Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo i nawożenie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo i nawożenie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 1,50,50zaliczenie
wykładyW2 40 2,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, dendrologi, botaniki, i mikrobiologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
C-2Zapoznanie studenta z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Dobór nawozów i środków wspomagających uprawę gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie skał osadowych metodą organoleptyczną2
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną1
T-L-3Oznaczanie kwasowości wymiennej i hydrolitycznej gleb oraz wyliczenie dawki nawozu wapniowego.2
T-L-4Ocena niektórych cech fizycznych gleb ze szczególnym uwzględnieniem stosunków wodno-powietrznych na podstawie danych analitycznych-wyliczenie retencji wodnej.2
T-L-5Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej i przyrodniczej2
T-L-6Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych i map glebowo-rolniczych1
T-L-7Zasada pobierania i konserwacji próbek gleb, podłoży i ziem ogrodniczych. Liczby graniczne do diagnozowania zasobności gleb mineralnych i organicznych w makro i mikroskładniki. Zalecenia nawozowe.3
T-L-8Pobieranie materiału roślinnego do analiz chemicznych. Mineralizacja "na mokro" i "sucho". Oznaczanie metodą ASA składników pokarmowych.3
T-L-9Demonstracja nawozów. Obliczanie dawek nawozów w zależności od potrzeb nawozowych roślin i wapnowania gleb.3
T-L-10Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
20
wykłady
T-W-1Warunki powstawania minerałów i skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.3
T-W-2Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-3Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-4Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb1
T-W-5Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność2
T-W-6Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-7Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-8Budowa i morfologia gleb2
T-W-9Systematyka gleb Polski3
T-W-10Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-11Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
T-W-12Teorie odżywiania roślin i prawa nawozowe. Ustawa o nawozach i nawożeniu oraz wybrane rozporządzenia do ustawy.2
T-W-13Podstawy mineralnego żywienia roślin. Skład chemiczny roślin.2
T-W-14Chemiczne podstawy żyzności gleb. Gleba jako źródło składników pokarmowych roślin.3
T-W-15Rola fizjologiczna makro- i mikroskładników w żywieniu roślin. Wymagania pokarmowe i nawozowe roślin.2
T-W-16Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych.3
T-W-17Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych.2
T-W-18Wykorzystanie odpadów organicznych oraz środków wspomagających uprawę gleb i podłoży ogrodniczych.3
T-W-19Agroekologiczne skutki nawożenia.2
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach20
A-L-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie samodzielnie zebranej kolekcji minerałów i skał15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał, rozpoznawanie nawozów
M-4Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki nawozów mineralnych i organicznych , polepszaczy glebowych, materiału roślinnego)
M-5Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C03_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii gleboznawstwa oraz nawożenia. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. Posiada wiedzę z zakresu podstaw mineralnego żywienia roślin. Zna asortyment nawozów i potrafi opracować zalecenia nawozowe dla wybranych roslin
AK_1A_W05C-1T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-3, T-W-16, T-W-18, T-W-12, T-W-13, T-W-17, T-W-15M-2, M-1, M-3, M-5, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C03_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. Student potrafi pobrać reprezentatywne próbki gleb i roślin w celu określenia wymagań pokarmowych i nawozowych roślin. Student potrafi dobrać rośliny, zabiegi uprawowe i nawozwe w zalezności od siedliska
AK_1A_U11C-1T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-L-7M-2, M-1, M-3, M-5S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C03_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. Prowadzi samokształcenie wynikające ze zmian w stosowaniu środków produkcji związanych z uprawą i nawożeniem gleb oraz roślin
AK_1A_K07C-1T-W-9, T-W-19, T-W-12, T-L-6, T-L-5M-2, M-1, M-3, M-5S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C03_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii gleboznawstwa oraz nawożenia. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. Posiada wiedzę z zakresu podstaw mineralnego żywienia roślin. Zna asortyment nawozów i potrafi opracować zalecenia nawozowe dla wybranych roslin
2,0Student: - w zakresie wiedzy nie opanował podstawowego materiauł programowowego, - w zakresie rozumienia wiedzy nie opanował podstawowego zakreus materiału, - w zakresie opanowania wiedzynie przyswoił zasadniczych treści programowych, - w zakresie stosunku do wiedzy nie wykazuju zainteresowania, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia same błędy błędy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzymało popełnia błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy dobrze przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnianie błędów.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy bardzo dobrze przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje wysokie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C03_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. Student potrafi pobrać reprezentatywne próbki gleb i roślin w celu określenia wymagań pokarmowych i nawozowych roślin. Student potrafi dobrać rośliny, zabiegi uprawowe i nawozwe w zalezności od siedliska
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi zidentyfikować i dobrze poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
5,0Student: - potrafi zidentyfikować i bardzo dobrze poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_C03_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. Prowadzi samokształcenie wynikające ze zmian w stosowaniu środków produkcji związanych z uprawą i nawożeniem gleb oraz roślin
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać powierzonej pracy na żadnym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z niewieką pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
4,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób prawidłowy, zgodny z zaleceniami W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, wykazuje inicjatywę Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
5,0W zakresie prac zespołowych student: - sprawnie planuje i wykonuje zlecone prace mając na uwadze obowiązujące zasady i zalecenia W zakresie działania, postaw i motywacji: - student z własnej inicjatywy podejmuje działania Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, bardzo aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych

Literatura podstawowa

  1. Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  3. Grzebisz W., Nawozenie roślin uprawnych cz I i II, PWRiL, Poznań, 2009, I
  4. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
  5. Gorlach E., Mazur T., Chemia rolna, PWN, Warszawa, 2001
  6. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
  7. Krzywy E., Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
  8. Breś W., Żywienie roślin ogrodniczych, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Poznań, 2009
  9. Praca zbiorowa pod red. Barana S., Łabętowicza J., Krzywego E., Przyrodnicze wykorzystanie odpaów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
  10. Komosa A., Żywienie roslin ogrodniczych, PWRiL, Poznań, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997
  3. Bugała W., Krzewy i drzewa ozdobne, Promo Kraków, Kraków, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie skał osadowych metodą organoleptyczną2
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną1
T-L-3Oznaczanie kwasowości wymiennej i hydrolitycznej gleb oraz wyliczenie dawki nawozu wapniowego.2
T-L-4Ocena niektórych cech fizycznych gleb ze szczególnym uwzględnieniem stosunków wodno-powietrznych na podstawie danych analitycznych-wyliczenie retencji wodnej.2
T-L-5Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej i przyrodniczej2
T-L-6Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych i map glebowo-rolniczych1
T-L-7Zasada pobierania i konserwacji próbek gleb, podłoży i ziem ogrodniczych. Liczby graniczne do diagnozowania zasobności gleb mineralnych i organicznych w makro i mikroskładniki. Zalecenia nawozowe.3
T-L-8Pobieranie materiału roślinnego do analiz chemicznych. Mineralizacja "na mokro" i "sucho". Oznaczanie metodą ASA składników pokarmowych.3
T-L-9Demonstracja nawozów. Obliczanie dawek nawozów w zależności od potrzeb nawozowych roślin i wapnowania gleb.3
T-L-10Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki powstawania minerałów i skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.3
T-W-2Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-3Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-4Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb1
T-W-5Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność2
T-W-6Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-7Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-8Budowa i morfologia gleb2
T-W-9Systematyka gleb Polski3
T-W-10Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-11Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
T-W-12Teorie odżywiania roślin i prawa nawozowe. Ustawa o nawozach i nawożeniu oraz wybrane rozporządzenia do ustawy.2
T-W-13Podstawy mineralnego żywienia roślin. Skład chemiczny roślin.2
T-W-14Chemiczne podstawy żyzności gleb. Gleba jako źródło składników pokarmowych roślin.3
T-W-15Rola fizjologiczna makro- i mikroskładników w żywieniu roślin. Wymagania pokarmowe i nawozowe roślin.2
T-W-16Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych.3
T-W-17Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych.2
T-W-18Wykorzystanie odpadów organicznych oraz środków wspomagających uprawę gleb i podłoży ogrodniczych.3
T-W-19Agroekologiczne skutki nawożenia.2
40

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach20
A-L-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie samodzielnie zebranej kolekcji minerałów i skał15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C03_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii gleboznawstwa oraz nawożenia. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. Posiada wiedzę z zakresu podstaw mineralnego żywienia roślin. Zna asortyment nawozów i potrafi opracować zalecenia nawozowe dla wybranych roslin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W05opisuje podstawowe sposoby badania gleb oraz ich systematykę
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-5Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność
T-W-6Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-W-2Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-8Budowa i morfologia gleb
T-W-1Warunki powstawania minerałów i skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.
