Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Toksykologia rybacka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykologia rybacka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość Ekologii, Hydrobiologii, Anatomii i embriologii ryb, Biochemii, Fizjologii ryb, Systematyki ryb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest wprowadzenie studentów w problematykę zagrożenia ekosystemów wodnych i ichtiofauny ksenobiotykami oraz zapoznać z metodami badania, wykrywania źródeł intoksykacji oraz szacowania zagrożenia ekosystemów wodnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP i organizacja ćwiczeń. Reakcja hydrobiontów na związki toksyczne zawarte w wodzie.2
T-L-2Metodologia badania przypadków zatruć środowiska wodnego.4
T-L-3Badanie stężeń wybranych ksenobiotyków w abiotycznych i biotycznych elementach ekosystemów wodnych metodami analizy chemicznej i instrumentalnej.20
T-L-4Szacowanie biokumulacji i biomagnifikacji. Testy toksyczności. Metody wyznaczania CM i LC50.4
30
wykłady
T-W-1Powstanie i zadania toksykologii wodnej. Zagadnienia związane z zanieczyszczeniem hydrosfery i jego oddziaływaniem na organizmy wodne.2
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka trucizn. Zatrucia i ich przebieg (reakcje hydrobiontów i objawy zatruć).6
T-W-3Zależność między abiotycznymi i biologicznymi czynnikami, a efektem toksycznym. Wykorzystanie chemicznych i biologicznych metod określania stopnia zagrożenia ekosystemów wodnych.6
T-W-4Wchłanianie, przemiany, bioakumulacja, detoksykacja i wydalanie ksenobiotyków. Adaptacja organizmów do zanieczyszczeń.6
T-W-5Toksyczność metali ciężkich, radionuklidów, pestycydów, ropopochodnych, substancji powierzchniowoczynnych, PCB, PCT, dioksyn oraz innych związków organicznych i nieorganicznych.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć30
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury - praca własna studenta15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4przygotowanie się do egzaminu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczemia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C7_W01
Student ma wiedzę w zakresie toksykologii rybackiej jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne obecne w środowisku wodnym, opisać ich obieg i wpływ na hydrobionty, zdefiniować problem, dobrać odpowiednie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie dla biocenoz wodnych i zaproponować sposób rozwiązania problemu
IA_1A_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C7_U01
Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i obcym, stosując poprawną nomenklaturę, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania w celu zapewnienia dobrostanu hydrobiontów
IA_1A_U01, IA_1A_U02, IA_1A_U04, IA_1A_U07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C7_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy sosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
IA_1A_K01, IA_1A_K03, IA_1A_K02, IA_1A_K04, IA_1A_K05, IA_1A_K06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C7_W01
Student ma wiedzę w zakresie toksykologii rybackiej jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne obecne w środowisku wodnym, opisać ich obieg i wpływ na hydrobionty, zdefiniować problem, dobrać odpowiednie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie dla biocenoz wodnych i zaproponować sposób rozwiązania problemu
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii rybackiej
3,0Student posiada ogólną wiedzę w zakresie pojęć stosowanych w toksykologii rybackiej
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji i ich wpływ na hydrobionty
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach wodnych oraz wpływ na hydrobionty, wybrać metody i wykonać badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach, wybrać metody i wykonać badania, oszacować zagrożenie dla hydrobiontów i zaproponować sposób jego usunięcia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C7_U01
Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i obcym, stosując poprawną nomenklaturę, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania w celu zapewnienia dobrostanu hydrobiontów
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, ale bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student efektywnie wyszukuje i prezentuje informacje oraz wyniki swoich badań, umie przeprowadzić ich analizę, potrafi też prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi też oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi oszacować zagrożenia oraz zaproponować i uzasadnić sposób rozwiązania problemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C7_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy sosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze

Literatura podstawowa

  1. Łukjanienko W.J, Toksykologia ryb, PWRiL, Warszawa, 1974
  2. Stanley E. Manahan, Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, I, Tytuł oryginalny: Toxicological Chemistry and Biochemistry - tłum. Boczoń W., H. Koroniak ISBN: 978-83-01-14841-6
  3. Seńczuk W.(red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I

Literatura dodatkowa

  1. Jara Z., A. Chodyniecki, Ichtiopatologia, Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław, 1999, I
  2. Prost M., Choroby ryb, Pol. Tow. Nauk Wet., Lublin, 1994
  3. Różański L.: Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, PWRiL, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP i organizacja ćwiczeń. Reakcja hydrobiontów na związki toksyczne zawarte w wodzie.2
T-L-2Metodologia badania przypadków zatruć środowiska wodnego.4
T-L-3Badanie stężeń wybranych ksenobiotyków w abiotycznych i biotycznych elementach ekosystemów wodnych metodami analizy chemicznej i instrumentalnej.20
T-L-4Szacowanie biokumulacji i biomagnifikacji. Testy toksyczności. Metody wyznaczania CM i LC50.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie i zadania toksykologii wodnej. Zagadnienia związane z zanieczyszczeniem hydrosfery i jego oddziaływaniem na organizmy wodne.2
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka trucizn. Zatrucia i ich przebieg (reakcje hydrobiontów i objawy zatruć).6
T-W-3Zależność między abiotycznymi i biologicznymi czynnikami, a efektem toksycznym. Wykorzystanie chemicznych i biologicznych metod określania stopnia zagrożenia ekosystemów wodnych.6
T-W-4Wchłanianie, przemiany, bioakumulacja, detoksykacja i wydalanie ksenobiotyków. Adaptacja organizmów do zanieczyszczeń.6
T-W-5Toksyczność metali ciężkich, radionuklidów, pestycydów, ropopochodnych, substancji powierzchniowoczynnych, PCB, PCT, dioksyn oraz innych związków organicznych i nieorganicznych.10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć30
A-L-3konsultacje10
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury - praca własna studenta15
A-W-3Konsultacje5
A-W-4przygotowanie się do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C7_W01Student ma wiedzę w zakresie toksykologii rybackiej jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne obecne w środowisku wodnym, opisać ich obieg i wpływ na hydrobionty, zdefiniować problem, dobrać odpowiednie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie dla biocenoz wodnych i zaproponować sposób rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagrożenia środowiskaowe zwiazane z toksykologią, z uwzględnieniem mechanizmów obiegu substancji toksycznych w ekosystemach oraz metod analitycznych stosowanych w toksykologii.
Cel przedmiotuC-1Celem jest wprowadzenie studentów w problematykę zagrożenia ekosystemów wodnych i ichtiofauny ksenobiotykami oraz zapoznać z metodami badania, wykrywania źródeł intoksykacji oraz szacowania zagrożenia ekosystemów wodnych
Treści programoweT-W-1Powstanie i zadania toksykologii wodnej. Zagadnienia związane z zanieczyszczeniem hydrosfery i jego oddziaływaniem na organizmy wodne.
T-W-3Zależność między abiotycznymi i biologicznymi czynnikami, a efektem toksycznym. Wykorzystanie chemicznych i biologicznych metod określania stopnia zagrożenia ekosystemów wodnych.
T-W-4Wchłanianie, przemiany, bioakumulacja, detoksykacja i wydalanie ksenobiotyków. Adaptacja organizmów do zanieczyszczeń.
T-W-5Toksyczność metali ciężkich, radionuklidów, pestycydów, ropopochodnych, substancji powierzchniowoczynnych, PCB, PCT, dioksyn oraz innych związków organicznych i nieorganicznych.
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka trucizn. Zatrucia i ich przebieg (reakcje hydrobiontów i objawy zatruć).
T-L-1Zasady BHP i organizacja ćwiczeń. Reakcja hydrobiontów na związki toksyczne zawarte w wodzie.
T-L-4Szacowanie biokumulacji i biomagnifikacji. Testy toksyczności. Metody wyznaczania CM i LC50.
T-L-2Metodologia badania przypadków zatruć środowiska wodnego.
T-L-3Badanie stężeń wybranych ksenobiotyków w abiotycznych i biotycznych elementach ekosystemów wodnych metodami analizy chemicznej i instrumentalnej.
Metody nauczaniaM-2ćwiczemia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii rybackiej
3,0Student posiada ogólną wiedzę w zakresie pojęć stosowanych w toksykologii rybackiej
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji i ich wpływ na hydrobionty
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach wodnych oraz wpływ na hydrobionty, wybrać metody i wykonać badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku wodnym, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach, wybrać metody i wykonać badania, oszacować zagrożenie dla hydrobiontów i zaproponować sposób jego usunięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C7_U01Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania samodzielnie lub w zespole, potrafi opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i obcym, stosując poprawną nomenklaturę, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania w celu zapewnienia dobrostanu hydrobiontów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
IA_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
IA_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
IA_1A_U07Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą, podejmować standardowe działania z wykorzystaniem odpowiednich metod w zakresie higieny, profilaktyki i toksykologii w celu zapewnienia zdrowia i prawidłowego dobrostanu zwierząt wodnych.
Cel przedmiotuC-1Celem jest wprowadzenie studentów w problematykę zagrożenia ekosystemów wodnych i ichtiofauny ksenobiotykami oraz zapoznać z metodami badania, wykrywania źródeł intoksykacji oraz szacowania zagrożenia ekosystemów wodnych
Treści programoweT-W-1Powstanie i zadania toksykologii wodnej. Zagadnienia związane z zanieczyszczeniem hydrosfery i jego oddziaływaniem na organizmy wodne.
T-W-3Zależność między abiotycznymi i biologicznymi czynnikami, a efektem toksycznym. Wykorzystanie chemicznych i biologicznych metod określania stopnia zagrożenia ekosystemów wodnych.
T-W-4Wchłanianie, przemiany, bioakumulacja, detoksykacja i wydalanie ksenobiotyków. Adaptacja organizmów do zanieczyszczeń.
T-W-5Toksyczność metali ciężkich, radionuklidów, pestycydów, ropopochodnych, substancji powierzchniowoczynnych, PCB, PCT, dioksyn oraz innych związków organicznych i nieorganicznych.
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka trucizn. Zatrucia i ich przebieg (reakcje hydrobiontów i objawy zatruć).
T-L-1Zasady BHP i organizacja ćwiczeń. Reakcja hydrobiontów na związki toksyczne zawarte w wodzie.
T-L-4Szacowanie biokumulacji i biomagnifikacji. Testy toksyczności. Metody wyznaczania CM i LC50.
T-L-2Metodologia badania przypadków zatruć środowiska wodnego.
T-L-3Badanie stężeń wybranych ksenobiotyków w abiotycznych i biotycznych elementach ekosystemów wodnych metodami analizy chemicznej i instrumentalnej.
Metody nauczaniaM-2ćwiczemia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, ale bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student efektywnie wyszukuje i prezentuje informacje oraz wyniki swoich badań, umie przeprowadzić ich analizę, potrafi też prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi też oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi oszacować zagrożenia oraz zaproponować i uzasadnić sposób rozwiązania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C7_K01Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy sosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do koniecznośći dalszego i ciągłego kształcania się i samodoskonalenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
IA_1A_K03Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
IA_1A_K02Jest gotów przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
IA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
IA_1A_K05Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
IA_1A_K06Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Celem jest wprowadzenie studentów w problematykę zagrożenia ekosystemów wodnych i ichtiofauny ksenobiotykami oraz zapoznać z metodami badania, wykrywania źródeł intoksykacji oraz szacowania zagrożenia ekosystemów wodnych
Treści programoweT-W-1Powstanie i zadania toksykologii wodnej. Zagadnienia związane z zanieczyszczeniem hydrosfery i jego oddziaływaniem na organizmy wodne.
T-W-3Zależność między abiotycznymi i biologicznymi czynnikami, a efektem toksycznym. Wykorzystanie chemicznych i biologicznych metod określania stopnia zagrożenia ekosystemów wodnych.
T-W-4Wchłanianie, przemiany, bioakumulacja, detoksykacja i wydalanie ksenobiotyków. Adaptacja organizmów do zanieczyszczeń.
T-W-5Toksyczność metali ciężkich, radionuklidów, pestycydów, ropopochodnych, substancji powierzchniowoczynnych, PCB, PCT, dioksyn oraz innych związków organicznych i nieorganicznych.
T-W-2Klasyfikacja i charakterystyka trucizn. Zatrucia i ich przebieg (reakcje hydrobiontów i objawy zatruć).
T-L-1Zasady BHP i organizacja ćwiczeń. Reakcja hydrobiontów na związki toksyczne zawarte w wodzie.
T-L-4Szacowanie biokumulacji i biomagnifikacji. Testy toksyczności. Metody wyznaczania CM i LC50.
T-L-2Metodologia badania przypadków zatruć środowiska wodnego.
T-L-3Badanie stężeń wybranych ksenobiotyków w abiotycznych i biotycznych elementach ekosystemów wodnych metodami analizy chemicznej i instrumentalnej.
Metody nauczaniaM-2ćwiczemia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze