Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy hydroakustyki i radiolokacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy hydroakustyki i radiolokacji
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 3,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach12
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających18
30
wykłady
T-W-1Zasady działania echolokacji1
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki1
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych2
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe2
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki1
T-W-6Echosondy pionowe1
T-W-7Echosondy sieciowe2
T-W-8Sonary1
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych3
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2studiowanie wskazanej literatury20
A-L-3konsultacje15
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
90
wykłady
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Udział w konsultacjach15
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ustne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
IA_1A_W01, IA_1A_W14C-1T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
IA_1A_U01, IA_1A_U02C-1T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-5_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IA_1A_K02, IA_1A_K05C-1T-L-1, T-L-2, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-5_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
2,0nie ma pojęcia o zasadach działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
3,0zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne
3,5zna zasady działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
4,0zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym
4,5zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych
5,0zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
2,0nie umie włączyć ani wyłączyć echsondy, sonaru lub radaru
3,0umie włączyć, wyłaczyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń
3,5ma umiejętność obsługi najprostszych echosond
4,0umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary
4,5umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania
5,0umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-5_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za wykonywane prace
3,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną
3,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę zespołu
4,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań
5,0ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołu

Literatura podstawowa

  1. A. Elminowicz, Ichtiolokacja, AR, Poznań, 1976
  2. A, Elminowicz, A. Markiewicz, Podstawy Ichtiolokacji, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach12
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających18
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady działania echolokacji1
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki1
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych2
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe2
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki1
T-W-6Echosondy pionowe1
T-W-7Echosondy sieciowe2
T-W-8Sonary1
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych3
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2studiowanie wskazanej literatury20
A-L-3konsultacje15
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajeciach15
A-W-2Udział w konsultacjach15
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu30
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-5_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu chemii, matematyki i fizyki.
IA_1A_W14Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zasad budowy i eksploatacji statków rybackich.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-W-6Echosondy pionowe
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki
T-W-7Echosondy sieciowe
T-W-8Sonary
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki
T-W-1Zasady działania echolokacji
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma pojęcia o zasadach działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
3,0zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne
3,5zna zasady działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
4,0zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym
4,5zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych
5,0zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-5_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
IA_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-W-6Echosondy pionowe
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki
T-W-7Echosondy sieciowe
T-W-8Sonary
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
T-W-1Zasady działania echolokacji
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie włączyć ani wyłączyć echsondy, sonaru lub radaru
3,0umie włączyć, wyłaczyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń
3,5ma umiejętność obsługi najprostszych echosond
4,0umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary
4,5umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania
5,0umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-5_K01Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K02Jest gotów przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
IA_1A_K05Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za wykonywane prace
3,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną
3,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną i pracę zespołu
4,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań
5,0ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołu