Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Metody opracowań w agrometeorologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody opracowań w agrometeorologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z agrometeorologii i statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z metodami opisu elementów meteorologicznych oraz oceny ich wpływu na wzrost, rozwój wielkość plonów roślin uprawnych, a także na ocenę warunków klimatycznych w różnych regionach kraju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Termiczne klasyfikacje miesięcy wybranej stacji meteorologicznej na podstawie odchylenia standardowego od normy oraz przedziałów kwantylowych2
T-A-2Charakterystyki opadowe wybranej stacji meteorologicznej2
T-A-3Wskaźniki klimatologiczne i ich zastosowanie w ocenie wpływu pogody na przebieg wegetacji i plonowanie roślin2
T-A-4Ocena zmienności wybranych elemenów meteorologicznych w funkcji czasu. Trendy, okresowość.2
T-A-5Metody opracowania przestrzennego danych klimatycznych2
10
wykłady
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych2
T-W-2Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych. Analiza szeregów czasowych2
T-W-3Charakterystyki agroklimatologiczne ważniejszych elementów meteorologicznych. Klimatogramy, tautochrony, termoizoplety.4
T-W-4Częstość i prawdopodobieństwo występowania elementów i zjawisk meteorologicznych3
T-W-5Analiza współzależności zjawisk, korelacja i regresja (liniowa, nieliniowa)3
T-W-6Pisemne zaliczenie treści wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowywanie pozyskanych danych meteorologicznych10
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przegląd internetowych baz meteorologicznych3
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach i zaliczeniu15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie materiału do zaliczenia5
A-W-4Przygotowanie krótkich prezentacji multimedialnych8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące, z użyciem komputera
M-3Metody praktyczne, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany wiedzy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy izdobytej na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O09-M_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu metod opracowań agrometeorologicznych niezbędną do oceny zasobów klimatycznych danego regionu
ROL_1A_W08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O09-M_U01
Potrafi wykorzystać podstawowe wskaźniki klimatyczne w celu oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość plonowania roślin oraz w sposób graficzny scharakteryzować rozkład czasowy i przestrzenny ważniejszych elementów klimatu
ROL_1A_U11C-1T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O09-M_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie wpływu pogody na produkcję rolniczą.
ROL_1A_K06, ROL_1A_K01C-1T-W-5, T-A-4M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O09-M_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu metod opracowań agrometeorologicznych niezbędną do oceny zasobów klimatycznych danego regionu
2,0
3,0ma podstawową wiedzę na temat opracowań czasowej i przestrzennej zmienności elementów meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O09-M_U01
Potrafi wykorzystać podstawowe wskaźniki klimatyczne w celu oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość plonowania roślin oraz w sposób graficzny scharakteryzować rozkład czasowy i przestrzenny ważniejszych elementów klimatu
2,0
3,0Potrafi wykorzystać proste wskaźniki klimatyczne do oceny wpływu pogody na wzrost, rozwój i plonowanie roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O09-M_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie wpływu pogody na produkcję rolniczą.
2,0
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2008, III
  2. Kossowska-Cezak, Martyn D, Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania, PWN, Warszawa-Łódź, 2000, I

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B. opr. nauk., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Termiczne klasyfikacje miesięcy wybranej stacji meteorologicznej na podstawie odchylenia standardowego od normy oraz przedziałów kwantylowych2
T-A-2Charakterystyki opadowe wybranej stacji meteorologicznej2
T-A-3Wskaźniki klimatologiczne i ich zastosowanie w ocenie wpływu pogody na przebieg wegetacji i plonowanie roślin2
T-A-4Ocena zmienności wybranych elemenów meteorologicznych w funkcji czasu. Trendy, okresowość.2
T-A-5Metody opracowania przestrzennego danych klimatycznych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych2
T-W-2Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych. Analiza szeregów czasowych2
T-W-3Charakterystyki agroklimatologiczne ważniejszych elementów meteorologicznych. Klimatogramy, tautochrony, termoizoplety.4
T-W-4Częstość i prawdopodobieństwo występowania elementów i zjawisk meteorologicznych3
T-W-5Analiza współzależności zjawisk, korelacja i regresja (liniowa, nieliniowa)3
T-W-6Pisemne zaliczenie treści wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Opracowywanie pozyskanych danych meteorologicznych10
A-A-3Udział w konsultacjach2
A-A-4Przegląd internetowych baz meteorologicznych3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach i zaliczeniu15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie materiału do zaliczenia5
A-W-4Przygotowanie krótkich prezentacji multimedialnych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O09-M_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu metod opracowań agrometeorologicznych niezbędną do oceny zasobów klimatycznych danego regionu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu klimatycznych i pogodowych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z metodami opisu elementów meteorologicznych oraz oceny ich wpływu na wzrost, rozwój wielkość plonów roślin uprawnych, a także na ocenę warunków klimatycznych w różnych regionach kraju
Treści programoweT-W-1Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych
T-W-3Charakterystyki agroklimatologiczne ważniejszych elementów meteorologicznych. Klimatogramy, tautochrony, termoizoplety.
T-W-2Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych. Analiza szeregów czasowych
T-W-5Analiza współzależności zjawisk, korelacja i regresja (liniowa, nieliniowa)
T-W-4Częstość i prawdopodobieństwo występowania elementów i zjawisk meteorologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące, z użyciem komputera
M-3Metody praktyczne, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe sprawdziany wiedzy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy izdobytej na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową wiedzę na temat opracowań czasowej i przestrzennej zmienności elementów meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O09-M_U01Potrafi wykorzystać podstawowe wskaźniki klimatyczne w celu oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość plonowania roślin oraz w sposób graficzny scharakteryzować rozkład czasowy i przestrzenny ważniejszych elementów klimatu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z metodami opisu elementów meteorologicznych oraz oceny ich wpływu na wzrost, rozwój wielkość plonów roślin uprawnych, a także na ocenę warunków klimatycznych w różnych regionach kraju
Treści programoweT-A-2Charakterystyki opadowe wybranej stacji meteorologicznej
T-A-1Termiczne klasyfikacje miesięcy wybranej stacji meteorologicznej na podstawie odchylenia standardowego od normy oraz przedziałów kwantylowych
T-A-4Ocena zmienności wybranych elemenów meteorologicznych w funkcji czasu. Trendy, okresowość.
T-A-3Wskaźniki klimatologiczne i ich zastosowanie w ocenie wpływu pogody na przebieg wegetacji i plonowanie roślin
T-A-5Metody opracowania przestrzennego danych klimatycznych
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące, z użyciem komputera
M-3Metody praktyczne, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy izdobytej na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać proste wskaźniki klimatyczne do oceny wpływu pogody na wzrost, rozwój i plonowanie roślin uprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O09-M_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie wpływu pogody na produkcję rolniczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z metodami opisu elementów meteorologicznych oraz oceny ich wpływu na wzrost, rozwój wielkość plonów roślin uprawnych, a także na ocenę warunków klimatycznych w różnych regionach kraju
Treści programoweT-W-5Analiza współzależności zjawisk, korelacja i regresja (liniowa, nieliniowa)
T-A-4Ocena zmienności wybranych elemenów meteorologicznych w funkcji czasu. Trendy, okresowość.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące, z użyciem komputera
M-3Metody praktyczne, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy izdobytej na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0