Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Higiena i toksykologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena i toksykologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Chemia ogólna i nieorganiczna,Chemia organiczna, Ekologia i ochrona środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej2
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych6
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności8
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych2
30
wykłady
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie2
T-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności2
T-W-3Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności1
T-W-4Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności1
T-W-5Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności2
T-W-6Skażenia radioaktywne żywności1
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności3
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności2
T-W-9Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie teoretyczne15
A-L-3Konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury naukowej13
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O12-2_W02
Zna i rozumie pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności. Zna i potrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, zna metody badawcze oraz metody zapobiegania zgrożeniom jakości zdrowotnej żywności, zna i rozumie przebieg procesów (pobieranie, rozmieszczenie, przemiany, wydalanie) zachodzących w organizmie człowieka.
MS_1A_W05C-1T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O12-2_U05
Potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, przeprowadzić właściwe analizy oraz wyciągnąć wnioski
MS_1A_U01, MS_1A_U08C-1T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O12-2_K02
jest gotów do ciągłego uzupełniania wiedzy i nabywania nowych umiejętnoci w zakresie higieny i toksykologii żywności
MS_1A_K01C-1T-L-1, T-W-1M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O12-2_W02
Zna i rozumie pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności. Zna i potrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, zna metody badawcze oraz metody zapobiegania zgrożeniom jakości zdrowotnej żywności, zna i rozumie przebieg procesów (pobieranie, rozmieszczenie, przemiany, wydalanie) zachodzących w organizmie człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student w dostatecznym stopniu zna pojęcia z zakresu przedmiotu, charakteryzuje organizmy i substancje niebezpieczne wpływające negatywnie na jakość zdrowotną żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O12-2_U05
Potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, przeprowadzić właściwe analizy oraz wyciągnąć wnioski
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu zastosować poznane metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O12-2_K02
jest gotów do ciągłego uzupełniania wiedzy i nabywania nowych umiejętnoci w zakresie higieny i toksykologii żywności
2,0
3,0Jest dostatecznie gotów i ma świadomośc potrzeby pogłębiania swej wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2017
  2. Gertig H., Żywność, a zdrowie. Podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1996, I
  3. Witczak A., Sikorski Z. (red), Szkodliwe substancje w żywności. Pochodzenie, działanie, zagrożenia zdrowotne, PEN, 2020
  4. Orzeł D., Biernat J. (red.), Wybrane zagadnienia z toksykologii żywności, Wrocław, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo
  2. Journal of Agricultural and Food Chemistry, Czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej2
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych6
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności8
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych6
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie2
T-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności2
T-W-3Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności1
T-W-4Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności1
T-W-5Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności2
T-W-6Skażenia radioaktywne żywności1
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności3
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności2
T-W-9Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie teoretyczne15
A-L-3Konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury naukowej13
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O12-2_W02Zna i rozumie pojęcia z zakresu higieny i toksykologii żywności. Zna i potrafi scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, zna metody badawcze oraz metody zapobiegania zgrożeniom jakości zdrowotnej żywności, zna i rozumie przebieg procesów (pobieranie, rozmieszczenie, przemiany, wydalanie) zachodzących w organizmie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmy, grzyby, parazyty i szkodniki) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej
T-W-2Czynniki biologiczne wpływające na bezpieczeństwo zdrowotne żywności
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie
T-W-3Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych pozostałości ksenobiotyków w żywności
T-W-8Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w żywności
T-W-4Toksykologiczne aspekty stosowania dodatków do żywności
T-W-6Skażenia radioaktywne żywności
T-W-5Metale ciężkie i inne pierwiastki śladowe w żywności
T-W-9Metody szacowania pobrania substancji szkodliwych z dzienną racją pokarmową
T-W-7Pestycydy, PCB, dioksyny i inne związki chloroorganiczne w żywności
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student w dostatecznym stopniu zna pojęcia z zakresu przedmiotu, charakteryzuje organizmy i substancje niebezpieczne wpływające negatywnie na jakość zdrowotną żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O12-2_U05Potrafi dobrać wiarygodne metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności, przeprowadzić właściwe analizy oraz wyciągnąć wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej
T-L-4Analiza toksycznych metali ciężkich i innych pierwiastków śladowych w surowcach i produktach spożywczych
T-L-6Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych
T-L-2Wstęp do ogólnych zasad oceny i ocena sanitarno-higieniczna surowców i produktów spożywczych. Zanieczyszczenia biologiczne produktów spożywczych - wykrywanie szkodników magazynowych
T-L-3Analiza konserwantów i innych biologicznie aktywnych substancji obcych w żywności
T-L-5Trwałe zanieczyszczenia organiczne w surowcach i produktach spożywczych
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu zastosować poznane metody badawcze do oceny jakości zdrowotnej żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O12-2_K02jest gotów do ciągłego uzupełniania wiedzy i nabywania nowych umiejętnoci w zakresie higieny i toksykologii żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium, organizacja ćwiczeń, wstęp do ogólnych zasad badań żywności, metod analizy chemicznej i instrumentalnej
T-W-1Rozwój, cele i zadania higieny i toksykologii żywności. Organizacja nadzoru nad bezpieczeństwem zdrowotnym żywności w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: opdowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest dostatecznie gotów i ma świadomośc potrzeby pogłębiania swej wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0