanicznych żywności4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji1
T-W-2Charakterystyka techniczna maszyn i aparatów1
T-W-3Podstawy automatyzacji procesów1
T-W-4Maszyny i urzadzenia do przesyłania płynów1
T-W-5Zamrażanie żywności i urządzenia do realizacji procesów chłodniczych i zamrażalniczych1
T-W-6Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności1
T-W-7Nowoczesne metody wykorzystania strugi wodnej w technologii żywności2
T-W-8Ciśnieniowe metody nastrzyku cieczami technologicznymi2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2konsultacje1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-5oaizjz_W01Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-3Podstawy automatyzacji procesów
T-W-6Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności
T-W-1Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji
T-W-2Charakterystyka techniczna maszyn i aparatów
T-W-4Maszyny i urzadzenia do przesyłania płynów
T-L-1Pomiary lepkości cieczy newtonowskich i nienewtonowskich przy pomocy reometrów rotacyjnych
T-L-4Procesy wymiany ciepła
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
3,0Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale z licznymi brakami.
3,5Student posiada zadowalająca wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-5oaizjz_U01Posiada umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Treści programoweT-W-3Podstawy automatyzacji procesów
T-W-6Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności
T-W-1Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji
T-W-2Charakterystyka techniczna maszyn i aparatów
T-W-4Maszyny i urzadzenia do przesyłania płynów
T-L-1Pomiary lepkości cieczy newtonowskich i nienewtonowskich przy pomocy reometrów rotacyjnych
T-L-4Procesy wymiany ciepła
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr4-5oaizjz_K01Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
TZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji, budowy i zasad eksploatacji maszyn i urządzeń do realizacji procesów jednostkowych w liniach technologicznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-3Podstawy automatyzacji procesów
T-W-6Nowoczesne metody i urzadzenia do utrwalania żywności
T-W-1Rodzaje procesów przemysłowych i dobór aparatury do ich realizacji
T-W-2Charakterystyka techniczna maszyn i aparatów
T-W-4Maszyny i urzadzenia do przesyłania płynów
T-L-1Pomiary lepkości cieczy newtonowskich i nienewtonowskich przy pomocy reometrów rotacyjnych
T-L-4Procesy wymiany ciepła
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady.
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiazywanie problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.