Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Klasyfikacja gruntów rolnych i leśnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Klasyfikacja gruntów rolnych i leśnych
Specjalność Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności klasyfikacji przyrodniczej i rolniczej gruntów wg obowiązujących w Polsce systemów. Nabycie umiejętność właściwego zagospodarowania gruntów rolnych i leśnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Teoretyczne przykłady oceny bonitacji gleb. Praktyczne ustalenie klas bonitacyjnych gleb3
T-A-2Teoretyczne przykłady wydzielania kompleksów przydatności roolniczej. Praktyczne ustalenie kompleksów przydatności rolniczej gleb3
T-A-3Teoretyczne klasyfikacja siedliskowego typu lasy. Praktyczne ustalenie typu siedliskowego lasu na podstawie warunków glebowych, wodnych i roślinności4
10
wykłady
T-W-1Podstawy prawne przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Kategorie użytkowania gleb. Obowiązujące systemy klasyfikacji gleb w Polsce2
T-W-2Cele i założenia klasyfikacji gleb gruntów ornych, trwałych użytków zielonych, lasów i innych.2
T-W-3Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych2
T-W-4Zasady i kryteria wyodrębniania klas bonitacyjnych.4
T-W-5Zasady i kryteria podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone2
T-W-6Zasady i kryteria podziału na typy siedliskowe lasu na podstawie warunków geologiczno-glebowych i wodnych oraz roślinności.4
T-W-7Metody szacowania gruntów, dokumentacja klasyfikacyjna.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4konsultacje1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-rek_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacjii rolniczej i leśnej gleb
OS_2A_W06, OS_2A_W08C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-4, M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-rek_U01
Student potrafi samodzielnie dokonać klasyfikacji gruntów rolnych i leśnych
OS_2A_U01C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-4, M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-rek_K01
Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących wartość uzytkową gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb
OS_2A_K04, OS_2A_K01C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-4, M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-rek_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacjii rolniczej i leśnej gleb
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-rek_U01
Student potrafi samodzielnie dokonać klasyfikacji gruntów rolnych i leśnych
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-rek_K01
Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących wartość uzytkową gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Woch F., Wademekum Klasyfikatora Gleb, IUNG, Puławy, 2007
  2. Biały K., i in., Klasyfikacja gleb leśnych Polski, Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa, 2000
  3. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  4. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
  5. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
  6. Bae S., Ostrowski S., Podstawy leśnych melioracji wodnych, PWNiL, Warszawa, 1969

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Teoretyczne przykłady oceny bonitacji gleb. Praktyczne ustalenie klas bonitacyjnych gleb3
T-A-2Teoretyczne przykłady wydzielania kompleksów przydatności roolniczej. Praktyczne ustalenie kompleksów przydatności rolniczej gleb3
T-A-3Teoretyczne klasyfikacja siedliskowego typu lasy. Praktyczne ustalenie typu siedliskowego lasu na podstawie warunków glebowych, wodnych i roślinności4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawne przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Kategorie użytkowania gleb. Obowiązujące systemy klasyfikacji gleb w Polsce2
T-W-2Cele i założenia klasyfikacji gleb gruntów ornych, trwałych użytków zielonych, lasów i innych.2
T-W-3Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych2
T-W-4Zasady i kryteria wyodrębniania klas bonitacyjnych.4
T-W-5Zasady i kryteria podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone2
T-W-6Zasady i kryteria podziału na typy siedliskowe lasu na podstawie warunków geologiczno-glebowych i wodnych oraz roślinności.4
T-W-7Metody szacowania gruntów, dokumentacja klasyfikacyjna.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D03-rek_W01W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacjii rolniczej i leśnej gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
OS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności klasyfikacji przyrodniczej i rolniczej gruntów wg obowiązujących w Polsce systemów. Nabycie umiejętność właściwego zagospodarowania gruntów rolnych i leśnych
Treści programoweT-A-2Teoretyczne przykłady wydzielania kompleksów przydatności roolniczej. Praktyczne ustalenie kompleksów przydatności rolniczej gleb
T-A-1Teoretyczne przykłady oceny bonitacji gleb. Praktyczne ustalenie klas bonitacyjnych gleb
T-A-3Teoretyczne klasyfikacja siedliskowego typu lasy. Praktyczne ustalenie typu siedliskowego lasu na podstawie warunków glebowych, wodnych i roślinności
T-W-5Zasady i kryteria podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone
T-W-2Cele i założenia klasyfikacji gleb gruntów ornych, trwałych użytków zielonych, lasów i innych.
T-W-4Zasady i kryteria wyodrębniania klas bonitacyjnych.
T-W-1Podstawy prawne przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Kategorie użytkowania gleb. Obowiązujące systemy klasyfikacji gleb w Polsce
T-W-3Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych
T-W-6Zasady i kryteria podziału na typy siedliskowe lasu na podstawie warunków geologiczno-glebowych i wodnych oraz roślinności.
T-W-7Metody szacowania gruntów, dokumentacja klasyfikacyjna.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D03-rek_U01Student potrafi samodzielnie dokonać klasyfikacji gruntów rolnych i leśnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach oraz wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności klasyfikacji przyrodniczej i rolniczej gruntów wg obowiązujących w Polsce systemów. Nabycie umiejętność właściwego zagospodarowania gruntów rolnych i leśnych
Treści programoweT-A-2Teoretyczne przykłady wydzielania kompleksów przydatności roolniczej. Praktyczne ustalenie kompleksów przydatności rolniczej gleb
T-A-1Teoretyczne przykłady oceny bonitacji gleb. Praktyczne ustalenie klas bonitacyjnych gleb
T-A-3Teoretyczne klasyfikacja siedliskowego typu lasy. Praktyczne ustalenie typu siedliskowego lasu na podstawie warunków glebowych, wodnych i roślinności
T-W-5Zasady i kryteria podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone
T-W-2Cele i założenia klasyfikacji gleb gruntów ornych, trwałych użytków zielonych, lasów i innych.
T-W-4Zasady i kryteria wyodrębniania klas bonitacyjnych.
T-W-1Podstawy prawne przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Kategorie użytkowania gleb. Obowiązujące systemy klasyfikacji gleb w Polsce
T-W-3Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych
T-W-6Zasady i kryteria podziału na typy siedliskowe lasu na podstawie warunków geologiczno-glebowych i wodnych oraz roślinności.
T-W-7Metody szacowania gruntów, dokumentacja klasyfikacyjna.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D03-rek_K01Zrozumienie podstawowych procesów kształtujących wartość uzytkową gleb. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności klasyfikacji przyrodniczej i rolniczej gruntów wg obowiązujących w Polsce systemów. Nabycie umiejętność właściwego zagospodarowania gruntów rolnych i leśnych
Treści programoweT-A-2Teoretyczne przykłady wydzielania kompleksów przydatności roolniczej. Praktyczne ustalenie kompleksów przydatności rolniczej gleb
T-A-1Teoretyczne przykłady oceny bonitacji gleb. Praktyczne ustalenie klas bonitacyjnych gleb
T-A-3Teoretyczne klasyfikacja siedliskowego typu lasy. Praktyczne ustalenie typu siedliskowego lasu na podstawie warunków glebowych, wodnych i roślinności
T-W-5Zasady i kryteria podziału gleb na kompleksy przydatności rolniczej gleb - grunty orne, użytki zielone
T-W-2Cele i założenia klasyfikacji gleb gruntów ornych, trwałych użytków zielonych, lasów i innych.
T-W-4Zasady i kryteria wyodrębniania klas bonitacyjnych.
T-W-1Podstawy prawne przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów. Kategorie użytkowania gleb. Obowiązujące systemy klasyfikacji gleb w Polsce
T-W-3Technika wykonywania prac klasyfikacyjnych
T-W-6Zasady i kryteria podziału na typy siedliskowe lasu na podstawie warunków geologiczno-glebowych i wodnych oraz roślinności.
T-W-7Metody szacowania gruntów, dokumentacja klasyfikacyjna.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0