Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>, Jacek Zapłata <Jacek.Zaplata@zut.edu.pl>, Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,00,60zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o budowie i opisie podstawowych brył geometrycznych, geometria wykreślna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej (2D) wykonywanej w sposób klasyczny (odręcznie)
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
C-4Posługiwanie się programem komputerowym ACAD Mechanical do wykonywania rysunków technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych medodą E2
T-P-2Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych4
T-P-3Wykonanie dokumentacji rysunkowej (szkic i rysunek techniczny) 5-ciu elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania19
T-P-4Zatwierdzenie wykonanych szkiców, wskazanie popełnianych błędów3
T-P-5Odbiór rysunków, ocena szkicu i rysunku2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki zapisu konstrukcji mechanicznych. Metody rzutowania, rzuty prostokątne1
T-W-2Podstawowe informacje o zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej1
T-W-3Rysunki wykonacze i złożeniowe. Rysunki schematyczne (mechaniczne, hydrauliczne, pneumatyczne)1
T-W-4Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego1
T-W-5Rysowanie przedmiotów (widoki, przekroje, kłady)3
T-W-6Wyznaczanie krawędzi przenikania brył i rozwinięć powierzchni brył1
T-W-7Zasady wymiarowania2
T-W-8Rysowanie i wymiarowanie połączeń spawanych nitowanych i lutowanych1
T-W-9Rysowanie i wymiarowanie połączeń gwintowych1
T-W-10Rysowanie części maszyn1
T-W-11Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Wykonywanie dokumentacji rysunkowej w programie ACAD Mechnical20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zadanej literatury15
A-W-3Konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia17
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z umiejętności wykonywania rzutów rostokątnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonywanej dokumentacji rysunkowej modeli (szkice oraz rysunki techniczne wykonywanie programem ACAD)
S-3Ocena podsumowująca: Podsumowanie umiejętności wykonywania dokumentacji rysunkowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_B06_W01
Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn.
IPBiS_1A_W04C-4, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_B06_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego.
IPBiS_1A_U03, IPBiS_1A_U02, IPBiS_1A_U09, IPBiS_1A_U19C-1, C-3, C-4, C-2M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_B06_K01
Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
IPBiS_1A_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_B06_W01
Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn.
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował większość zakresu materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie wykorzystać, a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_B06_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego.
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_B06_K01
Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pomocy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Student wykonuje wspópracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Z chęcią przyłacza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Pomaga słabszym.
4,5Student wykonuje współpracę na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazujący cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób powyższający jakość zadań. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania.

Literatura podstawowa

  1. Prace zbiorowe, Przedmiotowe polskie normy dotyczące rysunku technicznego, PKN, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Gutowski Aleksander, Zadania z rysunku technicznego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1987
  2. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2015

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych medodą E2
T-P-2Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych4
T-P-3Wykonanie dokumentacji rysunkowej (szkic i rysunek techniczny) 5-ciu elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania19
T-P-4Zatwierdzenie wykonanych szkiców, wskazanie popełnianych błędów3
T-P-5Odbiór rysunków, ocena szkicu i rysunku2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki zapisu konstrukcji mechanicznych. Metody rzutowania, rzuty prostokątne1
T-W-2Podstawowe informacje o zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej1
T-W-3Rysunki wykonacze i złożeniowe. Rysunki schematyczne (mechaniczne, hydrauliczne, pneumatyczne)1
T-W-4Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego1
T-W-5Rysowanie przedmiotów (widoki, przekroje, kłady)3
T-W-6Wyznaczanie krawędzi przenikania brył i rozwinięć powierzchni brył1
T-W-7Zasady wymiarowania2
T-W-8Rysowanie i wymiarowanie połączeń spawanych nitowanych i lutowanych1
T-W-9Rysowanie i wymiarowanie połączeń gwintowych1
T-W-10Rysowanie części maszyn1
T-W-11Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Wykonywanie dokumentacji rysunkowej w programie ACAD Mechnical20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zadanej literatury15
A-W-3Konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia17
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_B06_W01Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
Cel przedmiotuC-4Posługiwanie się programem komputerowym ACAD Mechanical do wykonywania rysunków technicznych
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej (2D) wykonywanej w sposób klasyczny (odręcznie)
Treści programoweT-W-2Podstawowe informacje o zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej
T-W-1Wprowadzenie do problematyki zapisu konstrukcji mechanicznych. Metody rzutowania, rzuty prostokątne
T-W-3Rysunki wykonacze i złożeniowe. Rysunki schematyczne (mechaniczne, hydrauliczne, pneumatyczne)
T-W-4Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego
T-W-7Zasady wymiarowania
T-W-5Rysowanie przedmiotów (widoki, przekroje, kłady)
T-W-6Wyznaczanie krawędzi przenikania brył i rozwinięć powierzchni brył
T-W-8Rysowanie i wymiarowanie połączeń spawanych nitowanych i lutowanych
T-W-9Rysowanie i wymiarowanie połączeń gwintowych
T-W-10Rysowanie części maszyn
T-W-11Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia
Metody nauczaniaM-1Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z umiejętności wykonywania rzutów rostokątnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonywanej dokumentacji rysunkowej modeli (szkice oraz rysunki techniczne wykonywanie programem ACAD)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie.
3,0Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował większość zakresu materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie wykorzystać, a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_B06_U01Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U03Potrafi przygotować w j. polskim i obcym dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego wraz z omówieniem wyników jego realizacji.
IPBiS_1A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik: ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie w środowisku zawodowym i innych.
IPBiS_1A_U09Potrafi analizować rozwiązania projektowe elementów i układów mechanicznych pojazdów bojowych ze względu na przyjęte kryteria użytkowe.
IPBiS_1A_U19Potrafi zgodnie z przyjętą specyfikacją sporządzić projekt i wykonać proste urządzenie, obiekt, system lub proces w inżynierii pojazdów bojowych oraz potrafi przeprowadzić wstępną analizę ekonomiczną podejmowanych działań.
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
C-4Posługiwanie się programem komputerowym ACAD Mechanical do wykonywania rysunków technicznych
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej (2D) wykonywanej w sposób klasyczny (odręcznie)
Metody nauczaniaM-1Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z umiejętności wykonywania rzutów rostokątnych
S-3Ocena podsumowująca: Podsumowanie umiejętności wykonywania dokumentacji rysunkowej
S-2Ocena formująca: Ocena wykonywanej dokumentacji rysunkowej modeli (szkice oraz rysunki techniczne wykonywanie programem ACAD)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_B06_K01Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K01Jest świadomy potrzeby i możliwości dokształcania się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych osobistych i społecznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pomocy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Student wykonuje wspópracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący pracę. Z chęcią przyłacza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Pomaga słabszym.
4,5Student wykonuje współpracę na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazujący cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób powyższający jakość zadań. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania.