Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Botanika 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,38zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza botaniczna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową,funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin użytkowych2
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych.2
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych4
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.2
T-L-5Budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych2
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednoliściennych i dwuliściennych.3
15
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roslin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i twałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Wegetatwyne i generatywne rozmnażanie roślin.4
T-W-3Cytologia - budowa i funkcjonowanie składników komórki roślinnej. Materiały zapasowe.2
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek. Układy funkcyjne tkanek.2
T-W-5Anatomia - budowa anatomiczna organów wegetatwnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-3zbiór roślin i opracowanie tematu morfologicznego7
A-L-4dokończenie opracowań ćwiczeń5
A-L-5konsultacje1
A-L-6przygotowanie do zaliczenia6
A-L-7zaliczenie opracować zielnikowych1
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia12
A-W-5zaliczenie pisemne1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3wykonanie opracowania zielnikowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B04_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatamiczną roślin nasiennych
ROL_1A_W01C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2
ROL_1A_B04_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
ROL_1A_W01C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B04_U01
potrafi wykonać, opracować i analizować materiały zielnikowe roślin uprawnych, chwastów i z naturalnych ekosystemów z wykorzystaniem różnych źródeł
ROL_1A_U03C-1T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-1M-2, M-3, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B04_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejetności
ROL_1A_K06, ROL_1A_K01, ROL_1A_K02C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B04_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatamiczną roślin nasiennych
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_B04_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
2,0
3,0potrafi omówic najważniejsze powiązania w funkcjonowaniu roślin na różnych poziomach ich budowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B04_U01
potrafi wykonać, opracować i analizować materiały zielnikowe roślin uprawnych, chwastów i z naturalnych ekosystemów z wykorzystaniem różnych źródeł
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje jeden ze wskazanych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B04_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejetności
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie budowy roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W.A., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2010
  2. Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska., WSiP, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin użytkowych2
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych.2
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych4
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.2
T-L-5Budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych2
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednoliściennych i dwuliściennych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roslin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i twałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Wegetatwyne i generatywne rozmnażanie roślin.4
T-W-3Cytologia - budowa i funkcjonowanie składników komórki roślinnej. Materiały zapasowe.2
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek. Układy funkcyjne tkanek.2
T-W-5Anatomia - budowa anatomiczna organów wegetatwnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-3zbiór roślin i opracowanie tematu morfologicznego7
A-L-4dokończenie opracowań ćwiczeń5
A-L-5konsultacje1
A-L-6przygotowanie do zaliczenia6
A-L-7zaliczenie opracować zielnikowych1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia12
A-W-5zaliczenie pisemne1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B04_W01potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną i anatamiczną roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową,funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych.
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin użytkowych
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.
T-L-5Budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednoliściennych i dwuliściennych.
T-W-3Cytologia - budowa i funkcjonowanie składników komórki roślinnej. Materiały zapasowe.
T-W-2Wegetatwyne i generatywne rozmnażanie roślin.
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek. Układy funkcyjne tkanek.
T-W-5Anatomia - budowa anatomiczna organów wegetatwnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym.
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roslin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i twałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B04_W02potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową,funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych.
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin użytkowych
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.
T-L-5Budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednoliściennych i dwuliściennych.
T-W-3Cytologia - budowa i funkcjonowanie składników komórki roślinnej. Materiały zapasowe.
T-W-2Wegetatwyne i generatywne rozmnażanie roślin.
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek. Układy funkcyjne tkanek.
T-W-5Anatomia - budowa anatomiczna organów wegetatwnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym.
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roslin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i twałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi omówic najważniejsze powiązania w funkcjonowaniu roślin na różnych poziomach ich budowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B04_U01potrafi wykonać, opracować i analizować materiały zielnikowe roślin uprawnych, chwastów i z naturalnych ekosystemów z wykorzystaniem różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową,funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych.
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin użytkowych
T-W-2Wegetatwyne i generatywne rozmnażanie roślin.
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roslin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i twałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3wykonanie opracowania zielnikowego
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje jeden ze wskazanych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_B04_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejetności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową,funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych.
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin użytkowych
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.
T-L-5Budowa i funkcjonowanie tkanek roślinnych
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednoliściennych i dwuliściennych.
T-W-3Cytologia - budowa i funkcjonowanie składników komórki roślinnej. Materiały zapasowe.
T-W-2Wegetatwyne i generatywne rozmnażanie roślin.
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek. Układy funkcyjne tkanek.
T-W-5Anatomia - budowa anatomiczna organów wegetatwnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym.
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roslin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i twałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie budowy roślin
3,5
4,0
4,5
5,0