Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Alternatywne źródła energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alternatywne źródła energii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu podstaw produkcji roślinnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu alternatywnych źródeł energii (AZE) ze szczególnym uwzględnieniem biomasy i rolniczych surowców odnawialnych oraz uprawy specjalnych gatunków roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z technologią uprawy najważniejszych gatunków roślin energetycznych uprawianych w Polsce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Energia biomasy. Rodzaje biomasy. Bioetanol. biodiesel. Wybrane rośliny energetyczne, warunki uprawy roślin energetycznych: szybko rosnące gatunki drzew i krzewów (wierzba energetyczna, topola, robinia, róża wielokwiatowa itd.), rośliny dedykowane do produkcji biodiesla, bioetanolu, biomasy stałej (miskant olbrzymi, miskant chiński, ślazowiec pensylwański, topinambur, spartina preriowa, mozga trzcinowa, proso rózgowe, rożnik przerośnięty, kukurydza, sorgo, rzepak, burak energetyczny i in. ). Technologia uprawy wybranych gatunków roślin energetycznych. Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin energetycznych. Maszyny i narzędzia potrzebne do uprawy roślin energetycznych. Wykorzystanie drewna (kawałkowe, polana, szczapy, zrębki, brykiety, pellety, wióry, trociny, pył drzewny), słomy, siana, produktów odpadowych z produkcji rolniczej Biogaz pochodzenia rolniczego - produkcja i wykorzystanie, ogólne zasady funkcjonowania i budowy komór fermentacyjnych, możliwości produkcji biogazu dla celów energetycznych oraz cieplnych.10
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Surowce kopalne - ich znaczenie, zużycie i zasoby. Perspektywy wykorzystania.3
T-W-2Alternatywne i odnawialne źródła energii, podstawowe definicje, pochodzenie, potencjał w Polsce i cele polskiej i europejskiej polityki energetycznej. Energia słoneczna. Właściwości promieniowania słonecznego, pasywne i aktywne wykorzystanie energii Słońca, systemy fotovoltaiczne, panele słoneczne i inne.2
T-W-3Sytuacja energetyczna Świata i Polski. Zużycie energii w Polsce. Energia geotermalna i geotermiczna i jej wykorzystanie. Przykłady ciepłowni geotermalnych1
T-W-4Energetyka jądrowa oraz konwencjonalne elektrociepłownie i elektrownie. Wady i zalety.1
T-W-5Energetyczne wykorzystanie biomasy. Podział biomasy i definicja. Produkcja i wykorzystanie biopaliw stałych i płynnych.2
T-W-6Wieloletnie gatunki drzew jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy drzew na cele energetyczne w różnych cyklach produkcyjnych (krótkich, średnich, długich i pełnych), technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.2
T-W-7Wieloletnie gatunki roślin zielnych jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy miskanta, Sidy, spartiny, rdestowca i in. na cele energetyczne, technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.2
T-W-8Jednoroczne gatunki roślin zielnych jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy zbóż, sorgo, kukurydzy i in. na cele energetyczne, technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści programowych8
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych4
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów5
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody praktyczne (pokaz zasuszonych roślin energetycznych i uzyskanej z nich biomasy w różnej postaci)
M-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona na podstawie prezentacji (projektu) wykonanego przez studenta w formie elektronicznej w końcowej fazie zajęć (wykładów), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O07-2_W04
Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii tzn. alternatywnych do obecnie wykorzystywanych powszechnie (kopalnianych źródeł węgla, ropy, gazu): energii słońca, wiatru, wody, geotermalna i pozyskana z biomasa oraz nabycie umiejętności umożliwiających zrozumienie podstawowych procesów i poznanie technologii wykorzystywanych do produkcji energii cieplnej i elektrycznej.
