Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarowanie wodą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarowanie wodą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,38zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia dotyczące gleboznawstwa i agrometeorologii oraz biologii rozwoju roslin uprawianych na cele energetyczne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ilościowym i jakościowym stanem zasobów wodnych Polski, rozwojem i strategią gospodarki wodnej w Polsce.
C-2Poznanie systemu zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną na obszarach wiejskich, uwarunowań prawnych i środowiskowo-gospodarczych na szczeblu krajowym i regionalnym. Ponadto studenci powinni pozyskać wiedzę dotyczącą oceny właściwości wodnych gleby oraz potrzeb wodnych roślin wykorzystywanych jako odnawialne źródła energii. Ponadto zapoznają się z budową i eksploatacją systemów nawadniania.
C-3Znajomość metod sterowania nawadnianiem, obliczanie na ich podstawie sezonowej normy oraz potrzeby nawadniania, w zależnoći od warunków środowiska, gatunku rośliny, rodzaju zlewni. Obliczanie podstawowych składowych bilansu wodnego gleby.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.4
T-A-2Charakterystyka metod sterowania i potrzeb nawadniania w uprawach polowych4
T-A-3Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Obliczanie zapasu i polowego zużycia wody. Zaplanowanie harmonogramu i normy nawadniania wydług wybranej metody sterowania nawadnianiem. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanych zadań obliczeniowo-projektowych.7
15
wykłady
T-W-1Definicja, rozwój i strategia gospodarki wodnej.4
T-W-2Uwarunkowania prawne dotyczące gospodarki wodnej kraju.2
T-W-3Zrównoważone gopodarowanie wodą w obszarach wiejskich.2
T-W-4Charakterystyka zasobów wodnych Polski.4
T-W-5Charakterystyka właściowści wodnych gleb i zasobów wody użytecznej dla roślin.2
T-W-6Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia projektu z ćwiczeń.15
A-A-3Konsultacje15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.25
A-W-3Konsultacje10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący
M-2Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowo-projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O02-2_W01
Ma wiedzę o bilansowaniu zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego, w którym będą uprawiane rośliny energetyczne. Potrafi omówić strategię gospodarki wodnej i uwarunkowania prawne z nią związane. Definiuje potrzeby wodne roślin uprawianych na cele energetyczne. Zna systemy i technologie nawadniania oraz możliwości ich stosowania w róznych warunkach przyrodniczo-gospodarczych.
OZE_1A_W16C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O02-2_U01
Posiada umiejętność zaprojektowania wodo-oszędnego systemu nawadniania dla konkretnego gospodarstwa zajmującego się uprawą roślin na cele energetyczne z podaniem kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych przedsięwzięcia.
OZE_1A_U17C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O02-2_K01
Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z nieznajomością znaczenia umiejętnego gospodarowania wodą w produkcji roślin na cele energetczne.
OZE_1A_K02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-1S-1
OZE_1A_O02-2_K02
Ma świadomość potrzeby ochrony zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego. Potrafi pracować w grupie przy rtealizacji projektu dotyczącego nawadniania uprawy roślin na cele energetyczne.
OZE_1A_K04C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O02-2_W01
Ma wiedzę o bilansowaniu zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego, w którym będą uprawiane rośliny energetyczne. Potrafi omówić strategię gospodarki wodnej i uwarunkowania prawne z nią związane. Definiuje potrzeby wodne roślin uprawianych na cele energetyczne. Zna systemy i technologie nawadniania oraz możliwości ich stosowania w róznych warunkach przyrodniczo-gospodarczych.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia gospodarki wodnej. Potrafi częściowo omówić zrównoważone gospodarowanie wodą w obszarach wiejskich. Posiada podstawową wiedzę z zakresu potrzeb wodnych roślin oraz możliwości ich nawadniania. Potrafi wykonać w ogólnym zarysie projekt nawadniania dla tych roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O02-2_U01
Posiada umiejętność zaprojektowania wodo-oszędnego systemu nawadniania dla konkretnego gospodarstwa zajmującego się uprawą roślin na cele energetyczne z podaniem kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych przedsięwzięcia.
2,0
3,0Student poprawnie omawia podstawowe zagadnienia dotyczące nawadniania roślin oraz częściowo wykorzystuje podstawowe narzędzia do projektowania wodooszczędnego systemu nawadniania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O02-2_K01
Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z nieznajomością znaczenia umiejętnego gospodarowania wodą w produkcji roślin na cele energetczne.
2,0
3,0Student rozumie w podstawowym zakresie ryzyko i skutki związane z nieznajomością zasad prawidłowego gospodarowania wodą w produkcji roslin na cele energetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_1A_O02-2_K02
Ma świadomość potrzeby ochrony zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego. Potrafi pracować w grupie przy rtealizacji projektu dotyczącego nawadniania uprawy roślin na cele energetyczne.
2,0
3,0Student wykazuje niewielkie zaangżowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0.

Literatura podstawowa

  1. Mieczysław Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, Warszawa, 1996
  2. Kindler (red.), Projekt Narodowej Strategi Gospodarowania Wodami do roku 2030 z uwzględnieniem etapu 2015., Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2010
  3. Stanisław Karczmarczyk, Lech Nowak (red.), Nawadnianie roślin, PWRiL, Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Ramowa Dyrektywa Wodna 2000/60/WE z dnia 23 października 2000 r., 2000
  2. Józef Dzieżyc, Potrzebu wodne roślin uprawnych, PWN, Warszawa, 1989
  3. Andrzej Ciepielowski, Podstawy Gospodarowania Wodą, SGGW, Warszawa, 1999
  4. Ustawa Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017, Sejm, Warszawa, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.4
T-A-2Charakterystyka metod sterowania i potrzeb nawadniania w uprawach polowych4
T-A-3Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Obliczanie zapasu i polowego zużycia wody. Zaplanowanie harmonogramu i normy nawadniania wydług wybranej metody sterowania nawadnianiem. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanych zadań obliczeniowo-projektowych.7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, rozwój i strategia gospodarki wodnej.4
T-W-2Uwarunkowania prawne dotyczące gospodarki wodnej kraju.2
T-W-3Zrównoważone gopodarowanie wodą w obszarach wiejskich.2
T-W-4Charakterystyka zasobów wodnych Polski.4
T-W-5Charakterystyka właściowści wodnych gleb i zasobów wody użytecznej dla roślin.2
T-W-6Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia projektu z ćwiczeń.15
A-A-3Konsultacje15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.25
A-W-3Konsultacje10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O02-2_W01Ma wiedzę o bilansowaniu zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego, w którym będą uprawiane rośliny energetyczne. Potrafi omówić strategię gospodarki wodnej i uwarunkowania prawne z nią związane. Definiuje potrzeby wodne roślin uprawianych na cele energetyczne. Zna systemy i technologie nawadniania oraz możliwości ich stosowania w róznych warunkach przyrodniczo-gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W16ma wiedzę o zasadach projektowania instalacji związanych z odnawialnymi źródłami energii oraz w zakresie doradztwa energetycznego, obejmującą bilansowanie lokalnych zasobów energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, dobór systemów i urządzeń do produkcji energii, planowanie produkcji energii lub/i przetwórstwa biomasy na cele energetyczne dla konkretnej inwestycji, zalecania rozwiązań technicznych wraz z określeniem ich opłacalności oraz zalecania w zakresie rozwiązań i wymogów organizacyjnych i formalnych;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ilościowym i jakościowym stanem zasobów wodnych Polski, rozwojem i strategią gospodarki wodnej w Polsce.
C-2Poznanie systemu zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną na obszarach wiejskich, uwarunowań prawnych i środowiskowo-gospodarczych na szczeblu krajowym i regionalnym. Ponadto studenci powinni pozyskać wiedzę dotyczącą oceny właściwości wodnych gleby oraz potrzeb wodnych roślin wykorzystywanych jako odnawialne źródła energii. Ponadto zapoznają się z budową i eksploatacją systemów nawadniania.
C-3Znajomość metod sterowania nawadnianiem, obliczanie na ich podstawie sezonowej normy oraz potrzeby nawadniania, w zależnoći od warunków środowiska, gatunku rośliny, rodzaju zlewni. Obliczanie podstawowych składowych bilansu wodnego gleby.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.
T-A-2Charakterystyka metod sterowania i potrzeb nawadniania w uprawach polowych
T-A-3Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Obliczanie zapasu i polowego zużycia wody. Zaplanowanie harmonogramu i normy nawadniania wydług wybranej metody sterowania nawadnianiem. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanych zadań obliczeniowo-projektowych.
T-W-3Zrównoważone gopodarowanie wodą w obszarach wiejskich.
T-W-2Uwarunkowania prawne dotyczące gospodarki wodnej kraju.
T-W-1Definicja, rozwój i strategia gospodarki wodnej.
T-W-5Charakterystyka właściowści wodnych gleb i zasobów wody użytecznej dla roślin.
T-W-4Charakterystyka zasobów wodnych Polski.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne
M-1Wykład informujący
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowo-projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia gospodarki wodnej. Potrafi częściowo omówić zrównoważone gospodarowanie wodą w obszarach wiejskich. Posiada podstawową wiedzę z zakresu potrzeb wodnych roślin oraz możliwości ich nawadniania. Potrafi wykonać w ogólnym zarysie projekt nawadniania dla tych roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O02-2_U01Posiada umiejętność zaprojektowania wodo-oszędnego systemu nawadniania dla konkretnego gospodarstwa zajmującego się uprawą roślin na cele energetyczne z podaniem kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych przedsięwzięcia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U17potrafi zaprojektować proste instalacje związane z odnawialnymi źródłami energii: jest przygotowany do wykonywania prostych bilansów lokalnych zasobów energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, doboru systemów i urządzeń do produkcji energii, planowania produkcji energii lub/i przetwórstwa biomasy na cele energetyczne dla konkretnej inwestycji, a także przeprowadzania doradztwa energetycznego w zakresie odnawialnych źródeł energii, obejmującego zalecania rozwiązań technicznych wraz z określeniem ich opłacalności oraz dotyczącego rozwiązań i wymogów organizacyjnych i formalnych;
Cel przedmiotuC-3Znajomość metod sterowania nawadnianiem, obliczanie na ich podstawie sezonowej normy oraz potrzeby nawadniania, w zależnoći od warunków środowiska, gatunku rośliny, rodzaju zlewni. Obliczanie podstawowych składowych bilansu wodnego gleby.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.
T-A-2Charakterystyka metod sterowania i potrzeb nawadniania w uprawach polowych
T-A-3Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Obliczanie zapasu i polowego zużycia wody. Zaplanowanie harmonogramu i normy nawadniania wydług wybranej metody sterowania nawadnianiem. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanych zadań obliczeniowo-projektowych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowo-projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie omawia podstawowe zagadnienia dotyczące nawadniania roślin oraz częściowo wykorzystuje podstawowe narzędzia do projektowania wodooszczędnego systemu nawadniania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O02-2_K01Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z nieznajomością znaczenia umiejętnego gospodarowania wodą w produkcji roślin na cele energetczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ilościowym i jakościowym stanem zasobów wodnych Polski, rozwojem i strategią gospodarki wodnej w Polsce.
C-2Poznanie systemu zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną na obszarach wiejskich, uwarunowań prawnych i środowiskowo-gospodarczych na szczeblu krajowym i regionalnym. Ponadto studenci powinni pozyskać wiedzę dotyczącą oceny właściwości wodnych gleby oraz potrzeb wodnych roślin wykorzystywanych jako odnawialne źródła energii. Ponadto zapoznają się z budową i eksploatacją systemów nawadniania.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.
T-A-2Charakterystyka metod sterowania i potrzeb nawadniania w uprawach polowych
T-A-3Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Obliczanie zapasu i polowego zużycia wody. Zaplanowanie harmonogramu i normy nawadniania wydług wybranej metody sterowania nawadnianiem. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanych zadań obliczeniowo-projektowych.
T-W-3Zrównoważone gopodarowanie wodą w obszarach wiejskich.
T-W-2Uwarunkowania prawne dotyczące gospodarki wodnej kraju.
T-W-1Definicja, rozwój i strategia gospodarki wodnej.
T-W-5Charakterystyka właściowści wodnych gleb i zasobów wody użytecznej dla roślin.
T-W-4Charakterystyka zasobów wodnych Polski.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie w podstawowym zakresie ryzyko i skutki związane z nieznajomością zasad prawidłowego gospodarowania wodą w produkcji roslin na cele energetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O02-2_K02Ma świadomość potrzeby ochrony zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego. Potrafi pracować w grupie przy rtealizacji projektu dotyczącego nawadniania uprawy roślin na cele energetyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ilościowym i jakościowym stanem zasobów wodnych Polski, rozwojem i strategią gospodarki wodnej w Polsce.
C-2Poznanie systemu zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną na obszarach wiejskich, uwarunowań prawnych i środowiskowo-gospodarczych na szczeblu krajowym i regionalnym. Ponadto studenci powinni pozyskać wiedzę dotyczącą oceny właściwości wodnych gleby oraz potrzeb wodnych roślin wykorzystywanych jako odnawialne źródła energii. Ponadto zapoznają się z budową i eksploatacją systemów nawadniania.
C-3Znajomość metod sterowania nawadnianiem, obliczanie na ich podstawie sezonowej normy oraz potrzeby nawadniania, w zależnoći od warunków środowiska, gatunku rośliny, rodzaju zlewni. Obliczanie podstawowych składowych bilansu wodnego gleby.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.
T-A-2Charakterystyka metod sterowania i potrzeb nawadniania w uprawach polowych
T-A-3Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Obliczanie zapasu i polowego zużycia wody. Zaplanowanie harmonogramu i normy nawadniania wydług wybranej metody sterowania nawadnianiem. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanych zadań obliczeniowo-projektowych.
T-W-3Zrównoważone gopodarowanie wodą w obszarach wiejskich.
T-W-2Uwarunkowania prawne dotyczące gospodarki wodnej kraju.
T-W-1Definicja, rozwój i strategia gospodarki wodnej.
T-W-5Charakterystyka właściowści wodnych gleb i zasobów wody użytecznej dla roślin.
T-W-4Charakterystyka zasobów wodnych Polski.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne
M-1Wykład informujący
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zadań obliczeniowo-projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje niewielkie zaangżowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0.