Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagospodarowanie terenów zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość regulacji procesów życiowych roślin, znajomość patogenów występujących na roślinach, podstawowe właściwości fizykochemiczne gleb i nawozów.
W-2Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii i roślin ozdobnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zasady uprawy i pilęgnacji winorośli.
C-2Odmiany oraz podkładki winorośli i zasady ich doboru.
C-3Zasady funkcjonowania winnicy.
C-4Elementy zagospodarowania terenów zieleni
C-5Zasady wykonywania projektów terenów zieleni
C-6Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-7Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu zieleni2
T-A-2Dobór roślin i elementów małej architektury2
T-A-3Wykonanie projektu6
10
wykłady
T-W-1Rola i funkcje terenów zieleni.2
T-W-2Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni2
T-W-3Typy koron drzew i ich kształtowanie, formy stosowania drzew i krzewów w terenach zieleni2
T-W-4Podstawy projektowania terenów zieleni2
T-W-5Układ komunikacyjny terenu zieleni2
T-W-6Rośiny okrywowe2
T-W-7Podstawy sanitarnej pielegnacji drzew i krzewów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, studiowanie fachowej literatury10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia6
31
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie fachowej literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-5Wykłady multimedialne, dyskusje
M-6Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-3Ocena formująca: Sprawdzian
S-4Ocena formująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-2_W03
Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
ROL_1A_W06C-5, C-6, C-7T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-A-1, T-A-2M-6, M-5S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-2_U03
Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
ROL_1A_U14C-4, C-5, C-6, C-7T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-6, M-5S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O05-2_K02
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
ROL_1A_K06C-4, C-6, C-7T-A-1, T-A-3, T-A-2M-6, M-5S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-2_W03
Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-2_U03
Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
2,0
3,0student zna ograniczoną liczbę roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O05-2_K02
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
2,0
3,0student ma elementarna świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bartosiewicz A., Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
  2. Borcz Z., Elementy projektowania terenów zieleni, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1997
  3. Malczyk T., Wytyczne do projektowania zieleni na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
  4. Pokorski J., Siwiec A., Kształtowanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2008
  2. Katalog roślin drzewa, krzewy, byliny, Wyd. Agencja Promocji Zieleni, Związek Szkółkarzy Polskich, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu zieleni2
T-A-2Dobór roślin i elementów małej architektury2
T-A-3Wykonanie projektu6
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i funkcje terenów zieleni.2
T-W-2Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni2
T-W-3Typy koron drzew i ich kształtowanie, formy stosowania drzew i krzewów w terenach zieleni2
T-W-4Podstawy projektowania terenów zieleni2
T-W-5Układ komunikacyjny terenu zieleni2
T-W-6Rośiny okrywowe2
T-W-7Podstawy sanitarnej pielegnacji drzew i krzewów3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, studiowanie fachowej literatury10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie fachowej literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O05-2_W03Uzyska wiedzę z zagospodarowania terenów i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna symbole i normatywy, zna rolę zieleni w życiu człowieka, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W06Zna i rozumie potrzebę zachowania, ochrony i konserwacji zasobów naturalnych
Cel przedmiotuC-5Zasady wykonywania projektów terenów zieleni
C-6Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-7Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni
Treści programoweT-W-1Rola i funkcje terenów zieleni.
T-W-3Typy koron drzew i ich kształtowanie, formy stosowania drzew i krzewów w terenach zieleni
T-W-2Ukształtowanie terenu i prace ziemne wykonywane podczas budowy terenów zieleni
T-W-5Układ komunikacyjny terenu zieleni
T-W-6Rośiny okrywowe
T-W-4Podstawy projektowania terenów zieleni
T-W-7Podstawy sanitarnej pielegnacji drzew i krzewów
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu zieleni
T-A-2Dobór roślin i elementów małej architektury
Metody nauczaniaM-6Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
M-5Wykłady multimedialne, dyskusje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę z zagospodarowania terenów zieleni i doboru odpowiednich elementów małej architektury, zna niektóre symbole i normatywy, w ograniczonym zakresie potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O05-2_U03Wykorzystuje znajomość roślin do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projekt zagospodarowania terenu i uzasadnić przyjęte rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-4Elementy zagospodarowania terenów zieleni
C-5Zasady wykonywania projektów terenów zieleni
C-6Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-7Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni
Treści programoweT-W-3Typy koron drzew i ich kształtowanie, formy stosowania drzew i krzewów w terenach zieleni
T-W-5Układ komunikacyjny terenu zieleni
T-W-6Rośiny okrywowe
T-W-4Podstawy projektowania terenów zieleni
T-W-7Podstawy sanitarnej pielegnacji drzew i krzewów
T-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu zieleni
T-A-3Wykonanie projektu
T-A-2Dobór roślin i elementów małej architektury
Metody nauczaniaM-6Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
M-5Wykłady multimedialne, dyskusje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna ograniczoną liczbę roślin przydatnych do zagospodarowania terenów zieleni, potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O05-2_K02Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-4Elementy zagospodarowania terenów zieleni
C-6Umiejętność doboru roślin do warunków określonych w zadaniu
C-7Umiejętność wykonania projektu zagospodarowania terenu zieleni
Treści programoweT-A-1Koncepcja zagospodarowania terenu zieleni
T-A-3Wykonanie projektu
T-A-2Dobór roślin i elementów małej architektury
Metody nauczaniaM-6Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
M-5Wykłady multimedialne, dyskusje
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma elementarna świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie, potrafi współpracować w zespole oraz określić najważniejsze cele i zadania
3,5
4,0
4,5
5,0