Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Akwakultura:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akwakultura
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student przystępujący do zajęć z podstaw akwakultury powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bilans tlenowy stawów karpiowych2
T-L-2Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi6
T-L-3Technologia produkcji karpia w obrocie pełnym - tradycyjna metoda Dubischa - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.2
T-L-4Bilans tlenowy w gospodarstwie pstrągowym4
T-L-5Założenia technologiczne do projektu obiektu do produkcji pstrąga w obiegu otwartym4
T-L-6Technologia produkcji pstrąga tęczowego w obrocie pełnym - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.2
T-L-7Założenia technologiczne do projektu obiektu sadzowego4
T-L-8Technologia produkcji ryb w obiekcie sadzowym - wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji2
T-L-9Założenia technologiczne do projektu obiegu zamkniętego do tuczu ryb2
T-L-10Wybrane zagadnienia z kalkulacji efektywności chowu w różnych technologiach produkcji2
30
wykłady
T-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.2
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych12
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu2
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.2
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.2
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach4
T-W-7Technologia chowu pstrąga tęczowego - rozród, inkubacja ikry i podchów materiału zarybieniowego2
T-W-8Technologia chowu pstrąga tęczowego - produkcja ryby towarowej2
T-W-9Chów ryb w obiegach zamkniętych - technologia tuczu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu60
90
wykłady
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
S-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C8_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
IA_1A_W08C-1, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-5, M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-2
IA_1A_C8_W02
zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
IA_1A_W08C-1, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-2
IA_1A_C8_W03
zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
IA_1A_W07C-2T-W-9, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-10, T-L-9, T-L-6, T-L-7, T-L-2M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C8_U01
umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
IA_1A_U13C-2T-L-1, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-2M-5, M-4, M-2, M-3, M-1S-3
IA_1A_C8_U02
umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
IA_1A_U18C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-4, M-2, M-3, M-1S-1
IA_1A_C8_U03
zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
IA_1A_U03C-2T-L-3, T-L-8, T-L-10, T-L-6M-5S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C8_K01
rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
IA_1A_K04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-2, M-3, M-1S-4
IA_1A_C8_K02
ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
IA_1A_K04C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-4, M-2, M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C8_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
2,0nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,0ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,5ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,5ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu
5,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu z różnych punktów widzenia
IA_1A_C8_W02
zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
2,0nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,0zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,5zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym
5,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym i aproponować rozwiązania prostych problemów powstających w trakcie chowu
IA_1A_C8_W03
zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
2,0nie zna metod obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,0zna niektóre metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
4,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać prostych analiz wyników
4,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać analizy wyników
5,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać złożonych i wieloaspektowych analiz wyników

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C8_U01
umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
2,0nie umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,0umie dokonać niektórych podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
4,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać prostych analiz wyników
4,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników
5,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników oraz zaproponować rozwiązanie niektórych problemów inżynierskich
IA_1A_C8_U02
umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
2,0student nie rozpoznaje gatunków ani nie potrafi im przypisać określonych technik chowu
3,0student rozpoznaje zaledwie kilka gatunków i potrafi im przypisać techniki chowu
3,5student rozpoznaje gatunki i potrafi przypisać tylko techniki chowu
4,0student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać podstawy techniki ich chowu
4,5student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać techniki ich chowu
5,0student rozpoznaje gatunki i potrafi szczegółowo opisać techniki ich chowu
IA_1A_C8_U03
zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
2,0student nie zna podstaw obsługi programów komputerowych
3,0student zna niektóre z elementów obsługi programów komputerowych
3,5student poprawnie obsługuje programy komputerowe
4,0student obsługuje programy komputerowe, samodzielnie potrafi wyciągnąć niektóre wnioski
4,5student w pełni opanował działanie programów komputerowych, potrafi analizować wybrane zagadnienia z analizy danych
5,0student w pełni opanował obsługę programów, pracuje w sposób twórczy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C8_K01
rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0
IA_1A_C8_K02
ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Goryczko, Pstrąg. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2008
  2. Ryszard Wojda, Karp. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2009
  3. Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski, Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. różni, strony internetowe poświęcone akwakulturze i strony czasopism dotyczących akwakultury, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bilans tlenowy stawów karpiowych2
T-L-2Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi6
T-L-3Technologia produkcji karpia w obrocie pełnym - tradycyjna metoda Dubischa - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.2
T-L-4Bilans tlenowy w gospodarstwie pstrągowym4
T-L-5Założenia technologiczne do projektu obiektu do produkcji pstrąga w obiegu otwartym4
T-L-6Technologia produkcji pstrąga tęczowego w obrocie pełnym - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.2
T-L-7Założenia technologiczne do projektu obiektu sadzowego4
T-L-8Technologia produkcji ryb w obiekcie sadzowym - wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji2
T-L-9Założenia technologiczne do projektu obiegu zamkniętego do tuczu ryb2
T-L-10Wybrane zagadnienia z kalkulacji efektywności chowu w różnych technologiach produkcji2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.2
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych12
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu2
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.2
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.2
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach4
T-W-7Technologia chowu pstrąga tęczowego - rozród, inkubacja ikry i podchów materiału zarybieniowego2
T-W-8Technologia chowu pstrąga tęczowego - produkcja ryby towarowej2
T-W-9Chów ryb w obiegach zamkniętych - technologia tuczu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C8_W01Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu stosowanych technik w akwakulturze, z uwzględnieniem biotechniki chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,0ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,5ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,5ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu
5,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu z różnych punktów widzenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C8_W02zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu stosowanych technik w akwakulturze, z uwzględnieniem biotechniki chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
Metody nauczaniaM-4pokaz połączony z przeżyciem
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,0zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,5zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym
5,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym i aproponować rozwiązania prostych problemów powstających w trakcie chowu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C8_W03zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu technik informatycznych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-W-9Chów ryb w obiegach zamkniętych - technologia tuczu
T-L-1Bilans tlenowy stawów karpiowych
T-L-4Bilans tlenowy w gospodarstwie pstrągowym
T-L-5Założenia technologiczne do projektu obiektu do produkcji pstrąga w obiegu otwartym
T-L-8Technologia produkcji ryb w obiekcie sadzowym - wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji
T-L-10Wybrane zagadnienia z kalkulacji efektywności chowu w różnych technologiach produkcji
T-L-9Założenia technologiczne do projektu obiegu zamkniętego do tuczu ryb
T-L-6Technologia produkcji pstrąga tęczowego w obrocie pełnym - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.
T-L-7Założenia technologiczne do projektu obiektu sadzowego
T-L-2Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,0zna niektóre metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
4,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać prostych analiz wyników
4,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać analizy wyników
5,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać złożonych i wieloaspektowych analiz wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C8_U01umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U13Potrafi wykonać obliczenia inżynierskie związane z projektowaniem obiegu zamkniętego, stawu oraz hodowli sadzowej.
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-L-1Bilans tlenowy stawów karpiowych
T-L-4Bilans tlenowy w gospodarstwie pstrągowym
T-L-8Technologia produkcji ryb w obiekcie sadzowym - wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji
T-L-9Założenia technologiczne do projektu obiegu zamkniętego do tuczu ryb
T-L-7Założenia technologiczne do projektu obiektu sadzowego
T-L-2Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,0umie dokonać niektórych podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
4,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać prostych analiz wyników
4,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników
5,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników oraz zaproponować rozwiązanie niektórych problemów inżynierskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C8_U02umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U18Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu akwakultury lub przedsiębiorstwa połowowego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
Metody nauczaniaM-4pokaz połączony z przeżyciem
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozpoznaje gatunków ani nie potrafi im przypisać określonych technik chowu
3,0student rozpoznaje zaledwie kilka gatunków i potrafi im przypisać techniki chowu
3,5student rozpoznaje gatunki i potrafi przypisać tylko techniki chowu
4,0student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać podstawy techniki ich chowu
4,5student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać techniki ich chowu
5,0student rozpoznaje gatunki i potrafi szczegółowo opisać techniki ich chowu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C8_U03zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować poznane techniki informatyczne.
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-L-3Technologia produkcji karpia w obrocie pełnym - tradycyjna metoda Dubischa - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.
T-L-8Technologia produkcji ryb w obiekcie sadzowym - wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji
T-L-10Wybrane zagadnienia z kalkulacji efektywności chowu w różnych technologiach produkcji
T-L-6Technologia produkcji pstrąga tęczowego w obrocie pełnym - wizytacja obiektów wraz z analizą systemu produkcji.
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstaw obsługi programów komputerowych
3,0student zna niektóre z elementów obsługi programów komputerowych
3,5student poprawnie obsługuje programy komputerowe
4,0student obsługuje programy komputerowe, samodzielnie potrafi wyciągnąć niektóre wnioski
4,5student w pełni opanował działanie programów komputerowych, potrafi analizować wybrane zagadnienia z analizy danych
5,0student w pełni opanował obsługę programów, pracuje w sposób twórczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C8_K01rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C8_K02ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
Metody nauczaniaM-4pokaz połączony z przeżyciem
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0