ROL_1A_W17, ROL_1A_W14, ROL_1A_W19C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O07-2_U01
Przekazanie studentowi umiejętności umożliwiających zrozumienie oszczędzania paliw kopalnych i zastąpienie ich w dużej mierze przez odnawialne źródła energii (słońce, wiatr, biomasa) oraz prowadzenie produkcji rolniczej na cele energetyczne
ROL_1A_U13, ROL_1A_U14C-1T-W-7, T-W-8, T-W-6M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O07-2_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizycznych i chemicznych umożliwiających pozyskanie energii i jej przetworzenie na nergię cieplną i elektryczną, rozpoznaje podstawowe rodzaje energii, potrafi wskazać możliwości jej uzyskania z alternatywnych źródeł (np. z biomasy
ROL_1A_K06, ROL_1A_K05C-1T-A-1M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O07-2_W04
Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii tzn. alternatywnych do obecnie wykorzystywanych powszechnie (kopalnianych źródeł węgla, ropy, gazu): energii słońca, wiatru, wody, geotermalna i pozyskana z biomasa oraz nabycie umiejętności umożliwiających zrozumienie podstawowych procesów i poznanie technologii wykorzystywanych do produkcji energii cieplnej i elektrycznej.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia związane z alternatywnymi źródłami energii, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi omówić podstawowe źródła energii i ich wykorzystanie
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać źródła biomasy oraz wykorzystanie biopaliw
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin energetycznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać gatunki roślin energetycznych (do produkcji biomasy) i wskazać główne różnice w ich wykorzystaniu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O07-2_U01
Przekazanie studentowi umiejętności umożliwiających zrozumienie oszczędzania paliw kopalnych i zastąpienie ich w dużej mierze przez odnawialne źródła energii (słońce, wiatr, biomasa) oraz prowadzenie produkcji rolniczej na cele energetyczne
2,0
3,0Student zna podział źródeł energii i potrafi wskazać alternatywne źródła energii oraz przedstawić możliwości uprawy roślin energetycznych jako źródła alternatywnych biopaliw
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O07-2_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizycznych i chemicznych umożliwiających pozyskanie energii i jej przetworzenie na nergię cieplną i elektryczną, rozpoznaje podstawowe rodzaje energii, potrafi wskazać możliwości jej uzyskania z alternatywnych źródeł (np. z biomasy
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania alternatywnych źródeł energii oraz wykazuje świadomość uprawy roślin na cele energetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gradziuk P., Biopaliwa, Wyd. Wieś Jutra, Warszawa, 2003
  2. Kościk B., Rośliny energetyczne, Wyd. AR Lublin, Lublin, 2003
  3. Czyż H., Bury M., Walory wierzby krzewiastej i możliwości wykorzystania jej jako źródła biomasy., Wyd. Hogben, Szczecin, 2005
  4. Czyż H., Bury M., Możliwości uprawy ślazowca pensylwańskiego (Sida hermaphrodita Rusby) na gruntach ornych wyłączonych z użytkowania rolniczego, Wyd. Hogben, Szczecin, 2006
  5. Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej., Wyd. Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Boelcke B., Bury M., Produkcja drewna energetycznego na gruntach ornych – wyniki badań z terenu północno-wschodnich Niemiec, Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2006
  2. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2010
  3. Czasopisma branżowe: „Czysta energia”, „Energetyka”, „Ekologia”, „Rynek Energii”, „Biomasa” i in., 2011
  4. Twidell J., Weir T., Renewable Energy Resources, Taylor & Francis, Wielka Brytania, 2006, Second edition published 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Energia biomasy. Rodzaje biomasy. Bioetanol. biodiesel. Wybrane rośliny energetyczne, warunki uprawy roślin energetycznych: szybko rosnące gatunki drzew i krzewów (wierzba energetyczna, topola, robinia, róża wielokwiatowa itd.), rośliny dedykowane do produkcji biodiesla, bioetanolu, biomasy stałej (miskant olbrzymi, miskant chiński, ślazowiec pensylwański, topinambur, spartina preriowa, mozga trzcinowa, proso rózgowe, rożnik przerośnięty, kukurydza, sorgo, rzepak, burak energetyczny i in. ). Technologia uprawy wybranych gatunków roślin energetycznych. Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin energetycznych. Maszyny i narzędzia potrzebne do uprawy roślin energetycznych. Wykorzystanie drewna (kawałkowe, polana, szczapy, zrębki, brykiety, pellety, wióry, trociny, pył drzewny), słomy, siana, produktów odpadowych z produkcji rolniczej Biogaz pochodzenia rolniczego - produkcja i wykorzystanie, ogólne zasady funkcjonowania i budowy komór fermentacyjnych, możliwości produkcji biogazu dla celów energetycznych oraz cieplnych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Surowce kopalne - ich znaczenie, zużycie i zasoby. Perspektywy wykorzystania.3
T-W-2Alternatywne i odnawialne źródła energii, podstawowe definicje, pochodzenie, potencjał w Polsce i cele polskiej i europejskiej polityki energetycznej. Energia słoneczna. Właściwości promieniowania słonecznego, pasywne i aktywne wykorzystanie energii Słońca, systemy fotovoltaiczne, panele słoneczne i inne.2
T-W-3Sytuacja energetyczna Świata i Polski. Zużycie energii w Polsce. Energia geotermalna i geotermiczna i jej wykorzystanie. Przykłady ciepłowni geotermalnych1
T-W-4Energetyka jądrowa oraz konwencjonalne elektrociepłownie i elektrownie. Wady i zalety.1
T-W-5Energetyczne wykorzystanie biomasy. Podział biomasy i definicja. Produkcja i wykorzystanie biopaliw stałych i płynnych.2
T-W-6Wieloletnie gatunki drzew jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy drzew na cele energetyczne w różnych cyklach produkcyjnych (krótkich, średnich, długich i pełnych), technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.2
T-W-7Wieloletnie gatunki roślin zielnych jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy miskanta, Sidy, spartiny, rdestowca i in. na cele energetyczne, technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.2
T-W-8Jednoroczne gatunki roślin zielnych jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy zbóż, sorgo, kukurydzy i in. na cele energetyczne, technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści programowych8
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-4Udział w konsultacjach przedmiotowych4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów5
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O07-2_W04Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii tzn. alternatywnych do obecnie wykorzystywanych powszechnie (kopalnianych źródeł węgla, ropy, gazu): energii słońca, wiatru, wody, geotermalna i pozyskana z biomasa oraz nabycie umiejętności umożliwiających zrozumienie podstawowych procesów i poznanie technologii wykorzystywanych do produkcji energii cieplnej i elektrycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
ROL_1A_W14Ma podstawową wiedzę z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej
ROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu alternatywnych źródeł energii (AZE) ze szczególnym uwzględnieniem biomasy i rolniczych surowców odnawialnych oraz uprawy specjalnych gatunków roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z technologią uprawy najważniejszych gatunków roślin energetycznych uprawianych w Polsce
Treści programoweT-W-4Energetyka jądrowa oraz konwencjonalne elektrociepłownie i elektrownie. Wady i zalety.
T-W-3Sytuacja energetyczna Świata i Polski. Zużycie energii w Polsce. Energia geotermalna i geotermiczna i jej wykorzystanie. Przykłady ciepłowni geotermalnych
T-W-1Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące energii. Źródła energii i ich pochodzenie. Energia a zmiany klimatyczne. "Niewygodna prawda" All Gore, Surowce kopalne - ich znaczenie, zużycie i zasoby. Perspektywy wykorzystania.
T-W-5Energetyczne wykorzystanie biomasy. Podział biomasy i definicja. Produkcja i wykorzystanie biopaliw stałych i płynnych.
T-W-2Alternatywne i odnawialne źródła energii, podstawowe definicje, pochodzenie, potencjał w Polsce i cele polskiej i europejskiej polityki energetycznej. Energia słoneczna. Właściwości promieniowania słonecznego, pasywne i aktywne wykorzystanie energii Słońca, systemy fotovoltaiczne, panele słoneczne i inne.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona na podstawie prezentacji (projektu) wykonanego przez studenta w formie elektronicznej w końcowej fazie zajęć (wykładów), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia związane z alternatywnymi źródłami energii, poprawne definiuje niektóre z nich
3,5Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi omówić podstawowe źródła energii i ich wykorzystanie
4,0Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać źródła biomasy oraz wykorzystanie biopaliw
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin energetycznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać gatunki roślin energetycznych (do produkcji biomasy) i wskazać główne różnice w ich wykorzystaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O07-2_U01Przekazanie studentowi umiejętności umożliwiających zrozumienie oszczędzania paliw kopalnych i zastąpienie ich w dużej mierze przez odnawialne źródła energii (słońce, wiatr, biomasa) oraz prowadzenie produkcji rolniczej na cele energetyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ROL_1A_U14Posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu nauk rolniczych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu alternatywnych źródeł energii (AZE) ze szczególnym uwzględnieniem biomasy i rolniczych surowców odnawialnych oraz uprawy specjalnych gatunków roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z technologią uprawy najważniejszych gatunków roślin energetycznych uprawianych w Polsce
Treści programoweT-W-7Wieloletnie gatunki roślin zielnych jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy miskanta, Sidy, spartiny, rdestowca i in. na cele energetyczne, technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.
T-W-8Jednoroczne gatunki roślin zielnych jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy zbóż, sorgo, kukurydzy i in. na cele energetyczne, technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.
T-W-6Wieloletnie gatunki drzew jako źródło energii odnawialnej. Podstawowe technologie uprawy drzew na cele energetyczne w różnych cyklach produkcyjnych (krótkich, średnich, długich i pełnych), technika i termin zbioru i przetwarzanie. Znaczenie gospodarcze i wartość energetyczna.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podział źródeł energii i potrafi wskazać alternatywne źródła energii oraz przedstawić możliwości uprawy roślin energetycznych jako źródła alternatywnych biopaliw
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O07-2_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizycznych i chemicznych umożliwiających pozyskanie energii i jej przetworzenie na nergię cieplną i elektryczną, rozpoznaje podstawowe rodzaje energii, potrafi wskazać możliwości jej uzyskania z alternatywnych źródeł (np. z biomasy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu alternatywnych źródeł energii (AZE) ze szczególnym uwzględnieniem biomasy i rolniczych surowców odnawialnych oraz uprawy specjalnych gatunków roślin przeznaczonych na cele energetyczne, w tym zapoznanie studentów z technologią uprawy najważniejszych gatunków roślin energetycznych uprawianych w Polsce
Treści programoweT-A-1Energia biomasy. Rodzaje biomasy. Bioetanol. biodiesel. Wybrane rośliny energetyczne, warunki uprawy roślin energetycznych: szybko rosnące gatunki drzew i krzewów (wierzba energetyczna, topola, robinia, róża wielokwiatowa itd.), rośliny dedykowane do produkcji biodiesla, bioetanolu, biomasy stałej (miskant olbrzymi, miskant chiński, ślazowiec pensylwański, topinambur, spartina preriowa, mozga trzcinowa, proso rózgowe, rożnik przerośnięty, kukurydza, sorgo, rzepak, burak energetyczny i in. ). Technologia uprawy wybranych gatunków roślin energetycznych. Zabiegi pielęgnacyjne stosowane w uprawie roślin energetycznych. Maszyny i narzędzia potrzebne do uprawy roślin energetycznych. Wykorzystanie drewna (kawałkowe, polana, szczapy, zrębki, brykiety, pellety, wióry, trociny, pył drzewny), słomy, siana, produktów odpadowych z produkcji rolniczej Biogaz pochodzenia rolniczego - produkcja i wykorzystanie, ogólne zasady funkcjonowania i budowy komór fermentacyjnych, możliwości produkcji biogazu dla celów energetycznych oraz cieplnych.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem projektora i komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona na podstawie prezentacji (projektu) wykonanego przez studenta w formie elektronicznej w końcowej fazie zajęć (wykładów), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania alternatywnych źródeł energii oraz wykazuje świadomość uprawy roślin na cele energetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0