Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy przedsiębiorczości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Brocki <Wojciech.Brocki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu przedsiębiorczości.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ideą i podstawową terminologią przedsiębiorczości.
C-2Zgłębienie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
C-3Kreowanie wśród studentów postawy przesiębiorczej.
C-4Zbudowanie modelu biznesowego własnego przedsiębiostwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość w teorii ekonomii2
T-A-2Przedsiębiorca w gospodarce rynkowej2
T-A-3Role przedsiębiorcze w gospodarce. Przedsiębiorca jako założyciel firmy i innowator2
T-A-4Podmioty przedsiębiorstwa.2
T-A-5Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. Tajemnice sukcesów słynnych przedsiębiorców XX i XXi wieku.2
T-A-6Rodzaje przedsiębiorstw.2
T-A-7Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.2
T-A-8Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi.2
T-A-9Strategie rynkowe przedsiębiorstw.2
T-A-10Zasoby ludzkie jako kluczowy element przedsiębiorstwa.2
T-A-11Budowa modelu biznesowego.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć.13
A-A-3Udział w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Case study.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z poszczególnych zajęć. Prace cząstkowe.
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie modelu biznesowego własnej firmy wraz z prezentacją na forum grupy.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu przedsiębiorczości

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A10_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu istotę i funkcje przedsiębiorczości.
MS_1A_W02C-1T-A-1, T-A-8, T-A-9M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A10_U02
Potrafi zastosować poznane rozwiązania do potrzeb konkretnych przedsiębiorstw, potrafi zbudować model biznesowy własnego przedsiębiorstwa.
MS_1A_U01, MS_1A_U10C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A10_K01
Jest gotów do pracy w grupie, formułuje własne wnioski oraz przestrzega zasady etyki przedsiebiorczości.
MS_1A_K04C-3, C-2T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-10M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_A10_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu istotę i funkcje przedsiębiorczości.
2,0Student nie potrafi zdefiniować istoty i funkcji przedsiębiorczości.
3,0Zna i rozumie istotę i funkcje przedsiębiorczości w dotatecznym stopniu
3,5Student definiuje istotę przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać kilka funkcji przedsiębiorczości.
4,0Student szczegółowo definiuje istotę przedsiębiorczosci.
4,5Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcje przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać powiązania między nimi.
5,0Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcję przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać powiazania między nimi. Student potrafi wytypować funkcje przedsiebiorczości w najbliższym otoczeniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_A10_U02
Potrafi zastosować poznane rozwiązania do potrzeb konkretnych przedsiębiorstw, potrafi zbudować model biznesowy własnego przedsiębiorstwa.
2,0Student nie potrafi dobrać poznanych rozwiązań do potrzeb różnego rodzaju przedsiębiorstw.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu zastosować poznane rozwiązania z obszaru przedsiębiorczości, zbudować model biznesowy własnego przedsiębiorstwa
3,5Student potrafi zastosować wszystkie poznane rozwiązania dotyczące przedsiębiorczości.
4,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane rozwiązania z obszaru przedsiębiorczości oraz potrafi uzasadnić ich przydatność.
4,5Student umie dokładnie uzasadnić wybór określonych rozwiązań dla danego przedsiębiorstwa oraz potrafi wskazać na wady i zalety przyjętych rozwiązań.
5,0Student potrafi zastosować poznane rozwiązania w obszarze przedsiębiorczości na przykładzie konkretnej organizacji, potrafi wskaząć na ich wady i zalety oraz zaproponować własne modyfikacje.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_A10_K01
Jest gotów do pracy w grupie, formułuje własne wnioski oraz przestrzega zasady etyki przedsiebiorczości.
2,0Student nie uczestniczy w pracy grupy i nie przestrzega zasad etyki
3,0Jest gotów do pracy w grupie, przestrzega zasady etyki przedsiebiorczości w dostatecznym stopniu
3,5Student chętnie angażuje się w pracę grupy, formułuje szczegółowe wnioski i przestrzega zasad etyki.
4,0Student chętnie angażuje się w pracę grupy, formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami. Student przestrzega zasad etyki.
4,5Student chętnie angażuje się w pracę grupy, analizuje i formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami. Student przestrzega zasad etyki.
5,0Student chętnie angażuje się w pracę grupy, analizuje i formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami odnoszącymi się do literatury przedmiotu. Student przestrzega zasad etyki.

Literatura podstawowa

  1. Brzeziński M., Wprowadzenie do nauki o przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa, 2007
  2. Torgalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, C.H. Beck, Warszawa, 2003
  3. Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznasowych. Podręcznik wizjonera, Helian, http:/onepress.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość w teorii ekonomii2
T-A-2Przedsiębiorca w gospodarce rynkowej2
T-A-3Role przedsiębiorcze w gospodarce. Przedsiębiorca jako założyciel firmy i innowator2
T-A-4Podmioty przedsiębiorstwa.2
T-A-5Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. Tajemnice sukcesów słynnych przedsiębiorców XX i XXi wieku.2
T-A-6Rodzaje przedsiębiorstw.2
T-A-7Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.2
T-A-8Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi.2
T-A-9Strategie rynkowe przedsiębiorstw.2
T-A-10Zasoby ludzkie jako kluczowy element przedsiębiorstwa.2
T-A-11Budowa modelu biznesowego.10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do zajęć.13
A-A-3Udział w konsultacjach.2
A-A-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_A10_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu istotę i funkcje przedsiębiorczości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii, prawa i zarządzania przedsiębiorstwem oraz ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ideą i podstawową terminologią przedsiębiorczości.
Treści programoweT-A-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość w teorii ekonomii
T-A-8Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi.
T-A-9Strategie rynkowe przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu przedsiębiorczości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować istoty i funkcji przedsiębiorczości.
3,0Zna i rozumie istotę i funkcje przedsiębiorczości w dotatecznym stopniu
3,5Student definiuje istotę przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać kilka funkcji przedsiębiorczości.
4,0Student szczegółowo definiuje istotę przedsiębiorczosci.
4,5Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcje przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać powiązania między nimi.
5,0Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcję przedsiębiorczości oraz potrafi wskazać powiazania między nimi. Student potrafi wytypować funkcje przedsiebiorczości w najbliższym otoczeniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_A10_U02Potrafi zastosować poznane rozwiązania do potrzeb konkretnych przedsiębiorstw, potrafi zbudować model biznesowy własnego przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U10Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy ekonomiczne procesu technologicznego oraz wprowadzić właściwe systemy zarządzania bezpieczeństwem produkcji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ideą i podstawową terminologią przedsiębiorczości.
C-2Zgłębienie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-1Przedsiębiorca i przedsiębiorczość w teorii ekonomii
T-A-2Przedsiębiorca w gospodarce rynkowej
T-A-3Role przedsiębiorcze w gospodarce. Przedsiębiorca jako założyciel firmy i innowator
T-A-4Podmioty przedsiębiorstwa.
T-A-5Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. Tajemnice sukcesów słynnych przedsiębiorców XX i XXi wieku.
T-A-6Rodzaje przedsiębiorstw.
T-A-7Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
T-A-8Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi.
T-A-9Strategie rynkowe przedsiębiorstw.
T-A-10Zasoby ludzkie jako kluczowy element przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Case study.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z poszczególnych zajęć. Prace cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać poznanych rozwiązań do potrzeb różnego rodzaju przedsiębiorstw.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu zastosować poznane rozwiązania z obszaru przedsiębiorczości, zbudować model biznesowy własnego przedsiębiorstwa
3,5Student potrafi zastosować wszystkie poznane rozwiązania dotyczące przedsiębiorczości.
4,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane rozwiązania z obszaru przedsiębiorczości oraz potrafi uzasadnić ich przydatność.
4,5Student umie dokładnie uzasadnić wybór określonych rozwiązań dla danego przedsiębiorstwa oraz potrafi wskazać na wady i zalety przyjętych rozwiązań.
5,0Student potrafi zastosować poznane rozwiązania w obszarze przedsiębiorczości na przykładzie konkretnej organizacji, potrafi wskaząć na ich wady i zalety oraz zaproponować własne modyfikacje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_A10_K01Jest gotów do pracy w grupie, formułuje własne wnioski oraz przestrzega zasady etyki przedsiebiorczości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K04Jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Cel przedmiotuC-3Kreowanie wśród studentów postawy przesiębiorczej.
C-2Zgłębienie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-4Podmioty przedsiębiorstwa.
T-A-6Rodzaje przedsiębiorstw.
T-A-7Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
T-A-8Grupy gospodarcze na rynku: umowy dżentelmeńskie, kartele, syndykaty, trusty, koncerny, konglomeraty, konsorcja, holdingi.
T-A-10Zasoby ludzkie jako kluczowy element przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z poszczególnych zajęć. Prace cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w pracy grupy i nie przestrzega zasad etyki
3,0Jest gotów do pracy w grupie, przestrzega zasady etyki przedsiebiorczości w dostatecznym stopniu
3,5Student chętnie angażuje się w pracę grupy, formułuje szczegółowe wnioski i przestrzega zasad etyki.
4,0Student chętnie angażuje się w pracę grupy, formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami. Student przestrzega zasad etyki.
4,5Student chętnie angażuje się w pracę grupy, analizuje i formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami. Student przestrzega zasad etyki.
5,0Student chętnie angażuje się w pracę grupy, analizuje i formułuje szczegółowe wnioski poparte argumentami odnoszącymi się do literatury przedmiotu. Student przestrzega zasad etyki.