Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa, podstawy fizyki i chemii
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia
C-2Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich2
T-A-2Technika w procesie ochrony powietrza – przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn4
T-A-3Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Gospodarowanie zazobami wodnymi4
T-A-4Technika w ochronie gleb. Rozwiazania techniczne w ochronie i rekultywacji gleb - składowiska, hałdy, wysypiska, rewitalizackja terenów zdegradowane po zakładach produkcyjnych, zakłady oczyszczania itp.2
T-A-5Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych3
15
wykłady
T-W-1Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych2
T-W-2Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control)4
T-W-3Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, rozwiązania techniczne3
T-W-4Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Żródła zanieczyszczeń.Technika w oczyszczaniu wód – podział zanieczyszczeń oraz sposoby usówania zanieczyszczeń. Racjonalizacja wykorzystania wód3
T-W-5Źródła zanieczyszczeń gleb, podział zanieczyszczeń. Technologie oczyszczania gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie bibliografi10
A-A-3Przygotowanie prezentacji i do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu5
A-W-4Konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia audytoryjne oparte na dyskuzji zadanych tematów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena treści przedstwainych w formie prezentacji oraz dyskusji na zadany temat

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O12-2_W01
Ma wiedzę z zakresu infrastruktury obszarów wiejskich (w szczególności dotyczacej ochrony środowiska i produkcji odnawialnych żródeł energii) oraz ma wiedzę na temat ich wpływu na środowisko naturalne
OZE_1A_W13, OZE_1A_W18C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O12-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji zagrożeń środowiska wynikajacych z wprowadzania OZE oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technologii zapobiegajacych ich wystepowaniu lub minimalizowaniu
OZE_1A_U19C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O12-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska występujących w OZE, ich wpływu na środowisko natutalne, technologiom ich zapobiegania oraz konieczności dalszego dokształcania
OZE_1A_K04C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O12-2_W01
Ma wiedzę z zakresu infrastruktury obszarów wiejskich (w szczególności dotyczacej ochrony środowiska i produkcji odnawialnych żródeł energii) oraz ma wiedzę na temat ich wpływu na środowisko naturalne
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (potrafi ją rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O12-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji zagrożeń środowiska wynikajacych z wprowadzania OZE oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technologii zapobiegajacych ich wystepowaniu lub minimalizowaniu
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat zagrożeń wynikajacych z wprowadzania OZE i technik im zapobiegania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O12-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska występujących w OZE, ich wpływu na środowisko natutalne, technologiom ich zapobiegania oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń wynikajacych z wprowadzania OZE, technik ochrony środowiska i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska B, Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2008
  2. Zabłocki Z, Pozarolnicze obciążenia środowiska, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1998
  3. Aranowski Robert, Lewandowski Witold M., Technologie ochrony środowiska w przemyśle i energetyce, PWN, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  2. Janka Ryszard Marian, Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe, PWN, Warszawa, 2014
  3. Katarzyna Umiejewska, Bronisław Bartkiewicz, Oczyszczanie ścieków przemysłowych, PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich2
T-A-2Technika w procesie ochrony powietrza – przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn4
T-A-3Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Gospodarowanie zazobami wodnymi4
T-A-4Technika w ochronie gleb. Rozwiazania techniczne w ochronie i rekultywacji gleb - składowiska, hałdy, wysypiska, rewitalizackja terenów zdegradowane po zakładach produkcyjnych, zakłady oczyszczania itp.2
T-A-5Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych2
T-W-2Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control)4
T-W-3Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, rozwiązania techniczne3
T-W-4Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Żródła zanieczyszczeń.Technika w oczyszczaniu wód – podział zanieczyszczeń oraz sposoby usówania zanieczyszczeń. Racjonalizacja wykorzystania wód3
T-W-5Źródła zanieczyszczeń gleb, podział zanieczyszczeń. Technologie oczyszczania gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie bibliografi10
A-A-3Przygotowanie prezentacji i do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu5
A-W-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O12-2_W01Ma wiedzę z zakresu infrastruktury obszarów wiejskich (w szczególności dotyczacej ochrony środowiska i produkcji odnawialnych żródeł energii) oraz ma wiedzę na temat ich wpływu na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W13ma wiedzę w zakresie pozyskiwania biomasy na cele energetyczne, jej przetwarzania i zastosowania powstałego biopaliwa, obejmującą między innymi formy biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne i ich zasoby, technologie i maszyny stosowane w pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, odchody zwierzęce i organiczne odpady produkcyjne jako źródło biomasy, technologie wytwarzania biogazu i jego właściwości, biogazownie rolnicze i biogazownie oparte na fermentacji osadów ściekowych oraz ujęcia biogazu na składowiskach odpadów, uzdatnianie, magazynowanie i zastosowanie biogazu, technologie produkcji biopaliw stałych i płynnych, ich właściwości i zastosowanie, zgazowywanie i pirolizę biomasy, paliwa syntetyczne, kogenerację i systemy hybrydowe, rozwiązania prawne w obrocie biopaliwami, przydatną między innymi do: 1) rozumienia procesów występujących przy przetwarzaniu biomasy na biopaliwa, 2) orientowania się w zakresie urządzeń stosowanych w tych procesach, 3) orientowania się w zakresie możliwości zastosowania biopaliw;
OZE_1A_W18ma wiedzę o oddziaływaniu produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania rolniczych odnawialnych surowców energetycznych, szkodliwych związków powstających w procesie spalania biopaliw i gospodarki popiołem poprodukcyjnym, środowiskowego oddziaływania biogazowi i gospodarki pofermentem, środowiskowego oddziaływania instalacji geotermalnych, siłowni wiatrowych i małych elektrowni wodnych;
Cel przedmiotuC-2Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze
C-1Wykształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia
Treści programoweT-W-1Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych
T-W-2Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control)
T-W-3Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, rozwiązania techniczne
T-W-4Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Żródła zanieczyszczeń.Technika w oczyszczaniu wód – podział zanieczyszczeń oraz sposoby usówania zanieczyszczeń. Racjonalizacja wykorzystania wód
T-W-5Źródła zanieczyszczeń gleb, podział zanieczyszczeń. Technologie oczyszczania gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia audytoryjne oparte na dyskuzji zadanych tematów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-3Ocena formująca: Ocena treści przedstwainych w formie prezentacji oraz dyskusji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (potrafi ją rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O12-2_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji zagrożeń środowiska wynikajacych z wprowadzania OZE oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technologii zapobiegajacych ich wystepowaniu lub minimalizowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U19potrafi w sposób właściwy zagospodarować odpady poprodukcyjne (popiół, poferment) oraz orientuje się w zakresie oddziaływania różnych form produkcji energii odnawialnej na środowisko;
Cel przedmiotuC-2Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze
C-1Wykształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia
Treści programoweT-W-1Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych
T-W-2Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control)
T-W-3Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, rozwiązania techniczne
T-W-4Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Żródła zanieczyszczeń.Technika w oczyszczaniu wód – podział zanieczyszczeń oraz sposoby usówania zanieczyszczeń. Racjonalizacja wykorzystania wód
T-W-5Źródła zanieczyszczeń gleb, podział zanieczyszczeń. Technologie oczyszczania gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia audytoryjne oparte na dyskuzji zadanych tematów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-3Ocena formująca: Ocena treści przedstwainych w formie prezentacji oraz dyskusji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat zagrożeń wynikajacych z wprowadzania OZE i technik im zapobiegania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O12-2_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska występujących w OZE, ich wpływu na środowisko natutalne, technologiom ich zapobiegania oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-2Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze
C-1Wykształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia
Treści programoweT-W-1Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych
T-W-2Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control)
T-W-3Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, rozwiązania techniczne
T-W-4Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Żródła zanieczyszczeń.Technika w oczyszczaniu wód – podział zanieczyszczeń oraz sposoby usówania zanieczyszczeń. Racjonalizacja wykorzystania wód
T-W-5Źródła zanieczyszczeń gleb, podział zanieczyszczeń. Technologie oczyszczania gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych.
T-A-1Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich
T-A-2Technika w procesie ochrony powietrza – przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn
T-A-3Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Gospodarowanie zazobami wodnymi
T-A-4Technika w ochronie gleb. Rozwiazania techniczne w ochronie i rekultywacji gleb - składowiska, hałdy, wysypiska, rewitalizackja terenów zdegradowane po zakładach produkcyjnych, zakłady oczyszczania itp.
T-A-5Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia audytoryjne oparte na dyskuzji zadanych tematów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-3Ocena formująca: Ocena treści przedstwainych w formie prezentacji oraz dyskusji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń wynikajacych z wprowadzania OZE, technik ochrony środowiska i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0