Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)

Sylabus przedmiotu Elementy OZE w gospodarce przestrzennej i architekturze krajobrazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy OZE w gospodarce przestrzennej i architekturze krajobrazu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z krajobrazowym i planistycznym wymiarem przestrzeni, w tym obiektów OZE oraz charakterystyką i zasadami funkcjonowania polskiego systemu planowania przestrzennego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólna specyfika i cechy procesu planistycznego w Polsce; rodzaje dokumentów planistycznych i zasady ich sporządzania; ład przestrzenny i zrównoważony rozwój jako cele planowania przestrzennego2
T-W-2Uwarunkowania prawne zagospodarowania przestrzeni; kompetencje organów administracji samorządowej i rządowej w zakresie planowania przestrzennego; zasady powiązań między miejscowym a regionalnym planowaniem przestrzennym;2
T-W-3Odnawialne źródła energii w procesie planistycznym gminy - domumenty planistyczne oraz parametry i warunki jakim powinny odpowiadać obiekty OZE i ich usytuowanie2
T-W-4Planistyczne zasady kształtowania strukur funkcjonalno-przestrzennych; kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu; typy form i gabarytów zabudowy; parametry urbanistyczne; przeznaczenie terenu4
T-W-5Planowanie w gminie: Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy - charakterystyka i procedury, Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego - charakterystyka i procedury; wybrane aspekty języka i techniki zapisu planistycznego4
T-W-6Pojęcie krajobrazu, Europejska Konwencja Krajobrazowa, prawna ochrona krajobrazu; Ocena charakteru krajobrazu - metodyka, Krajobrazowy wymiar obiektów OZE, przykłady poprawnych wartościowych krajobrazowo rozwiązań przestrzennych obiektów OZE4
T-W-7Polityka przestrzenna kraju - Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju; Planowanie w skali regionu - Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa;2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy i konwersatoryjny
M-2Prezentacja przypadków i dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzain wiadomości z treści wykładowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C14_W01
Student posiada wiedzę na temat specyfiki krajobrazu i roli planowania przestrzennego w poszczególnych skalach oraz zna zasady funkcjonowania gospodarki przestrzennej
OZE_2A_W10C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C14_U01
Student posiada umiejętność w zakresie wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji przestrzennych i proponowaś własne rozwiązania konfliktów przestrzennych
OZE_2A_U10, OZE_2A_U11C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_2A_C14_K01
Student ma świadomość przestrzennego i społecznego znaczenia i oddziaływania lokalizacji obiektów OZE
OZE_2A_K01, OZE_2A_K02, OZE_2A_K03C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C14_W01
Student posiada wiedzę na temat specyfiki krajobrazu i roli planowania przestrzennego w poszczególnych skalach oraz zna zasady funkcjonowania gospodarki przestrzennej
2,0
3,0przy 60% poprawności sprawdzianu zaliczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C14_U01
Student posiada umiejętność w zakresie wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji przestrzennych i proponowaś własne rozwiązania konfliktów przestrzennych
2,0
3,0przy 60% poprawości sprawdzianu zaliczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_2A_C14_K01
Student ma świadomość przestrzennego i społecznego znaczenia i oddziaływania lokalizacji obiektów OZE
2,0
3,0przy 60% poprawności sprawdzianu zaliczającego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Niewiadomski Z., Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Warszawa, 2004
  2. Heczko-Hyłowa E., Trwały rozwój polskich miast nowym wyzwaniem dla planowania i zarządzania przestrzenią, Kraków, 2001
  3. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008
  2. Mironowicz I., Technika zapisu planistycznego, IRM, Kraków, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna specyfika i cechy procesu planistycznego w Polsce; rodzaje dokumentów planistycznych i zasady ich sporządzania; ład przestrzenny i zrównoważony rozwój jako cele planowania przestrzennego2
T-W-2Uwarunkowania prawne zagospodarowania przestrzeni; kompetencje organów administracji samorządowej i rządowej w zakresie planowania przestrzennego; zasady powiązań między miejscowym a regionalnym planowaniem przestrzennym;2
T-W-3Odnawialne źródła energii w procesie planistycznym gminy - domumenty planistyczne oraz parametry i warunki jakim powinny odpowiadać obiekty OZE i ich usytuowanie2
T-W-4Planistyczne zasady kształtowania strukur funkcjonalno-przestrzennych; kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu; typy form i gabarytów zabudowy; parametry urbanistyczne; przeznaczenie terenu4
T-W-5Planowanie w gminie: Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy - charakterystyka i procedury, Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego - charakterystyka i procedury; wybrane aspekty języka i techniki zapisu planistycznego4
T-W-6Pojęcie krajobrazu, Europejska Konwencja Krajobrazowa, prawna ochrona krajobrazu; Ocena charakteru krajobrazu - metodyka, Krajobrazowy wymiar obiektów OZE, przykłady poprawnych wartościowych krajobrazowo rozwiązań przestrzennych obiektów OZE4
T-W-7Polityka przestrzenna kraju - Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju; Planowanie w skali regionu - Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa;2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C14_W01Student posiada wiedzę na temat specyfiki krajobrazu i roli planowania przestrzennego w poszczególnych skalach oraz zna zasady funkcjonowania gospodarki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_W10ma szeroką wiedzę obejmującą zagadnienia gospodarki energetycznej, dotyczącą prognozowania zapotrzebowania w nośniki energetyczne oraz technik i technologii OZE stosowanych w budownictwie energooszczędnym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z krajobrazowym i planistycznym wymiarem przestrzeni, w tym obiektów OZE oraz charakterystyką i zasadami funkcjonowania polskiego systemu planowania przestrzennego.
Treści programoweT-W-5Planowanie w gminie: Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy - charakterystyka i procedury, Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego - charakterystyka i procedury; wybrane aspekty języka i techniki zapisu planistycznego
T-W-1Ogólna specyfika i cechy procesu planistycznego w Polsce; rodzaje dokumentów planistycznych i zasady ich sporządzania; ład przestrzenny i zrównoważony rozwój jako cele planowania przestrzennego
T-W-2Uwarunkowania prawne zagospodarowania przestrzeni; kompetencje organów administracji samorządowej i rządowej w zakresie planowania przestrzennego; zasady powiązań między miejscowym a regionalnym planowaniem przestrzennym;
T-W-3Odnawialne źródła energii w procesie planistycznym gminy - domumenty planistyczne oraz parametry i warunki jakim powinny odpowiadać obiekty OZE i ich usytuowanie
T-W-4Planistyczne zasady kształtowania strukur funkcjonalno-przestrzennych; kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu; typy form i gabarytów zabudowy; parametry urbanistyczne; przeznaczenie terenu
T-W-7Polityka przestrzenna kraju - Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju; Planowanie w skali regionu - Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa;
T-W-6Pojęcie krajobrazu, Europejska Konwencja Krajobrazowa, prawna ochrona krajobrazu; Ocena charakteru krajobrazu - metodyka, Krajobrazowy wymiar obiektów OZE, przykłady poprawnych wartościowych krajobrazowo rozwiązań przestrzennych obiektów OZE
Metody nauczaniaM-2Prezentacja przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy i konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzain wiadomości z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% poprawności sprawdzianu zaliczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C14_U01Student posiada umiejętność w zakresie wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji przestrzennych i proponowaś własne rozwiązania konfliktów przestrzennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_U10potrafi ustalić zapotrzebowanie na nośniki energii dla obszarów inwestycyjnych i obiektów budowlanych z uwzględnieniem przestrzennego zagospodarowania terenu;
OZE_2A_U11rozpoznaje zagrożenia i potrafi dobrać metody ograniczania negatywnego wpływu instalacji OZE na środowisko przyrodnicze;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z krajobrazowym i planistycznym wymiarem przestrzeni, w tym obiektów OZE oraz charakterystyką i zasadami funkcjonowania polskiego systemu planowania przestrzennego.
Treści programoweT-W-5Planowanie w gminie: Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy - charakterystyka i procedury, Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego - charakterystyka i procedury; wybrane aspekty języka i techniki zapisu planistycznego
T-W-1Ogólna specyfika i cechy procesu planistycznego w Polsce; rodzaje dokumentów planistycznych i zasady ich sporządzania; ład przestrzenny i zrównoważony rozwój jako cele planowania przestrzennego
T-W-2Uwarunkowania prawne zagospodarowania przestrzeni; kompetencje organów administracji samorządowej i rządowej w zakresie planowania przestrzennego; zasady powiązań między miejscowym a regionalnym planowaniem przestrzennym;
T-W-3Odnawialne źródła energii w procesie planistycznym gminy - domumenty planistyczne oraz parametry i warunki jakim powinny odpowiadać obiekty OZE i ich usytuowanie
T-W-4Planistyczne zasady kształtowania strukur funkcjonalno-przestrzennych; kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu; typy form i gabarytów zabudowy; parametry urbanistyczne; przeznaczenie terenu
T-W-7Polityka przestrzenna kraju - Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju; Planowanie w skali regionu - Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa;
T-W-6Pojęcie krajobrazu, Europejska Konwencja Krajobrazowa, prawna ochrona krajobrazu; Ocena charakteru krajobrazu - metodyka, Krajobrazowy wymiar obiektów OZE, przykłady poprawnych wartościowych krajobrazowo rozwiązań przestrzennych obiektów OZE
Metody nauczaniaM-2Prezentacja przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy i konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzain wiadomości z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% poprawości sprawdzianu zaliczeniowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_2A_C14_K01Student ma świadomość przestrzennego i społecznego znaczenia i oddziaływania lokalizacji obiektów OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_2A_K01Absolwent krytycznie ocenia skutki działalności w obszarze OZE;
OZE_2A_K02jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
OZE_2A_K03ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z krajobrazowym i planistycznym wymiarem przestrzeni, w tym obiektów OZE oraz charakterystyką i zasadami funkcjonowania polskiego systemu planowania przestrzennego.
Treści programoweT-W-5Planowanie w gminie: Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy - charakterystyka i procedury, Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego - charakterystyka i procedury; wybrane aspekty języka i techniki zapisu planistycznego
T-W-1Ogólna specyfika i cechy procesu planistycznego w Polsce; rodzaje dokumentów planistycznych i zasady ich sporządzania; ład przestrzenny i zrównoważony rozwój jako cele planowania przestrzennego
T-W-2Uwarunkowania prawne zagospodarowania przestrzeni; kompetencje organów administracji samorządowej i rządowej w zakresie planowania przestrzennego; zasady powiązań między miejscowym a regionalnym planowaniem przestrzennym;
T-W-3Odnawialne źródła energii w procesie planistycznym gminy - domumenty planistyczne oraz parametry i warunki jakim powinny odpowiadać obiekty OZE i ich usytuowanie
T-W-4Planistyczne zasady kształtowania strukur funkcjonalno-przestrzennych; kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu; typy form i gabarytów zabudowy; parametry urbanistyczne; przeznaczenie terenu
T-W-7Polityka przestrzenna kraju - Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju; Planowanie w skali regionu - Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa;
T-W-6Pojęcie krajobrazu, Europejska Konwencja Krajobrazowa, prawna ochrona krajobrazu; Ocena charakteru krajobrazu - metodyka, Krajobrazowy wymiar obiektów OZE, przykłady poprawnych wartościowych krajobrazowo rozwiązań przestrzennych obiektów OZE
Metody nauczaniaM-2Prezentacja przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy i konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzain wiadomości z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% poprawności sprawdzianu zaliczającego
3,5
4,0
4,5
5,0