T-W-7Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
T-W-9Systematyka gleb Polski
T-W-11Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-W-3Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb
T-W-16Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów mineralnych.
T-W-18Wykorzystanie odpadów organicznych oraz środków wspomagających uprawę gleb i podłoży ogrodniczych.
T-W-12Teorie odżywiania roślin i prawa nawozowe. Ustawa o nawozach i nawożeniu oraz wybrane rozporządzenia do ustawy.
T-W-13Podstawy mineralnego żywienia roślin. Skład chemiczny roślin.
T-W-17Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych.
T-W-15Rola fizjologiczna makro- i mikroskładników w żywieniu roślin. Wymagania pokarmowe i nawozowe roślin.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał, rozpoznawanie nawozów
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-4Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki nawozów mineralnych i organicznych , polepszaczy glebowych, materiału roślinnego)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - w zakresie wiedzy nie opanował podstawowego materiauł programowowego, - w zakresie rozumienia wiedzy nie opanował podstawowego zakreus materiału, - w zakresie opanowania wiedzynie przyswoił zasadniczych treści programowych, - w zakresie stosunku do wiedzy nie wykazuju zainteresowania, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia same błędy błędy.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzymało popełnia błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy dobrze przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnianie błędów.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy bardzo dobrze przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje wysokie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C03_U01Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. Student potrafi pobrać reprezentatywne próbki gleb i roślin w celu określenia wymagań pokarmowych i nawozowych roślin. Student potrafi dobrać rośliny, zabiegi uprawowe i nawozwe w zalezności od siedliska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-L-4Ocena niektórych cech fizycznych gleb ze szczególnym uwzględnieniem stosunków wodno-powietrznych na podstawie danych analitycznych-wyliczenie retencji wodnej.
T-L-3Oznaczanie kwasowości wymiennej i hydrolitycznej gleb oraz wyliczenie dawki nawozu wapniowego.
T-L-1Oznaczanie skał osadowych metodą organoleptyczną
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną
T-L-8Pobieranie materiału roślinnego do analiz chemicznych. Mineralizacja "na mokro" i "sucho". Oznaczanie metodą ASA składników pokarmowych.
T-L-9Demonstracja nawozów. Obliczanie dawek nawozów w zależności od potrzeb nawozowych roślin i wapnowania gleb.
T-L-7Zasada pobierania i konserwacji próbek gleb, podłoży i ziem ogrodniczych. Liczby graniczne do diagnozowania zasobności gleb mineralnych i organicznych w makro i mikroskładniki. Zalecenia nawozowe.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał, rozpoznawanie nawozów
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi zidentyfikować i dobrze poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
5,0Student: - potrafi zidentyfikować i bardzo dobrze poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_C03_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. Prowadzi samokształcenie wynikające ze zmian w stosowaniu środków produkcji związanych z uprawą i nawożeniem gleb oraz roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-9Systematyka gleb Polski
T-W-19Agroekologiczne skutki nawożenia.
T-W-12Teorie odżywiania roślin i prawa nawozowe. Ustawa o nawozach i nawożeniu oraz wybrane rozporządzenia do ustawy.
T-L-6Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych i map glebowo-rolniczych
T-L-5Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej i przyrodniczej
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał, rozpoznawanie nawozów
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać powierzonej pracy na żadnym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z niewieką pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
4,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób prawidłowy, zgodny z zaleceniami W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, wykazuje inicjatywę Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
5,0W zakresie prac zespołowych student: - sprawnie planuje i wykonuje zlecone prace mając na uwadze obowiązujące zasady i zalecenia W zakresie działania, postaw i motywacji: - student z własnej inicjatywy podejmuje działania Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, bardzo aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych