Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)

Sylabus przedmiotu Srodki łączności i komunikacji pojazdów bojowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Srodki łączności i komunikacji pojazdów bojowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl>, Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość przepisów ruchu drogowego.
W-2Znajomość pojęć: bezpieczeństwo czynne oraz bierne.
W-3Znajomość podstawowych przepisów dotyczących aspektów ochrony środowiska w transporcie drogowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z możliwościami poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przygotowanie zadania związanego z tematyką projektu.15
15
wykłady
T-W-1Omówienie przepisów ruchu drogowego.5
T-W-2Przedstawienie aspektów związanych z bezpieczeństwem na drogach.5
T-W-3Przedstawienie problemów dotyczących zanieczyszczenia środowiska przez środki transportu drogowego.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach.15
A-P-2Opracowanie zagadnień związanych z przedmiotem.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie się do zajęć.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w formie prezentacji.
M-2Przygotowanie projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie ustne.
S-2Ocena formująca: Projekt - zaliczenie zadanego projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C12_W01
Wiedza w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska w transporcie drogowym.
IPBiS_1A_W18, IPBiS_1A_W21, IPBiS_1A_W14, IPBiS_1A_W15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C12_U01
Nabycie umiejętności w zakresie stosowania wymagań technicznych i formalno-prawnych dotyczących dopuszczenia pojazdów i ich elementów do ruchu.
IPBiS_1A_U03, IPBiS_1A_U04, IPBiS_1A_U01, IPBiS_1A_U06, IPBiS_1A_U09, IPBiS_1A_U10, IPBiS_1A_U13, IPBiS_1A_U14, IPBiS_1A_U16, IPBiS_1A_U17, IPBiS_1A_U19C-1T-P-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C12_K01
Posiada zdolność stosowania i propagowania wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska w transporcie drogowym.
IPBiS_1A_K01, IPBiS_1A_K02, IPBiS_1A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C12_W01
Wiedza w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska w transporcie drogowym.
2,0Student nie posiadł wystarczającej wiedzy w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalną wiedzę w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełną wiedzę w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełną wiedzę ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego wiedza nie jest jeszcze pełna.
5,0Student posiadł pełną wiedzę w zakresie przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C12_U01
Nabycie umiejętności w zakresie stosowania wymagań technicznych i formalno-prawnych dotyczących dopuszczenia pojazdów i ich elementów do ruchu.
2,0Student nie posiadł wystarczających umiejętności w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne umiejętności w zakresie przedmiotu i orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne umiejętności ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego umiejętności nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C12_K01
Posiada zdolność stosowania i propagowania wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska w transporcie drogowym.
2,0Student nie posiadł wystarczających kompetencji w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne kompetencje w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne kompetencje w zakresie przedmiotu i orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne kompetencje ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego kompetencje nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne kompetencje w zakresie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Sławomir Dorosiewicz, Koniunktura w transporcie. Badania i analiza wyników., ITS, Warszawa, 2011, 1
  2. I. Mitraszewska, Podręcznik dla osób ubiegających się o certyfikat kompetencji zawodowych w krajowym transporcie drogowym., ITS, Warszawa, 2006
  3. Krystyna Bentkowska-Senator, Transport samochodowy ładunków., ITS, Warszawa, 2011
  4. Leszek Mindura, Technologie transportowe, WNITE, Radom, 2014

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie zadania związanego z tematyką projektu.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie przepisów ruchu drogowego.5
T-W-2Przedstawienie aspektów związanych z bezpieczeństwem na drogach.5
T-W-3Przedstawienie problemów dotyczących zanieczyszczenia środowiska przez środki transportu drogowego.5
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo na zajęciach.15
A-P-2Opracowanie zagadnień związanych z przedmiotem.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie się do zajęć.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C12_W01Wiedza w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska w transporcie drogowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W18Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w eksploatacji pojazdów bojowych
IPBiS_1A_W21Ma wiedzę w zakresie organizacji użytkowania pojazdów i sprzętu bojowego.
IPBiS_1A_W14Ma wiedzę w zakresie podstawowych procesów i systemów logistycznych.
IPBiS_1A_W15Zna typowe technologie inżynierskie, ma orientację w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych budowy pojazdów bojowych i urządzeń technicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z możliwościami poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Omówienie przepisów ruchu drogowego.
T-W-2Przedstawienie aspektów związanych z bezpieczeństwem na drogach.
T-W-3Przedstawienie problemów dotyczących zanieczyszczenia środowiska przez środki transportu drogowego.
Metody nauczaniaM-2Przygotowanie projektu.
M-1Wykład w formie prezentacji.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt - zaliczenie zadanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wystarczającej wiedzy w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalną wiedzę w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełną wiedzę w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełną wiedzę ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego wiedza nie jest jeszcze pełna.
5,0Student posiadł pełną wiedzę w zakresie przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C12_U01Nabycie umiejętności w zakresie stosowania wymagań technicznych i formalno-prawnych dotyczących dopuszczenia pojazdów i ich elementów do ruchu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U03Potrafi przygotować w j. polskim i obcym dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego wraz z omówieniem wyników jego realizacji.
IPBiS_1A_U04Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
IPBiS_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
IPBiS_1A_U06Potrafi posługiwać się metodami i modelami matematycznymi, a także wykonywać symulacje komputerowe do realizacji zadań typowych, analizy i oceny działania elementów pojazdów bojowych.
IPBiS_1A_U09Potrafi analizować rozwiązania projektowe elementów i układów mechanicznych pojazdów bojowych ze względu na przyjęte kryteria użytkowe.
IPBiS_1A_U10Potrafi działać w środowisku informatycznym i wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania do projektowania, symulacji działania i weryfikacji zespołów pojazdu bojowego.
IPBiS_1A_U13Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich obejmujących projektowanie elementów, układów i systemów mechanicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
IPBiS_1A_U14Ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz innych zajmujących się wytwarzaniem, eksploatacją, projektowaniem i badaniami oraz stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy właściwe dla wykonywanych prac.
IPBiS_1A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i opracować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie budowy i eksploatacji pojazdów bojowych.
IPBiS_1A_U17Potrafi posłużyć się kartami katalogowymi, normami i notami aplikacyjnymi dla dobrania właściwych komponentów projektowanych lub modernizowanych systemów pojazdu bojowego.
IPBiS_1A_U19Potrafi zgodnie z przyjętą specyfikacją sporządzić projekt i wykonać proste urządzenie, obiekt, system lub proces w inżynierii pojazdów bojowych oraz potrafi przeprowadzić wstępną analizę ekonomiczną podejmowanych działań.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z możliwościami poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Treści programoweT-P-1Przygotowanie zadania związanego z tematyką projektu.
Metody nauczaniaM-2Przygotowanie projektu.
M-1Wykład w formie prezentacji.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt - zaliczenie zadanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wystarczających umiejętności w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne umiejętności w zakresie przedmiotu i orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne umiejętności ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego umiejętności nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C12_K01Posiada zdolność stosowania i propagowania wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska w transporcie drogowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K01Jest świadomy potrzeby i możliwości dokształcania się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych osobistych i społecznych
IPBiS_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej włączając w to wpływ na otoczenie oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
IPBiS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, np. poprzez środki masowego przekazu informacji i opinii o osiągnięciach we własnej i zespołowej działalności inżynierskiej, przy czym potrafi to zrobić w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z możliwościami poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Omówienie przepisów ruchu drogowego.
T-W-2Przedstawienie aspektów związanych z bezpieczeństwem na drogach.
T-W-3Przedstawienie problemów dotyczących zanieczyszczenia środowiska przez środki transportu drogowego.
T-P-1Przygotowanie zadania związanego z tematyką projektu.
Metody nauczaniaM-2Przygotowanie projektu.
M-1Wykład w formie prezentacji.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt - zaliczenie zadanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wystarczających kompetencji w danym zagadnieniu.
3,0Student posiadł minimalne kompetencje w zakresie przedmiotu.
3,5Student posiada nie pełne kompetencje w zakresie przedmiotu i orientuje się słabo w zadanej dziedzinie.
4,0Student posiada nie pełne kompetencje ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu.
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego kompetencje nie są jeszcze pełne.
5,0Student posiadł pełne kompetencje w zakresie przedmiotu.