Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Gleby miejskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleby miejskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: gleboznawstwa oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekosystemu miejskiego z uwzględnieniem pozytywnego i szkodliwego wpływu działalności człowieka na środowisko glebowe i powiązane z nim inne komponenty środowiska przyrodniczego.
C-2Wykształcić umiejętność samodzielnego opisu cech morfologicznych gleb miejskich w tym rozpoznania i charakterystyki substratów technogenicznych, a następnie klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB
C-3Określenie stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania gleb antropogenicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wpływ dziejów historycznych na kształtowanie się zmienności gleb w obrębie miast ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina.2
T-W-2Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim.2
T-W-3Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i drogi ich przenoszenia.4
T-W-4Geneza gleb miejskich i kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast.2
T-W-5Systematyka gleb miejskich (Systematyka polska z uzupełnieniami, niemiecka, FAO i WRB). Kartografia gleb miejskich.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów gleb miejskich
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu funkcjnowania ekosystemu miejskiego; określić zagrożenia antropogeniczne w środowisku miejskim; opisać cechy morfologiczne gleb miejskich oraz scharakteryzować substraty technogeniczne; sklasyfikować gleby antropogeniczne głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB.
AK_1A_W05, AK_1A_W11, AK_1A_W17C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.1_U01
Student potrafi samodzielnie opisać cechy morfologiczne gleb miejskich w tym rozpoznać substraty technogenne, a następnie dokonać klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB
AK_1A_U11C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w środowisku miejskim oraz funkcjonowania ekosystemu miejskiego. Zdobycie umiejętności oceny właściwości gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kulturoziemnych, a następnie określenie szacunkowe (ekspercko) ich stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania.
AK_1A_K07C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu funkcjnowania ekosystemu miejskiego; określić zagrożenia antropogeniczne w środowisku miejskim; opisać cechy morfologiczne gleb miejskich oraz scharakteryzować substraty technogeniczne; sklasyfikować gleby antropogeniczne głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB.
2,0Student: - w zakresie wiedzy nie opanował podstawowego materiauł programowowego, - w zakresie rozumienia wiedzy nie opanował podstawowego zakreus materiału, - w zakresie opanowania wiedzynie przyswoił zasadniczych treści programowych, - w zakresie stosunku do wiedzy nie wykazuju zainteresowania, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia same błędy błędy. Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć związanych programem nauczania, nie zna metodyk badań właściwości chemicznych, fizycznych i morfologicznych gleb miejskich. Nie rozumie procesów glebotwórczych gleb miejskich i roli gleb miejskich w funkcjonowaniu ekosystemu miasta.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi nazwać oraz opisać niektóre metody badań właściwości gleb mieskich, potrafi opisać ogólnie wybrane procesy glebotwórcze i funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi nazwać oraz opisać niektóre metody badań właściwości gleb mieskich, potrafi opisać wybrane procesy glebotwórcze i funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta
4,0Student: - w zakresie wiedzy dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy dobrze przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnianie błędów. Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane zglebami miejskimi, potrafi opisać stosowane powszechnie metody badań gleb miejskich, potrafi opisać procresy antropogeniczne kształtujące gleby miejskie i ogólnie okreslić funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi opisać stosowane powszechnie metody badań gleb miejskich oraz szczegółowo wybrany proces glebotwórczy gleb miejskich. Zna funkcje gleb miejskich w ekosystemie miejskim
5,0Student: - w zakresie wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy bardzo dobrze przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje wysokie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedz ynie popełnia błędów. Student potrafi zdefiniowac i objaśnić pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi nazwać i opisać stosowane powszechnie metody badań gleb miejskich, potrafi opisać szczegółowo procesy glebotwórcze gleb miejskich i okreslić funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.1_U01
Student potrafi samodzielnie opisać cechy morfologiczne gleb miejskich w tym rozpoznać substraty technogenne, a następnie dokonać klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - Nie potrafi opisać cech morfologicznych i przeprowadzić badań właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi ogólnie opisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania wybranych właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi ogólnie opisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich
4,0Student: - potrafi zidentyfikować i dobrze poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi dobrzeopisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich
4,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi opisać cechy morfologiczne i określić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich
5,0Student: - potrafi zidentyfikować i bardzo dobrze poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi bardzo dobrze opisać cechy morfologiczne i określić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w środowisku miejskim oraz funkcjonowania ekosystemu miejskiego. Zdobycie umiejętności oceny właściwości gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kulturoziemnych, a następnie określenie szacunkowe (ekspercko) ich stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania.
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać powierzonej pracy na żadnym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z niewieką pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
4,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób prawidłowy, zgodny z zaleceniami W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, wykazuje inicjatywę Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
5,0W zakresie prac zespołowych student: - sprawnie planuje i wykonuje zlecone prace mając na uwadze obowiązujące zasady i zalecenia W zakresie działania, postaw i motywacji: - student z własnej inicjatywy podejmuje działania Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, bardzo aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych

Literatura podstawowa

  1. Kollender-Szych A., Niedźwiecki E., Malinowski R., Gleby miejskie – wybrane zagadnienia dla studentów kierunku ochrona środowiska., Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2008, ISBN 978-83-7317-044-5
  2. Greinert A., Studia nad glebami obszaru zurbanizowanego Zielonej Góry., Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2003
  3. Greinert A, Ochrona i rekultywacja terenów zurbanizowanych, Wydaw. PZ, Zielona Góra, 2000
  4. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  5. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
  6. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ dziejów historycznych na kształtowanie się zmienności gleb w obrębie miast ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina.2
T-W-2Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim.2
T-W-3Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i drogi ich przenoszenia.4
T-W-4Geneza gleb miejskich i kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast.2
T-W-5Systematyka gleb miejskich (Systematyka polska z uzupełnieniami, niemiecka, FAO i WRB). Kartografia gleb miejskich.5
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O05.1_W01W zakresie wiedzy student potrafi: zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu funkcjnowania ekosystemu miejskiego; określić zagrożenia antropogeniczne w środowisku miejskim; opisać cechy morfologiczne gleb miejskich oraz scharakteryzować substraty technogeniczne; sklasyfikować gleby antropogeniczne głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W05opisuje podstawowe sposoby badania gleb oraz ich systematykę
AK_1A_W11posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
AK_1A_W17zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekosystemu miejskiego z uwzględnieniem pozytywnego i szkodliwego wpływu działalności człowieka na środowisko glebowe i powiązane z nim inne komponenty środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-W-4Geneza gleb miejskich i kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast.
T-W-1Wpływ dziejów historycznych na kształtowanie się zmienności gleb w obrębie miast ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina.
T-W-3Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i drogi ich przenoszenia.
T-W-2Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim.
T-W-5Systematyka gleb miejskich (Systematyka polska z uzupełnieniami, niemiecka, FAO i WRB). Kartografia gleb miejskich.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - w zakresie wiedzy nie opanował podstawowego materiauł programowowego, - w zakresie rozumienia wiedzy nie opanował podstawowego zakreus materiału, - w zakresie opanowania wiedzynie przyswoił zasadniczych treści programowych, - w zakresie stosunku do wiedzy nie wykazuju zainteresowania, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia same błędy błędy. Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć związanych programem nauczania, nie zna metodyk badań właściwości chemicznych, fizycznych i morfologicznych gleb miejskich. Nie rozumie procesów glebotwórczych gleb miejskich i roli gleb miejskich w funkcjonowaniu ekosystemu miasta.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi nazwać oraz opisać niektóre metody badań właściwości gleb mieskich, potrafi opisać ogólnie wybrane procesy glebotwórcze i funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi nazwać oraz opisać niektóre metody badań właściwości gleb mieskich, potrafi opisać wybrane procesy glebotwórcze i funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta
4,0Student: - w zakresie wiedzy dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy dobrze przyswoił treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnianie błędów. Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane zglebami miejskimi, potrafi opisać stosowane powszechnie metody badań gleb miejskich, potrafi opisać procresy antropogeniczne kształtujące gleby miejskie i ogólnie okreslić funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi opisać stosowane powszechnie metody badań gleb miejskich oraz szczegółowo wybrany proces glebotwórczy gleb miejskich. Zna funkcje gleb miejskich w ekosystemie miejskim
5,0Student: - w zakresie wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy bardzo dobrze przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje wysokie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedz ynie popełnia błędów. Student potrafi zdefiniowac i objaśnić pojęcia związane z glebami miejskimi, potrafi nazwać i opisać stosowane powszechnie metody badań gleb miejskich, potrafi opisać szczegółowo procesy glebotwórcze gleb miejskich i okreslić funkcje gleb miejskich w ekosystemie miasta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O05.1_U01Student potrafi samodzielnie opisać cechy morfologiczne gleb miejskich w tym rozpoznać substraty technogenne, a następnie dokonać klasyfikacji głównie wg systematyki polskiej, niemieckiej, FAO i WRB
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekosystemu miejskiego z uwzględnieniem pozytywnego i szkodliwego wpływu działalności człowieka na środowisko glebowe i powiązane z nim inne komponenty środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-W-4Geneza gleb miejskich i kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast.
T-W-3Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i drogi ich przenoszenia.
T-W-2Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim.
T-W-5Systematyka gleb miejskich (Systematyka polska z uzupełnieniami, niemiecka, FAO i WRB). Kartografia gleb miejskich.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów gleb miejskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - Nie potrafi opisać cech morfologicznych i przeprowadzić badań właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi ogólnie opisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania wybranych właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi ogólnie opisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich
4,0Student: - potrafi zidentyfikować i dobrze poradzić sobie z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi dobrzeopisać cechy morfologiczne i okreslić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich
4,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi opisać cechy morfologiczne i określić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich
5,0Student: - potrafi zidentyfikować i bardzo dobrze poradzić sobie z trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. - potrafi bardzo dobrze opisać cechy morfologiczne i określić przynależność systematyczną gleb miejskich, przeprowadzić badania właściwości fizyzcznych i chemicznych gleb miejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O05.1_K01Zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych w środowisku miejskim oraz funkcjonowania ekosystemu miejskiego. Zdobycie umiejętności oceny właściwości gleb industrio- i urbanoziemnych oraz kulturoziemnych, a następnie określenie szacunkowe (ekspercko) ich stopnia przekształceń, degradacji, odporności na zanieczyszczenia, wskazanie kierunków ewentualnej rekultywacji i zagospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką ekosystemu miejskiego z uwzględnieniem pozytywnego i szkodliwego wpływu działalności człowieka na środowisko glebowe i powiązane z nim inne komponenty środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-W-4Geneza gleb miejskich i kierunki ich rozwoju. Pedogeneza i litogeneza, substraty w genezie gleb miejskich. Wpływ działalności człowieka na kształtowanie gleb w obrębie miast.
T-W-1Wpływ dziejów historycznych na kształtowanie się zmienności gleb w obrębie miast ze szczególnym uwzględnieniem Szczecina.
T-W-3Składniki szkodliwe w środowisku miejskim i drogi ich przenoszenia.
T-W-2Miasto jako ekosystem: powiązanie gleb; klimatu; wody; roślinności; fauny i człowieka w środowisku miejskim.
T-W-5Systematyka gleb miejskich (Systematyka polska z uzupełnieniami, niemiecka, FAO i WRB). Kartografia gleb miejskich.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów gleb miejskich
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać powierzonej pracy na żadnym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z niewieką pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
4,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób prawidłowy, zgodny z zaleceniami W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, wykazuje inicjatywę Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych
5,0W zakresie prac zespołowych student: - sprawnie planuje i wykonuje zlecone prace mając na uwadze obowiązujące zasady i zalecenia W zakresie działania, postaw i motywacji: - student z własnej inicjatywy podejmuje działania Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, bardzo aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych