Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Topoklimat i mikroklimat:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Topoklimat i mikroklimat
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z agrometeorologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z pojęciami i czynnikami topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu.
C-2Zapoznanie z synoptycznymi uwarunkowaniami zróżnicowania pogody i klimatu w różnych skalach przestrzennych
C-3Zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji upraw rolniczych, w tym głównie dla zmniejszenia zagrożenia niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi
C-4Wykształcenie umiejętności oceny różnic klimatycznych w warunkach topoklimatu i mikroklimatu na podstawie standardowych pomiarów sieci obserwacyjnej IMGW

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oddziaływanie szaty roślinnej na warunki termiczne powietrza w przygruntowej warstwie powietrza, w zależności od zachmurzenia i prędkości wiatru4
T-A-2Ocena wpływu szaty roślinnej na warunkii termiczne gleby2
T-A-3Wpływ zabudowy miejskiej na warunki anemometryczne2
T-A-4Ocena zróżnicowania warunków termicznych w warunkach zabudowy miejskiej2
10
wykłady
T-W-1Pojęcia oraz czynniki topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy topo- i mikroklimatu – bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej. Atmosferyczne ogniwo obiegu wody oraz cyrkulacja w warunkach klimatu lokalnego i mikroklimatu.2
T-W-2Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.6
T-W-3Fitoklimat niskiej szaty roślinnej. Wpływ mikroklimatu na rośliny uprawne.2
T-W-4Względna ocena warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych na podstawie wyników standardowych pomiarów meteorologicznych prowadzonych w ramach sieci IMGW.2
T-W-5Klasyfikacja i kartowanie topo- i mikroklimatów. Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczne.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do realizacji ćwiczeń2
A-A-2konsultacje4
A-A-3Udział w ćwiczeniach10
A-A-4Realizacja indywidualnych zadań praktycznych- opracowanie graficzne wraz z komentarzem14
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych
M-2prezentacja wyników indywidualnych opracowań
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie indywidualnych opracowań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O4-T_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu meteorologicznych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej w skali lokalnej
ROL_1A_W08C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O4-T_U01
Potrafi rozpoznać i interpretować wpływ lokalnych warunków atmosferycznych, w tym ekstremalnych elementów i zjawisk meteorologicznych na plonowanie roślin
ROL_1A_U11C-3, C-4T-W-4, T-W-2M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O4-T_K01
Znając atmosferyczne uwarunkowania produkcji roślinnej w skali lokalnej rozumie potrzebę uzupełniania i poszerzania wiedzy
ROL_1A_K01C-3, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-2M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O4-T_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu meteorologicznych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej w skali lokalnej
2,0
3,0Student definiuje pojęcia topoklimat, mikroklimat i fitoklimat i ma wiedzę o zróżnicowaniu niektórych elementów , ale tylko w skali klimatu lokalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O4-T_U01
Potrafi rozpoznać i interpretować wpływ lokalnych warunków atmosferycznych, w tym ekstremalnych elementów i zjawisk meteorologicznych na plonowanie roślin
2,0
3,0Rozpoznaje i interpretuje wpływ tylko niektórych elementów atmosferycznych na plonowanie roślin w skali topoklimatu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O4-T_K01
Znając atmosferyczne uwarunkowania produkcji roślinnej w skali lokalnej rozumie potrzebę uzupełniania i poszerzania wiedzy
2,0
3,0Rozumie potrzebę samodoskonalenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Rojek M., Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska., AR Wrocław, Wrocław, 1999, wybrane rozdziały
  2. Kędziora A., Podstawy agrometeorologii, PWRiL, Poznań, 1999, wybrane rozdziały
  3. Bac S. (red.), Współczesne badania topoklimatyczne, Prace Inst. Geogr., ser. A, Geogr. Fiz. V, Wyd. Uniw. Wrocł., 1991

Literatura dodatkowa

  1. Lewińska J., Klimat miasta. Zasoby, zagrożenia, kształtowanie., Instytut Gospodarki . Przestrzennej i Komunalnej, Kraków, 2000
  2. Bac S. (red.), Agroklimatyczne podstawy melioracji wodnych w Polsce., PWRiL, Warzawa, 1982, wybrane rozdziały
  3. Błażejczyk K., Koncepcja przeglądowej mapy topoklimatycznej Polski [w:] M. Kuchcik (red.), Współczesne badania topoklimatyczne, Dok. Geogr., nr 23, s. 131-142., Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oddziaływanie szaty roślinnej na warunki termiczne powietrza w przygruntowej warstwie powietrza, w zależności od zachmurzenia i prędkości wiatru4
T-A-2Ocena wpływu szaty roślinnej na warunkii termiczne gleby2
T-A-3Wpływ zabudowy miejskiej na warunki anemometryczne2
T-A-4Ocena zróżnicowania warunków termicznych w warunkach zabudowy miejskiej2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia oraz czynniki topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy topo- i mikroklimatu – bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej. Atmosferyczne ogniwo obiegu wody oraz cyrkulacja w warunkach klimatu lokalnego i mikroklimatu.2
T-W-2Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.6
T-W-3Fitoklimat niskiej szaty roślinnej. Wpływ mikroklimatu na rośliny uprawne.2
T-W-4Względna ocena warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych na podstawie wyników standardowych pomiarów meteorologicznych prowadzonych w ramach sieci IMGW.2
T-W-5Klasyfikacja i kartowanie topo- i mikroklimatów. Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczne.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do realizacji ćwiczeń2
A-A-2konsultacje4
A-A-3Udział w ćwiczeniach10
A-A-4Realizacja indywidualnych zadań praktycznych- opracowanie graficzne wraz z komentarzem14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O4-T_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu meteorologicznych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej w skali lokalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu klimatycznych i pogodowych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z synoptycznymi uwarunkowaniami zróżnicowania pogody i klimatu w różnych skalach przestrzennych
C-1Zapoznanie z pojęciami i czynnikami topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu.
C-3Zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji upraw rolniczych, w tym głównie dla zmniejszenia zagrożenia niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi
Treści programoweT-W-3Fitoklimat niskiej szaty roślinnej. Wpływ mikroklimatu na rośliny uprawne.
T-W-4Względna ocena warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych na podstawie wyników standardowych pomiarów meteorologicznych prowadzonych w ramach sieci IMGW.
T-W-1Pojęcia oraz czynniki topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy topo- i mikroklimatu – bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej. Atmosferyczne ogniwo obiegu wody oraz cyrkulacja w warunkach klimatu lokalnego i mikroklimatu.
T-W-5Klasyfikacja i kartowanie topo- i mikroklimatów. Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje pojęcia topoklimat, mikroklimat i fitoklimat i ma wiedzę o zróżnicowaniu niektórych elementów , ale tylko w skali klimatu lokalnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O4-T_U01Potrafi rozpoznać i interpretować wpływ lokalnych warunków atmosferycznych, w tym ekstremalnych elementów i zjawisk meteorologicznych na plonowanie roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji upraw rolniczych, w tym głównie dla zmniejszenia zagrożenia niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi
C-4Wykształcenie umiejętności oceny różnic klimatycznych w warunkach topoklimatu i mikroklimatu na podstawie standardowych pomiarów sieci obserwacyjnej IMGW
Treści programoweT-W-4Względna ocena warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych na podstawie wyników standardowych pomiarów meteorologicznych prowadzonych w ramach sieci IMGW.
T-W-2Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2prezentacja wyników indywidualnych opracowań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie indywidualnych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozpoznaje i interpretuje wpływ tylko niektórych elementów atmosferycznych na plonowanie roślin w skali topoklimatu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O4-T_K01Znając atmosferyczne uwarunkowania produkcji roślinnej w skali lokalnej rozumie potrzebę uzupełniania i poszerzania wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji upraw rolniczych, w tym głównie dla zmniejszenia zagrożenia niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi
C-4Wykształcenie umiejętności oceny różnic klimatycznych w warunkach topoklimatu i mikroklimatu na podstawie standardowych pomiarów sieci obserwacyjnej IMGW
Treści programoweT-W-3Fitoklimat niskiej szaty roślinnej. Wpływ mikroklimatu na rośliny uprawne.
T-W-4Względna ocena warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych na podstawie wyników standardowych pomiarów meteorologicznych prowadzonych w ramach sieci IMGW.
T-W-2Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2prezentacja wyników indywidualnych opracowań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie indywidualnych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę samodoskonalenia
3,5
4,0
4,5
5,0