Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Zanieczyszczenie i ochrona wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zanieczyszczenie i ochrona wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej
W-2Podstawowa wiedza z chemii analitycznej
W-3Umiejetność oceny warunków hydrochemicznych zbiorników
W-4Podstawowa wiedza z geografii, ze szzczególnym uwzględnieniem zagadnień z hydrologi
W-5Umiejetność posługiwania się PC
W-6Umiejetność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym
W-7Znajomość zasad BHP obowiązujacych w laboratorium chemicznym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków
C-4Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie zawartości materii organicznej w ściekach6
T-L-2Oznaczanie związków azotu w sciekach3
T-L-3Oznaczanie zawartości fosforu w ściekch3
T-L-4Określenie niezbędnego stopnia oczyszczenia ścieków, wpływ ścieków na odbiornik3
15
wykłady
T-W-1Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji2
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych2
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych2
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków jako dziedzina w biotechnologii1
T-W-5Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich3
T-W-6Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie2
T-W-7Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód1
T-W-8Prawna ochrona wód2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie źródeł5
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury oraz innych źródeł wiedzy13
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Test
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-1_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem rybactwa. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwo w tym zakresie.
MS_1A_W03C-1, C-4, C-5, C-6, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-1_U01
Potrafi ocenić stan biotopów wodnych oraz wpływu ich jakości na biocenozę oraz stopień zanieczyszczenia ścieków i koniecznego stopnia ich oczyszczenia dla ograniczenia szkodliwego oddziaływania na odbiornik. Potrafi określić podstawowe zasady ochrony i rekultywacji akwenów.
MS_1A_U07, MS_1A_U08C-4, C-5, C-6, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6M-1, M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-1_K01
Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
MS_1A_K03C-3, C-1, C-4, C-5, C-6, C-2T-L-4, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-1_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem rybactwa. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwo w tym zakresie.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopiu zagadnienia dotyczące przedmiotu
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-1_U01
Potrafi ocenić stan biotopów wodnych oraz wpływu ich jakości na biocenozę oraz stopień zanieczyszczenia ścieków i koniecznego stopnia ich oczyszczenia dla ograniczenia szkodliwego oddziaływania na odbiornik. Potrafi określić podstawowe zasady ochrony i rekultywacji akwenów.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu ocenić stan biotopów wodnych oraz wpływ ich jakości na biocenozę oraz stopień zanieczyszczenia ścieków. Potrafi określić podstawowe zasady ochrony i rekultywacji akwenów.
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-1_K01
Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
2,0Nie ma swiadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Nie potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz nie ma swiadomości roli społecznej absolwenta uczelni. Nie rozumie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Ma dostateczną swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
3,5Ma ponad dostateczną swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W ponad dostatecznym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
4,0Ma dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
4,5Ma ponad dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W ponad dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
5,0Ma bardzo dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W bardzo dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Michalski R., Analityka wód i ścieków : wybrane zagadnienia, Elmed Media Group, Katowice, 2017
  2. Dojlido M, Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz W., Dojlido J. R., Fizyczne i chemiczne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nedzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  2. Journal of Environmental Science, Elsevier

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie zawartości materii organicznej w ściekach6
T-L-2Oznaczanie związków azotu w sciekach3
T-L-3Oznaczanie zawartości fosforu w ściekch3
T-L-4Określenie niezbędnego stopnia oczyszczenia ścieków, wpływ ścieków na odbiornik3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji2
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych2
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych2
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków jako dziedzina w biotechnologii1
T-W-5Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich3
T-W-6Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie2
T-W-7Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód1
T-W-8Prawna ochrona wód2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie źródeł5
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury oraz innych źródeł wiedzy13
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O2-1_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem rybactwa. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwo w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-4Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
Treści programoweT-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków jako dziedzina w biotechnologii
T-W-1Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-5Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-8Prawna ochrona wód
T-W-7Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-6Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Test
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopiu zagadnienia dotyczące przedmiotu
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O2-1_U01Potrafi ocenić stan biotopów wodnych oraz wpływu ich jakości na biocenozę oraz stopień zanieczyszczenia ścieków i koniecznego stopnia ich oczyszczenia dla ograniczenia szkodliwego oddziaływania na odbiornik. Potrafi określić podstawowe zasady ochrony i rekultywacji akwenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Potrafi zorganizować pracę w laboratorium oraz przeprowadzić analizy. Potrafi walidować metodę badawczą. Potrafi przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-4Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
Treści programoweT-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków jako dziedzina w biotechnologii
T-W-1Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-5Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-8Prawna ochrona wód
T-W-7Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-6Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu ocenić stan biotopów wodnych oraz wpływ ich jakości na biocenozę oraz stopień zanieczyszczenia ścieków. Potrafi określić podstawowe zasady ochrony i rekultywacji akwenów.
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O2-1_K01Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Jest gotów ponieść odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków
C-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód
C-4Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-5Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-6Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
C-2Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
Treści programoweT-L-4Określenie niezbędnego stopnia oczyszczenia ścieków, wpływ ścieków na odbiornik
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych
T-W-4Biologiczne oczyszczanie ścieków jako dziedzina w biotechnologii
T-W-3Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-5Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-W-8Prawna ochrona wód
T-W-7Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Seminarium
M-4Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Test
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma swiadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Nie potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz nie ma swiadomości roli społecznej absolwenta uczelni. Nie rozumie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Ma dostateczną swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
3,5Ma ponad dostateczną swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W ponad dostatecznym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
4,0Ma dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
4,5Ma ponad dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W ponad dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
5,0Ma bardzo dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W bardzo dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.