Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Nowe kierunki wykorzystania owoców, warzyw i kwiatów jadalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Nowe kierunki wykorzystania surowców ogrodniczych
Przedmiot Nowe kierunki wykorzystania owoców, warzyw i kwiatów jadalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu chemii i biochemii
W-2Student ma podstawową wiedzę z zakresu warzywnictwa, sadownictwa, roślin ozdobnych i zielarstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
C-2Zapoznanie studentów z obecnymi na rynku produktami żywnościowymi otrzymywanymi z wykorzystaniem owoców, warzyw i kwiatów jadalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności4
T-A-2Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych4
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności2
10
wykłady
T-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów3
T-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne4
T-W-3Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Czytanie wskazanej literatury8
A-A-3Przygotowanie do zajęć audytoryjnych6
A-A-4Przygotowanie do sprawdzianu6
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury6
A-W-3Analiza rynku produktów prozdrowoynych (funkcjonalnych) podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów i sieci handlowych Szczecina8
A-W-4Przygotowanie do testu6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Pokaz
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-N1_W01
Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
OG_1A_W19C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-4, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-N1_U01
Student potrafi powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
OG_1A_U06C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-4, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-N1_K01
Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
OG_1A_K03, OG_1A_K04C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-4, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-N1_W01
Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
2,0Student nie zna podstawowych składników biologicznie czynnych obecnych w wybranych produktach ogrodniczych, czynników kształtujących ich specyficzną aktywność oraz kierunków ich zastosowania w praktyce
3,0Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
3,5Student zna w stopniu zadowalającym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,0Student zna w stopniu dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-N1_U01
Student potrafi powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
2,0Student nie potrafi powiązać obecności związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,0Student potrafi w stopniu dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-N1_K01
Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
2,0Student nie rozumie znaczenia wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska

Literatura podstawowa

  1. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WTN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Czapski J., Wykorzystanie owoców i warzyw w produkcji żywności funkcjonalnej, Żywność, Supl., 1999, 4(21): 90-101

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności4
T-A-2Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych4
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów3
T-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne4
T-W-3Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Czytanie wskazanej literatury8
A-A-3Przygotowanie do zajęć audytoryjnych6
A-A-4Przygotowanie do sprawdzianu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury6
A-W-3Analiza rynku produktów prozdrowoynych (funkcjonalnych) podstawie oceny stanu zaopatrzenia sklepów i sieci handlowych Szczecina8
A-W-4Przygotowanie do testu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O12-N1_W01Student zna podstawowe składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z obecnymi na rynku produktami żywnościowymi otrzymywanymi z wykorzystaniem owoców, warzyw i kwiatów jadalnych
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
Treści programoweT-W-3Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego
T-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów
T-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne
T-A-2Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych
T-A-1Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych składników biologicznie czynnych obecnych w wybranych produktach ogrodniczych, czynników kształtujących ich specyficzną aktywność oraz kierunków ich zastosowania w praktyce
3,0Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
3,5Student zna w stopniu zadowalającym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,0Student zna w stopniu dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze składniki biologicznie czynne obecne w wybranych produktach ogrodniczych, czynniki kształtujące ich specyficzną aktywność oraz kierunki ich zastosowania w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O12-N1_U01Student potrafi powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
Treści programoweT-W-3Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego
T-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów
T-W-2Charakterystyka obecnych na rynku produktów prozdrowotnych (funkcjonalnych) przy otrzymywaniu których wykorzystuje się owoce, warzywa i kwiaty jadalne
T-A-2Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych
T-A-1Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi powiązać obecności związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,0Student potrafi w stopniu dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym powiązać obecność związków bioaktywnych w żywności z jej jakością oraz wpływem na zdrowie konsumenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O12-N1_K01Student rozumie znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z obecnymi na rynku produktami żywnościowymi otrzymywanymi z wykorzystaniem owoców, warzyw i kwiatów jadalnych
C-1Przekazanie studentom wiedzy z zakresu właściwości i możliwości wykorzystania prozdrowotnych składników owoców i warzyw w produkcji żywności
Treści programoweT-W-3Innowacyjne technologie w produkcji żywności zawierającej i wzbogaconej bioaktywnymi składnikami pochodzenia roślinnego
T-W-1Wzbogacanie żywności składnikami owoców i warzyw w celu przedłużenia jej trwałości oraz otrzymania nowych produktów
T-A-2Porównanie koncentracji związków o właściwościach przeciwutleniających w wybranych produktach owocowych i warzywnych
T-A-1Charakterystyka najważniejszych bioaktywnych składników chemicznych owoców i warzyw wykorzystywanych w produkcji żywności
T-A-3Metody oznaczania i wyodrębniania z surowców ogrodniczych barwników roślinnych wykorzystywanych w produkcji żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Potwierdzone przygotowanie i zaangażowanie studenta w dyskusję
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie wykorzystania naturalnych składników roślinnych w produkcji tzw. zdrowej żywności i ochronie środowiska