Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)

Sylabus przedmiotu Metody analizy chemicznej w OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody analizy chemicznej w OZE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,20,60zaliczenie
wykładyW1 10 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki i chemii na poziomie akademickim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze składem chemicznym paliw oraz podstawowymi metodami analizy tego składu z uwzględnieniem badań wybranych właściwości użytkowych paliw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza chemiczna tłuszczów. Oznaczanie wskaźników trwałości olejów3
T-L-2Metody chromatograficzne w analizie chemicznej w OZE. Wyznaczanie wspólczynnika podziału2
T-L-3Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości fosforu w bioetanolu2
T-L-4Oznaczanie wilgotności analitycznej i częci lotnych biomasy2
T-L-5Badanie popiołu - oznaczanie pH i zawartości chlorków2
T-L-6Oznaczanie zawartości wybranych metali w biomasie metodą ASA4
15
wykłady
T-W-1Zasady pobierania i przygotowania do analiz chemicznych próbek paliw stałych, ciekłych i gazowych. Parametry charakteryzujace metody badawcze. Walidacja metod.2
T-W-2Metody analizy składu elementarnego biomasy2
T-W-3Metody analizy składu chemicznego olejów i tłuszczów oraz jego wpływ na produkcję biodiesla. Metody oceny trwałosci biodiesla.2
T-W-4Analiza chemiczna surowców do produkcji bioeatnolu i biogazu w procesie ich wstępnej obróbki.2
T-W-5Analiza elementarna i badania laboratoryjne właściwości emisyjnych biopaliw2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do cwiczeń10
A-L-3Opracowanie wyników doswiadczn i przygotowanie sprawozdań10
35
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Konsultacje i samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów doświadczeń i analiz chemicznych oraz opracowanie wyników.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu badań wykonanych na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C06_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz składników niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
OZE_2A_W03, OZE_2A_W09C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C06_U01
Student potrafi: - wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania oraz dokonać interpretacji fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
OZE_2A_U03C-1T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C06_K01
Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji, ma potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska.
OZE_2A_K02, OZE_2A_K03C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C06_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz składników niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
2,0
3,0Student posiada częściową wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
3,5Student posiada ogólną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
4,0Student posiada pogłebioną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz wiedzę ogólną o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
4,5Student posiada pogłebioną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz ą o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
5,0Ma szeroką wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz składników niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C06_U01
Student potrafi: - wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania oraz dokonać interpretacji fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
2,0
3,0Student częściowo potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, rzadko interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
3,5Student częściowo potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, w wiekszości przypadków interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
4,0Student zazwyczaj potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, w wiekszości przypadków interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
4,5Student potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, w wiekszości przypadków interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
5,0Student potrafi: - wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania oraz dokonać interpretacji fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C06_K01
Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji, ma potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska.
2,0
3,0Studen jest częsciowo świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma małą potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska.
3,5Studen w więszości przypadków jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma małą potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska
4,0Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma małą potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska
4,5Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma zazwyczaj potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska
5,0Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji, ma potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska.

Literatura podstawowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, W-wa, 2011
  2. Karol Barcewicz, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii wody, paliw i smarów, Akademia Morska w Gdyni, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Polskie normy

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza chemiczna tłuszczów. Oznaczanie wskaźników trwałości olejów3
T-L-2Metody chromatograficzne w analizie chemicznej w OZE. Wyznaczanie wspólczynnika podziału2
T-L-3Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości fosforu w bioetanolu2
T-L-4Oznaczanie wilgotności analitycznej i częci lotnych biomasy2
T-L-5Badanie popiołu - oznaczanie pH i zawartości chlorków2
T-L-6Oznaczanie zawartości wybranych metali w biomasie metodą ASA4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady pobierania i przygotowania do analiz chemicznych próbek paliw stałych, ciekłych i gazowych. Parametry charakteryzujace metody badawcze. Walidacja metod.2
T-W-2Metody analizy składu elementarnego biomasy2
T-W-3Metody analizy składu chemicznego olejów i tłuszczów oraz jego wpływ na produkcję biodiesla. Metody oceny trwałosci biodiesla.2
T-W-4Analiza chemiczna surowców do produkcji bioeatnolu i biogazu w procesie ich wstępnej obróbki.2
T-W-5Analiza elementarna i badania laboratoryjne właściwości emisyjnych biopaliw2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do cwiczeń10
A-L-3Opracowanie wyników doswiadczn i przygotowanie sprawozdań10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach10
A-W-2Konsultacje i samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C06_W01Ma pogłębioną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz składników niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W03ma pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i biologii, niezbędną do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania energii z odnawialnych źródeł;
OZE_2A_W09posiada szeroką wiedzę dotyczącą sterowania, automatyki oraz metod i procedur wykonywania pomiarów na potrzeby produkcji, przetwarzania i wykorzystania energii odnawialnej;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze składem chemicznym paliw oraz podstawowymi metodami analizy tego składu z uwzględnieniem badań wybranych właściwości użytkowych paliw.
Treści programoweT-W-2Metody analizy składu elementarnego biomasy
T-W-5Analiza elementarna i badania laboratoryjne właściwości emisyjnych biopaliw
T-W-1Zasady pobierania i przygotowania do analiz chemicznych próbek paliw stałych, ciekłych i gazowych. Parametry charakteryzujace metody badawcze. Walidacja metod.
T-W-3Metody analizy składu chemicznego olejów i tłuszczów oraz jego wpływ na produkcję biodiesla. Metody oceny trwałosci biodiesla.
T-W-4Analiza chemiczna surowców do produkcji bioeatnolu i biogazu w procesie ich wstępnej obróbki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada częściową wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
3,5Student posiada ogólną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
4,0Student posiada pogłebioną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz wiedzę ogólną o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
4,5Student posiada pogłebioną wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz ą o składnikach niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
5,0Ma szeroką wiedzę na temat budowy chemicznej biopliw i surowców do ich produkcji, metod oznaczania ich składu oraz składników niepożądanych w procesach pozyskiwania i przetwarzania OZE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C06_U01Student potrafi: - wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania oraz dokonać interpretacji fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U03potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii do opisu procesów oraz formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz badawczych dotyczących pozyskiwania, przetwarzania i energetycznego wykorzystania OZE;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze składem chemicznym paliw oraz podstawowymi metodami analizy tego składu z uwzględnieniem badań wybranych właściwości użytkowych paliw.
Treści programoweT-L-4Oznaczanie wilgotności analitycznej i częci lotnych biomasy
T-L-3Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości fosforu w bioetanolu
T-L-6Oznaczanie zawartości wybranych metali w biomasie metodą ASA
T-L-2Metody chromatograficzne w analizie chemicznej w OZE. Wyznaczanie wspólczynnika podziału
T-L-5Badanie popiołu - oznaczanie pH i zawartości chlorków
T-L-1Analiza chemiczna tłuszczów. Oznaczanie wskaźników trwałości olejów
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów doświadczeń i analiz chemicznych oraz opracowanie wyników.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu badań wykonanych na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student częściowo potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, rzadko interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
3,5Student częściowo potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, w wiekszości przypadków interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
4,0Student zazwyczaj potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, w wiekszości przypadków interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
4,5Student potrafi wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania, w wiekszości przypadków interpretuje fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
5,0Student potrafi: - wykonać wybrane badania składu surowców i paliw oraz oszacować niepewność wyniku badania oraz dokonać interpretacji fizyczno-chemicznych zjawisk odgrywających kluczową rolę w przetwarzaniu OZE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C06_K01Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji, ma potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
OZE_2A_K03ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze składem chemicznym paliw oraz podstawowymi metodami analizy tego składu z uwzględnieniem badań wybranych właściwości użytkowych paliw.
Treści programoweT-W-2Metody analizy składu elementarnego biomasy
T-W-5Analiza elementarna i badania laboratoryjne właściwości emisyjnych biopaliw
T-W-1Zasady pobierania i przygotowania do analiz chemicznych próbek paliw stałych, ciekłych i gazowych. Parametry charakteryzujace metody badawcze. Walidacja metod.
T-W-3Metody analizy składu chemicznego olejów i tłuszczów oraz jego wpływ na produkcję biodiesla. Metody oceny trwałosci biodiesla.
T-W-4Analiza chemiczna surowców do produkcji bioeatnolu i biogazu w procesie ich wstępnej obróbki.
T-L-4Oznaczanie wilgotności analitycznej i częci lotnych biomasy
T-L-3Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości fosforu w bioetanolu
T-L-6Oznaczanie zawartości wybranych metali w biomasie metodą ASA
T-L-2Metody chromatograficzne w analizie chemicznej w OZE. Wyznaczanie wspólczynnika podziału
T-L-5Badanie popiołu - oznaczanie pH i zawartości chlorków
T-L-1Analiza chemiczna tłuszczów. Oznaczanie wskaźników trwałości olejów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów doświadczeń i analiz chemicznych oraz opracowanie wyników.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu badań wykonanych na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen jest częsciowo świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma małą potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska.
3,5Studen w więszości przypadków jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma małą potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska
4,0Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma małą potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska
4,5Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji. Ma zazwyczaj potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska
5,0Studen jest świadomy znaczenia składu chemicznego biopaliw i surowców do ich produkcji, ma potrzbę poszerzania wiedzy w tym zakresie pod kątem znaczenia tych zagadnień dla ochrony środowiska.