Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)

Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki spalinowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>, Wawrzyniec Gołębiewski <Wawrzyniec.Golebiewski@zut.edu.pl>, Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl>, Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>, Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,40,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,30,30zaliczenie
wykładyW4 15 1,30,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-11.Podstawowe wiadomości z termodynamiki dotyczące przemian gazowych w silnikach cieplnych,procesów spalania i ich produktów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w pojazdach. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie obiegu porównawczego tłokowego silnika spalinowego, określenie wymiarów głównych silnika, wykonanie wykresu obiegu, ocena poprawności dobór silnika15
15
laboratoria
T-L-1Badanie układu jednopunktowego wtrysku benzyny4
T-L-2Badanie układu wielopunktowego wtrysku benzyny4
T-L-3Badania wtryskiwaczy silników ZS4
T-L-4Badanie rzędowej pompy wytryskowej na stanowisku probierczym4
T-L-5Badanie rozdzielaczowej pompy wtryskowej na stanowisku probierczym2
T-L-6Badanie układu zasilania silnika o ZS typu common rali4
T-L-7Wyznaczanie sprawności mechanicznej i ogólnej silnika2
T-L-8Wyznaczanie współczynnika napełnienia silnika tłokowego2
T-L-9Analiza konnstrukcji podstawowych układów funkcjonalnych silnika4
30
wykłady
T-W-1Podział i zastosowanie silników1
T-W-2Procesy wewnątrzcylindrowe tłokowych silników spalinowych (napełnianie, sprężanie, spalanie, rozprężanie i wylot spalin i ich wskaźniki)2
T-W-3Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm iskrowym2
T-W-4Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm samoczynnym2
T-W-5Systemy sterowania silników samochodowych1
T-W-6Konstrukcja kadłubów i głowic silników tłokowych1
T-W-7Rozwiązania konstrukcyjne układu tłokowo-korbowego1
T-W-8Układy rozrządu2
T-W-9Układy olejenia i chłodzenia silników1
T-W-10Systemy kontroli emisji toksycznych składników spalin1
T-W-11Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie zadania projektowego10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia7
32
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć15
A-L-3Sporządzenie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Film, pokaz slajdów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
M-4Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C16_W01
Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - znać podstawowe kryteria doboru silnika do okreslonych zadań
IPBiS_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11M-4, M-2S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - wykonać charakterystyki silnika oraz jego układów w warunkch laboratoryjnych oraz przeprowadzić ich analizę, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań.
IPBiS_1A_U06, IPBiS_1A_U07, IPBiS_1A_U09C-1T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-7, T-L-8, T-A-1M-3, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C16_K01
- świadomy skutków oddziaływania napędu spalinowego pojazdów na środowisko naturalne, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju napędu spalinowego pojazdów.
IPBiS_1A_K02, IPBiS_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-7, T-L-8, T-A-1M-3, M-2S-3, S-2, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C16_W01
Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - znać podstawowe kryteria doboru silnika do okreslonych zadań
2,0
3,0rozróżnia układy funkcjonalne silnika spalinowego zna ich przeznaczenie i rozwiązania konstrukcyjne, charakteryzuje podstawowe parametry techniczne tych układów oraz zasady ich pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C16_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - wykonać charakterystyki silnika oraz jego układów w warunkch laboratoryjnych oraz przeprowadzić ich analizę, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań.
2,0
3,0Umiejętność wyznaczania podstawowych parametrów pracy podstawowych układów funkcjonalnych silnika i oceny ich ważności dla właściwego doboru silnika do wymaganych warunków użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C16_K01
- świadomy skutków oddziaływania napędu spalinowego pojazdów na środowisko naturalne, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju napędu spalinowego pojazdów.
2,0
3,0Potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wajand J.A.,Wajand T.J., Tłokowe silniki spalinowe, WNT, Warszawa, 2006, 4
  2. Mysłowski J., Pojazdy samochodowe, WKiŁ, Warszawa, 2011, 3
  3. Rychter T.,Teodorczyk A., Teoria silników tłokowych, WKiŁ, Warszawa, 2006, 1
  4. Luft S., Podstawy budowy silników, WKiŁ, Warszawa, 2011, 3
  5. Mysłowski J., Doładowanie bezsprężarkowe silników z zapłonem samoczynnym, WNT, Warszawa, 1995, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie obiegu porównawczego tłokowego silnika spalinowego, określenie wymiarów głównych silnika, wykonanie wykresu obiegu, ocena poprawności dobór silnika15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie układu jednopunktowego wtrysku benzyny4
T-L-2Badanie układu wielopunktowego wtrysku benzyny4
T-L-3Badania wtryskiwaczy silników ZS4
T-L-4Badanie rzędowej pompy wytryskowej na stanowisku probierczym4
T-L-5Badanie rozdzielaczowej pompy wtryskowej na stanowisku probierczym2
T-L-6Badanie układu zasilania silnika o ZS typu common rali4
T-L-7Wyznaczanie sprawności mechanicznej i ogólnej silnika2
T-L-8Wyznaczanie współczynnika napełnienia silnika tłokowego2
T-L-9Analiza konnstrukcji podstawowych układów funkcjonalnych silnika4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i zastosowanie silników1
T-W-2Procesy wewnątrzcylindrowe tłokowych silników spalinowych (napełnianie, sprężanie, spalanie, rozprężanie i wylot spalin i ich wskaźniki)2
T-W-3Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm iskrowym2
T-W-4Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm samoczynnym2
T-W-5Systemy sterowania silników samochodowych1
T-W-6Konstrukcja kadłubów i głowic silników tłokowych1
T-W-7Rozwiązania konstrukcyjne układu tłokowo-korbowego1
T-W-8Układy rozrządu2
T-W-9Układy olejenia i chłodzenia silników1
T-W-10Systemy kontroli emisji toksycznych składników spalin1
T-W-11Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie zadania projektowego10
A-A-3przygotowanie do zaliczenia7
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć15
A-L-3Sporządzenie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C16_W01Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - znać podstawowe kryteria doboru silnika do okreslonych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
Cel przedmiotuC-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w pojazdach. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.
Treści programoweT-W-1Podział i zastosowanie silników
T-W-2Procesy wewnątrzcylindrowe tłokowych silników spalinowych (napełnianie, sprężanie, spalanie, rozprężanie i wylot spalin i ich wskaźniki)
T-W-3Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm iskrowym
T-W-4Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm samoczynnym
T-W-6Konstrukcja kadłubów i głowic silników tłokowych
T-W-5Systemy sterowania silników samochodowych
T-W-8Układy rozrządu
T-W-7Rozwiązania konstrukcyjne układu tłokowo-korbowego
T-W-9Układy olejenia i chłodzenia silników
T-W-11Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki
Metody nauczaniaM-4Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozróżnia układy funkcjonalne silnika spalinowego zna ich przeznaczenie i rozwiązania konstrukcyjne, charakteryzuje podstawowe parametry techniczne tych układów oraz zasady ich pomiarów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C16_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - wykonać charakterystyki silnika oraz jego układów w warunkch laboratoryjnych oraz przeprowadzić ich analizę, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U06Potrafi posługiwać się metodami i modelami matematycznymi, a także wykonywać symulacje komputerowe do realizacji zadań typowych, analizy i oceny działania elementów pojazdów bojowych.
IPBiS_1A_U07Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary wielkości fizycznych, mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych oraz przeprowadzać symulacje komputerowe zmian wartości w funkcji przyjętych zmiennych, przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
IPBiS_1A_U09Potrafi analizować rozwiązania projektowe elementów i układów mechanicznych pojazdów bojowych ze względu na przyjęte kryteria użytkowe.
Cel przedmiotuC-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w pojazdach. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.
Treści programoweT-L-3Badania wtryskiwaczy silników ZS
T-L-4Badanie rzędowej pompy wytryskowej na stanowisku probierczym
T-L-2Badanie układu wielopunktowego wtrysku benzyny
T-L-6Badanie układu zasilania silnika o ZS typu common rali
T-L-1Badanie układu jednopunktowego wtrysku benzyny
T-L-5Badanie rozdzielaczowej pompy wtryskowej na stanowisku probierczym
T-L-9Analiza konnstrukcji podstawowych układów funkcjonalnych silnika
T-L-7Wyznaczanie sprawności mechanicznej i ogólnej silnika
T-L-8Wyznaczanie współczynnika napełnienia silnika tłokowego
T-A-1Projektowanie obiegu porównawczego tłokowego silnika spalinowego, określenie wymiarów głównych silnika, wykonanie wykresu obiegu, ocena poprawności dobór silnika
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność wyznaczania podstawowych parametrów pracy podstawowych układów funkcjonalnych silnika i oceny ich ważności dla właściwego doboru silnika do wymaganych warunków użytkowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C16_K01- świadomy skutków oddziaływania napędu spalinowego pojazdów na środowisko naturalne, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju napędu spalinowego pojazdów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej włączając w to wpływ na otoczenie oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
IPBiS_1A_K03Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i zespołową oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole w celu realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-11.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w pojazdach. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika.
Treści programoweT-W-1Podział i zastosowanie silników
T-W-2Procesy wewnątrzcylindrowe tłokowych silników spalinowych (napełnianie, sprężanie, spalanie, rozprężanie i wylot spalin i ich wskaźniki)
T-W-3Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm iskrowym
T-W-4Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm samoczynnym
T-W-6Konstrukcja kadłubów i głowic silników tłokowych
T-W-5Systemy sterowania silników samochodowych
T-W-8Układy rozrządu
T-W-7Rozwiązania konstrukcyjne układu tłokowo-korbowego
T-W-9Układy olejenia i chłodzenia silników
T-W-11Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki
T-W-10Systemy kontroli emisji toksycznych składników spalin
T-L-3Badania wtryskiwaczy silników ZS
T-L-4Badanie rzędowej pompy wytryskowej na stanowisku probierczym
T-L-2Badanie układu wielopunktowego wtrysku benzyny
T-L-6Badanie układu zasilania silnika o ZS typu common rali
T-L-1Badanie układu jednopunktowego wtrysku benzyny
T-L-5Badanie rozdzielaczowej pompy wtryskowej na stanowisku probierczym
T-L-9Analiza konnstrukcji podstawowych układów funkcjonalnych silnika
T-L-7Wyznaczanie sprawności mechanicznej i ogólnej silnika
T-L-8Wyznaczanie współczynnika napełnienia silnika tłokowego
T-A-1Projektowanie obiegu porównawczego tłokowego silnika spalinowego, określenie wymiarów głównych silnika, wykonanie wykresu obiegu, ocena poprawności dobór silnika
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0