Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Elementy gleboznawstwa i geologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy gleboznawstwa i geologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o elementach środowiska, wiadomości z biologii, chemii, fizyki i geografii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową geologiczną Ziemi, źródłem i możliwością wykorzystania energii geotermalnej.
C-2Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej powstawania gleb i ich funkcji sprawowanej w środowisku oraz podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleb mających największy wpływ na produkcję biomasy.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji wyników badań geologicznych w formie graficznej oraz obliczeniowej w aspekcie pozyskania energii geotermalnej.
C-4Zdobycie przez studentów umiejętności oceny podstawowych właściwości gleb w aspekcie ich żyzności i degradacji, podjęcia zabiegów rekultywacyjnych i podnoszących żyzność gleb oraz wykorzystania map glebowych w pracach planistycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonanie przekroju geologicznego przez warstwy skalne danego obszaru.2
T-L-2Obliczanie gradientu i stopnia geotermicznego dla wybranego obszaru.2
T-L-3Charakterystyka skał osadowych okruchowych (żwir, piasek, glina, pył, ił) jako głównych substratów glebotwórczych. Przydatność rolnicza gleb z nich wytworzonych.2
T-L-4Pojęcie uziarnienia i kategorii agronomicznych gleb. Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.2
T-L-5Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleb w aspekcie ich żyzności. Porowatość ogólna, kapilarna i niekapilarna, zagęszczenie gleb i negatywne skutki tego procesu. Zabiegi chroniące gleby przed nadmiernym ubiciem i rekultywacja gleb zbyt zagęszczonych.2
T-L-6Odczyn i jego wpływ na rozwój roślin. Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb oraz możliwości regulacji odczynu - wapnowanie gleb.2
T-L-7Klasyfikacja użytkowa gleb – przydatność rolnicza i bonitacja. Treść i możliwość wykorzystania map glebowo-rolniczych w skali 1 : 5000. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.3
15
wykłady
T-W-1Budowa wnętrza Ziemi - omówienie poszczególnych warstw Ziemi, ich składu ogólnego i właściwości fizycznych. Wpływ procesów odbywających się we wnętrzu Ziemi na zjawiska pojawiające się na jej powierzchni (powstawanie i znaczenie magmy, zjawiska konwekcyjne).2
T-W-2Energia termiczna skał znajdujących się we wnętrzu Ziemi (geotermia) jako odnawialne źródło energii. Pochodzenie i dostępność energii geotremalnej, prowincje geotermalne. Uzyskiwanie geotermii i jej wykorzystanie na świecie i w Polsce.2
T-W-3Rodzaj skał budujących skorupę ziemską, ich geneza, właściwości i znaczenie glebotwórcze.2
T-W-4Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Powstawanie gleby (czynniki glebotwórcze) i jej cechy (żyzność, urodzajność).2
T-W-5Właściwości fizyczne gleb w aspekcie ich żyzności. Pojęcie struktury, jej związek z właściwościami wodno-powietrznymi gleb. Zabiegi strukturotwórcze. Rekultywacja gleb nadmiernie zagęszczonych.2
T-W-6Właściwości chemiczne gleby: pojęcie kompleksu sorpcyjnego, właściwości sorpcyjne, rodzaje sorpcji. Rola próchnicy glebowej i metody zwiększania jej zawartości.2
T-W-7Degradacja chemiczna gleb i ich rekultywacja, w tym oczyszczanie gleb z substancji zanieczyszczających - fitoremediacja, bioremediacja. Zaliczenie wykładów.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych, w tym uzupełnianie opracowań graficznych i obliczeniowych.15
A-L-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.15
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.10
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.10
A-W-4Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C03_W01
Student nabywa podstawową wiedzę z zakresu geologii i gleboznawstwa przydatną w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej.
OZE_1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C03_U01
Student zdobywa umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej.
OZE_1A_U08C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-3M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C03_K01
Student ma świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Rozumie potrzebę dalszego uaktualniania wiedzy i umiejętności w miarę rozwoju wiedzy, metod badawczych i technicznych oraz potrzeb społecznych.
OZE_1A_K02C-1, C-3, C-2, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C03_W01
Student nabywa podstawową wiedzę z zakresu geologii i gleboznawstwa przydatną w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna elementy geologii i gleboznawstwa przydatne w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C03_U01
Student zdobywa umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C03_K01
Student ma świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Rozumie potrzebę dalszego uaktualniania wiedzy i umiejętności w miarę rozwoju wiedzy, metod badawczych i technicznych oraz potrzeb społecznych.
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Dostatecznie rozumie potrzebę zdobywania wiedzy przedmiotowej i dalszego jej uaktualniania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Borówka R.K., Budowa Ziemi bez tajemnic, Wydawn. Kurpisz, Poznań, 2001
  2. Zawadzki S., Podstawy gleboznawstwa, PWRiL, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonanie przekroju geologicznego przez warstwy skalne danego obszaru.2
T-L-2Obliczanie gradientu i stopnia geotermicznego dla wybranego obszaru.2
T-L-3Charakterystyka skał osadowych okruchowych (żwir, piasek, glina, pył, ił) jako głównych substratów glebotwórczych. Przydatność rolnicza gleb z nich wytworzonych.2
T-L-4Pojęcie uziarnienia i kategorii agronomicznych gleb. Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.2
T-L-5Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleb w aspekcie ich żyzności. Porowatość ogólna, kapilarna i niekapilarna, zagęszczenie gleb i negatywne skutki tego procesu. Zabiegi chroniące gleby przed nadmiernym ubiciem i rekultywacja gleb zbyt zagęszczonych.2
T-L-6Odczyn i jego wpływ na rozwój roślin. Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb oraz możliwości regulacji odczynu - wapnowanie gleb.2
T-L-7Klasyfikacja użytkowa gleb – przydatność rolnicza i bonitacja. Treść i możliwość wykorzystania map glebowo-rolniczych w skali 1 : 5000. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa wnętrza Ziemi - omówienie poszczególnych warstw Ziemi, ich składu ogólnego i właściwości fizycznych. Wpływ procesów odbywających się we wnętrzu Ziemi na zjawiska pojawiające się na jej powierzchni (powstawanie i znaczenie magmy, zjawiska konwekcyjne).2
T-W-2Energia termiczna skał znajdujących się we wnętrzu Ziemi (geotermia) jako odnawialne źródło energii. Pochodzenie i dostępność energii geotremalnej, prowincje geotermalne. Uzyskiwanie geotermii i jej wykorzystanie na świecie i w Polsce.2
T-W-3Rodzaj skał budujących skorupę ziemską, ich geneza, właściwości i znaczenie glebotwórcze.2
T-W-4Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Powstawanie gleby (czynniki glebotwórcze) i jej cechy (żyzność, urodzajność).2
T-W-5Właściwości fizyczne gleb w aspekcie ich żyzności. Pojęcie struktury, jej związek z właściwościami wodno-powietrznymi gleb. Zabiegi strukturotwórcze. Rekultywacja gleb nadmiernie zagęszczonych.2
T-W-6Właściwości chemiczne gleby: pojęcie kompleksu sorpcyjnego, właściwości sorpcyjne, rodzaje sorpcji. Rola próchnicy glebowej i metody zwiększania jej zawartości.2
T-W-7Degradacja chemiczna gleb i ich rekultywacja, w tym oczyszczanie gleb z substancji zanieczyszczających - fitoremediacja, bioremediacja. Zaliczenie wykładów.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń laboratoryjnych, w tym uzupełnianie opracowań graficznych i obliczeniowych.15
A-L-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.10
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.10
A-W-4Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C03_W01Student nabywa podstawową wiedzę z zakresu geologii i gleboznawstwa przydatną w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W05ma podstawową wiedzę z zakresu gleboznawstwa i geologii, obejmujący między innymi skały macierzyste gleb, powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze, podstawowe fizyczne i chemiczne właściwości gleb, elementy klasyfikacji gleb i mapy gleboznawcze, przydatną dla właściwego i chroniącego glebę przed degradacją wykonywania działań w produkcji rolniczej na cele energetyczne oraz w geotermii;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową geologiczną Ziemi, źródłem i możliwością wykorzystania energii geotermalnej.
C-2Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej powstawania gleb i ich funkcji sprawowanej w środowisku oraz podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleb mających największy wpływ na produkcję biomasy.
Treści programoweT-W-1Budowa wnętrza Ziemi - omówienie poszczególnych warstw Ziemi, ich składu ogólnego i właściwości fizycznych. Wpływ procesów odbywających się we wnętrzu Ziemi na zjawiska pojawiające się na jej powierzchni (powstawanie i znaczenie magmy, zjawiska konwekcyjne).
T-W-2Energia termiczna skał znajdujących się we wnętrzu Ziemi (geotermia) jako odnawialne źródło energii. Pochodzenie i dostępność energii geotremalnej, prowincje geotermalne. Uzyskiwanie geotermii i jej wykorzystanie na świecie i w Polsce.
T-W-3Rodzaj skał budujących skorupę ziemską, ich geneza, właściwości i znaczenie glebotwórcze.
T-W-4Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Powstawanie gleby (czynniki glebotwórcze) i jej cechy (żyzność, urodzajność).
T-W-5Właściwości fizyczne gleb w aspekcie ich żyzności. Pojęcie struktury, jej związek z właściwościami wodno-powietrznymi gleb. Zabiegi strukturotwórcze. Rekultywacja gleb nadmiernie zagęszczonych.
T-W-7Degradacja chemiczna gleb i ich rekultywacja, w tym oczyszczanie gleb z substancji zanieczyszczających - fitoremediacja, bioremediacja. Zaliczenie wykładów.
T-W-6Właściwości chemiczne gleby: pojęcie kompleksu sorpcyjnego, właściwości sorpcyjne, rodzaje sorpcji. Rola próchnicy glebowej i metody zwiększania jej zawartości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna elementy geologii i gleboznawstwa przydatne w aspekcie wykorzystania geotermii oraz określenia podstawowych właściwości gleb kształtujących wielkość produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C03_U01Student zdobywa umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U08potrafi wykonywać podstawowe oznaczenia glebowe i analizować ich wyniki oraz wykorzystać poznaną wiedzę z gleboznawstwa i geologii do właściwego i chroniącego glebę przed degradacją wykonywania działań w produkcji rolniczej na cele energetyczne oraz w geotermii;
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji wyników badań geologicznych w formie graficznej oraz obliczeniowej w aspekcie pozyskania energii geotermalnej.
C-4Zdobycie przez studentów umiejętności oceny podstawowych właściwości gleb w aspekcie ich żyzności i degradacji, podjęcia zabiegów rekultywacyjnych i podnoszących żyzność gleb oraz wykorzystania map glebowych w pracach planistycznych.
Treści programoweT-L-1Wykonanie przekroju geologicznego przez warstwy skalne danego obszaru.
T-L-2Obliczanie gradientu i stopnia geotermicznego dla wybranego obszaru.
T-L-4Pojęcie uziarnienia i kategorii agronomicznych gleb. Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-5Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleb w aspekcie ich żyzności. Porowatość ogólna, kapilarna i niekapilarna, zagęszczenie gleb i negatywne skutki tego procesu. Zabiegi chroniące gleby przed nadmiernym ubiciem i rekultywacja gleb zbyt zagęszczonych.
T-L-7Klasyfikacja użytkowa gleb – przydatność rolnicza i bonitacja. Treść i możliwość wykorzystania map glebowo-rolniczych w skali 1 : 5000. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-6Odczyn i jego wpływ na rozwój roślin. Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb oraz możliwości regulacji odczynu - wapnowanie gleb.
T-L-3Charakterystyka skał osadowych okruchowych (żwir, piasek, glina, pył, ił) jako głównych substratów glebotwórczych. Przydatność rolnicza gleb z nich wytworzonych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie interpretacji danych geologicznych związanych z wykorzystaniem energii geotermalnej oraz oceny postawowych właściwości gleby w aspekcie jej żyzności i degradacji, podjęcia działań rekultywacyjnych i poprawiających wielkość produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C03_K01Student ma świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Rozumie potrzebę dalszego uaktualniania wiedzy i umiejętności w miarę rozwoju wiedzy, metod badawczych i technicznych oraz potrzeb społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową geologiczną Ziemi, źródłem i możliwością wykorzystania energii geotermalnej.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji wyników badań geologicznych w formie graficznej oraz obliczeniowej w aspekcie pozyskania energii geotermalnej.
C-2Przedstawienie studentom wiedzy dotyczącej powstawania gleb i ich funkcji sprawowanej w środowisku oraz podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych gleb mających największy wpływ na produkcję biomasy.
C-4Zdobycie przez studentów umiejętności oceny podstawowych właściwości gleb w aspekcie ich żyzności i degradacji, podjęcia zabiegów rekultywacyjnych i podnoszących żyzność gleb oraz wykorzystania map glebowych w pracach planistycznych.
Treści programoweT-W-3Rodzaj skał budujących skorupę ziemską, ich geneza, właściwości i znaczenie glebotwórcze.
T-W-4Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym. Powstawanie gleby (czynniki glebotwórcze) i jej cechy (żyzność, urodzajność).
T-W-5Właściwości fizyczne gleb w aspekcie ich żyzności. Pojęcie struktury, jej związek z właściwościami wodno-powietrznymi gleb. Zabiegi strukturotwórcze. Rekultywacja gleb nadmiernie zagęszczonych.
T-W-7Degradacja chemiczna gleb i ich rekultywacja, w tym oczyszczanie gleb z substancji zanieczyszczających - fitoremediacja, bioremediacja. Zaliczenie wykładów.
T-W-6Właściwości chemiczne gleby: pojęcie kompleksu sorpcyjnego, właściwości sorpcyjne, rodzaje sorpcji. Rola próchnicy glebowej i metody zwiększania jej zawartości.
T-L-1Wykonanie przekroju geologicznego przez warstwy skalne danego obszaru.
T-L-2Obliczanie gradientu i stopnia geotermicznego dla wybranego obszaru.
T-L-4Pojęcie uziarnienia i kategorii agronomicznych gleb. Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-5Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleb w aspekcie ich żyzności. Porowatość ogólna, kapilarna i niekapilarna, zagęszczenie gleb i negatywne skutki tego procesu. Zabiegi chroniące gleby przed nadmiernym ubiciem i rekultywacja gleb zbyt zagęszczonych.
T-L-7Klasyfikacja użytkowa gleb – przydatność rolnicza i bonitacja. Treść i możliwość wykorzystania map glebowo-rolniczych w skali 1 : 5000. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-6Odczyn i jego wpływ na rozwój roślin. Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb oraz możliwości regulacji odczynu - wapnowanie gleb.
T-L-3Charakterystyka skał osadowych okruchowych (żwir, piasek, glina, pył, ił) jako głównych substratów glebotwórczych. Przydatność rolnicza gleb z nich wytworzonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną świadomość w zakresie odpowiedniego wykorzystania geotermii i potencjału glebowego w produkcji biomasy, w tym na cele energetyczne. Dostatecznie rozumie potrzebę zdobywania wiedzy przedmiotowej i dalszego jej uaktualniania.
3,5
4,0
4,5
5,0