Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)

Sylabus przedmiotu Pojazdy bojowe i specjalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pojazdy bojowe i specjalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólnotechniczna z zakresu rodzaju środków transportu oraz ich wykorzystania w transporcie masowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z rodzajami środków transportu oraz sposobem ich wykorzystania w różnych gałęziach transportowych.
C-2Zapoznanie z założeniami do projektowania środków transportu wewnętrznego oraz ocena ich znaczenia w procesach technologicznych
C-3Umiejętność alizowania budowy i działania podstawowych zespołów pojazdów.
C-4Umiejętność doboru i wykorzystania środków transportu do realizacji określonych zadań
C-5Wykształcenie umiejętności stosowania metod oceny i przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji typowych środków transportu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa wybranych układów i elementów pojazdów bojowych i specjalnych10
T-L-2Badanie hydropneumatycznego zawieszenia pojazdu gąsienicowego5
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka pojazdów bojowych i spcejalnych1
T-W-2Podstawy budowy i konstrukcji elementów nośnych pojazdów1
T-W-3Czołgi i pojazdy bojowe2
T-W-4Transport materiałów niebezpiecznych. Transport ładunków ponad gabarytowych.1
T-W-5Budowa pojazdu specjalnego - wielozadaniowa platforma bojowa1
T-W-6Pojazdy w przemyśle ciężkim i budownictwie.1
T-W-7Pojazdy terenowe. Pojazdy dostawcze2
T-W-8Współczesne wozy bojowe piechoty1
T-W-9Pojazdy komunalne1
T-W-10Pojazdy pożarnicze1
T-W-11Pojazdy służby zdrowia, służb technicznych1
T-W-12Pojazdy rolnicze, leśne, specjalne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie zadania projektowego5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zagadnień problemowych zgodnych z treściami przedmiotowymi
S-2Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C01_W01
- charakteryzuje lądowe środki transportu bliskiego i dalekiego oraz środki transportu lotniczego i wodnego. - definiuje parametry techniczno-eksploatacyjne śrdoków transportu osób i ładunków, - rozróżnia rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki środków transportu, zna zagadnienia ich standaryzacji i unifikacji.
IPBiS_1A_W04, IPBiS_1A_W05C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-11, T-W-5, T-W-12, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-3M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C01_U01
- dobiera środek transportu, osprzęt przeładunkowy do określonego zadania transportowego oraz sposób przygotowania ładunku do transportu uwzdlędniając jego cechy (podatność transportową), - analizuje schematy kinematyczne oraz podstawowe układy konstrukcyjne dźwignic oraz posługuje się podstawowymi metodami obliczeniowymi, projektuje proste zespoły konstrukcyjne dźwignic i układów napędu.
IPBiS_1A_U08C-3, C-4T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C01_K01
- świadomoy skutków oddziaływania środków transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli środków transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym.
IPBiS_1A_K05C-5T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-11, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-3M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C01_W01
- charakteryzuje lądowe środki transportu bliskiego i dalekiego oraz środki transportu lotniczego i wodnego. - definiuje parametry techniczno-eksploatacyjne śrdoków transportu osób i ładunków, - rozróżnia rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki środków transportu, zna zagadnienia ich standaryzacji i unifikacji.
2,0
3,0Rozróżnia środki transportu ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły funkcjonalne oraz ich parametry techniczne, przedstawia podstawowe czynniki oddziaływania pojazdów na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C01_U01
- dobiera środek transportu, osprzęt przeładunkowy do określonego zadania transportowego oraz sposób przygotowania ładunku do transportu uwzdlędniając jego cechy (podatność transportową), - analizuje schematy kinematyczne oraz podstawowe układy konstrukcyjne dźwignic oraz posługuje się podstawowymi metodami obliczeniowymi, projektuje proste zespoły konstrukcyjne dźwignic i układów napędu.
2,0
3,0Dokonuje doboru środka transportu do określonych zadań, wykonuje podstawowe obliczenia ruchowe wybranych środków transportu bliskiego, umie zaprezentować wyników obliczeń bez ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C01_K01
- świadomoy skutków oddziaływania środków transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli środków transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym.
2,0
3,0Jest świadomy roli środków transportu dla gospodarki raz problemu ich zróżnicowanego odzdziaływania na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fischer R., Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych., Rea, 2008
  2. Praca zbiorowa pod red. Rydzkowskiego W,. Wojewódzkiej-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 2008
  3. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
  4. Szneigert Z., Koleje niekonwencjonalne, WKiŁ, 2006
  5. Ostaszewicz J., Rataj M., Szybka komunikacja miejska, WKiŁ, 1979
  6. Cymkiewicz R., Budowa samolotów, WKiŁ, Warszawa, 1992
  7. Furmanik K., Maszyny i urządzenia transportowe, AGH, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Prochowski L, Żuchowski A., Samochody ciężarowe i autobusy, WKŁ, 2004
  2. Orzechowski S., Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, WSiP, Warszawa, 2006
  3. Pogorzelski J., Lekkie przyczepy samochodowe, WKiŁ, 1993
  4. Siembab T., Gałusza M., Urządzenia przemieszczające ładunki - dźwignice., Tarbonus, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa wybranych układów i elementów pojazdów bojowych i specjalnych10
T-L-2Badanie hydropneumatycznego zawieszenia pojazdu gąsienicowego5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka pojazdów bojowych i spcejalnych1
T-W-2Podstawy budowy i konstrukcji elementów nośnych pojazdów1
T-W-3Czołgi i pojazdy bojowe2
T-W-4Transport materiałów niebezpiecznych. Transport ładunków ponad gabarytowych.1
T-W-5Budowa pojazdu specjalnego - wielozadaniowa platforma bojowa1
T-W-6Pojazdy w przemyśle ciężkim i budownictwie.1
T-W-7Pojazdy terenowe. Pojazdy dostawcze2
T-W-8Współczesne wozy bojowe piechoty1
T-W-9Pojazdy komunalne1
T-W-10Pojazdy pożarnicze1
T-W-11Pojazdy służby zdrowia, służb technicznych1
T-W-12Pojazdy rolnicze, leśne, specjalne2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie zadania projektowego5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C01_W01- charakteryzuje lądowe środki transportu bliskiego i dalekiego oraz środki transportu lotniczego i wodnego. - definiuje parametry techniczno-eksploatacyjne śrdoków transportu osób i ładunków, - rozróżnia rozwiązania konstrukcyjne i charakterystyki środków transportu, zna zagadnienia ich standaryzacji i unifikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania, budowy, konstrukcji i zasad funkcjonowania części i podzespołów pojazdów i maszyn.
IPBiS_1A_W05Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie materiałów eksploatacyjnych maszyn i pojazdów.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z założeniami do projektowania środków transportu wewnętrznego oraz ocena ich znaczenia w procesach technologicznych
C-1Zaznajomienie z rodzajami środków transportu oraz sposobem ich wykorzystania w różnych gałęziach transportowych.
Treści programoweT-W-6Pojazdy w przemyśle ciężkim i budownictwie.
T-W-4Transport materiałów niebezpiecznych. Transport ładunków ponad gabarytowych.
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka pojazdów bojowych i spcejalnych
T-W-2Podstawy budowy i konstrukcji elementów nośnych pojazdów
T-W-11Pojazdy służby zdrowia, służb technicznych
T-W-5Budowa pojazdu specjalnego - wielozadaniowa platforma bojowa
T-W-12Pojazdy rolnicze, leśne, specjalne
T-W-7Pojazdy terenowe. Pojazdy dostawcze
T-W-9Pojazdy komunalne
T-W-8Współczesne wozy bojowe piechoty
T-W-10Pojazdy pożarnicze
T-W-3Czołgi i pojazdy bojowe
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozróżnia środki transportu ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły funkcjonalne oraz ich parametry techniczne, przedstawia podstawowe czynniki oddziaływania pojazdów na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C01_U01- dobiera środek transportu, osprzęt przeładunkowy do określonego zadania transportowego oraz sposób przygotowania ładunku do transportu uwzdlędniając jego cechy (podatność transportową), - analizuje schematy kinematyczne oraz podstawowe układy konstrukcyjne dźwignic oraz posługuje się podstawowymi metodami obliczeniowymi, projektuje proste zespoły konstrukcyjne dźwignic i układów napędu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U08Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu mechaniki i budowy pojazdów bojowych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność alizowania budowy i działania podstawowych zespołów pojazdów.
C-4Umiejętność doboru i wykorzystania środków transportu do realizacji określonych zadań
Treści programoweT-L-2Badanie hydropneumatycznego zawieszenia pojazdu gąsienicowego
T-L-1Budowa wybranych układów i elementów pojazdów bojowych i specjalnych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Rozwiązywanie zagadnień problemowych zgodnych z treściami przedmiotowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dokonuje doboru środka transportu do określonych zadań, wykonuje podstawowe obliczenia ruchowe wybranych środków transportu bliskiego, umie zaprezentować wyników obliczeń bez ich analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C01_K01- świadomoy skutków oddziaływania środków transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli środków transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_K05Rozumie potrzebę mobilności oraz potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-5Wykształcenie umiejętności stosowania metod oceny i przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa konstrukcji i eksploatacji typowych środków transportu
Treści programoweT-W-6Pojazdy w przemyśle ciężkim i budownictwie.
T-W-4Transport materiałów niebezpiecznych. Transport ładunków ponad gabarytowych.
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka pojazdów bojowych i spcejalnych
T-W-2Podstawy budowy i konstrukcji elementów nośnych pojazdów
T-W-11Pojazdy służby zdrowia, służb technicznych
T-W-5Budowa pojazdu specjalnego - wielozadaniowa platforma bojowa
T-W-7Pojazdy terenowe. Pojazdy dostawcze
T-W-9Pojazdy komunalne
T-W-8Współczesne wozy bojowe piechoty
T-W-10Pojazdy pożarnicze
T-W-3Czołgi i pojazdy bojowe
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy roli środków transportu dla gospodarki raz problemu ich zróżnicowanego odzdziaływania na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0