Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 0,80,41zaliczenie
wykładyW4 30 2,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna podstawowe pojecia ekonomiczne
C-2Student wyjaśnia zasady działania mechanizmu rynkowego. Opisuje podstawowe struktury rynkowe
C-3Student podaje podstawowe mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Wskazuje na różnice miedzy wzrostem i rozwojem. Zna cykl koniunkturalny
C-4Student potrafi identyfikować podstawowe problemy ekonomiczne współczesnej gospodarki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problemy ekonomiczne - identyfikacja ich istoty2
T-A-2Rachunek ekonomiczny - zadania4
T-A-3Decyzje producenta - identyfikacja3
T-A-4Polska - wzrost i rózwój gospodarczy a reszat świat2
T-A-5Współczesne problemy polskiej gospodarki4
15
wykłady
T-W-1Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania3
T-W-2Rynek i mechanizm rynkowy.4
T-W-3Struktury rynkowe. Konkurencja2
T-W-4Role i funkcje państwa w gospodarce. Budżet państwa.6
T-W-5Wzrost i rozwój gospodarczy4
T-W-6Polityka podatkowa2
T-W-7Inflacja i bezrobocie4
T-W-8Handel zagraniczny i Integracja gospodarcza5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Obecność na zaliczeniu2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń3
20
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje do wykładu3
A-W-3Praca własna (czytanie literatury)10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Obecność na zaliczeniu wykładu2
55

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_A08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
IM_1A_W16, IM_1A_W18, IM_1A_W19C-3, C-2, C-1, C-4T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_A08_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
IM_1A_U01C-3, C-2, C-1, C-4T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_A08_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
IM_1A_K06, IM_1A_K05C-3, C-2, C-1, C-4T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_A08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_A08_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_A08_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Kwiatkowski E., Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Marciniak Stefan (red.), Makro- i mikroekonomia, PWN, Warszawa, 2013
  2. Praca zbiorowa, Ekonomoa od A do Z. Encyklopedia podręczna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problemy ekonomiczne - identyfikacja ich istoty2
T-A-2Rachunek ekonomiczny - zadania4
T-A-3Decyzje producenta - identyfikacja3
T-A-4Polska - wzrost i rózwój gospodarczy a reszat świat2
T-A-5Współczesne problemy polskiej gospodarki4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania3
T-W-2Rynek i mechanizm rynkowy.4
T-W-3Struktury rynkowe. Konkurencja2
T-W-4Role i funkcje państwa w gospodarce. Budżet państwa.6
T-W-5Wzrost i rozwój gospodarczy4
T-W-6Polityka podatkowa2
T-W-7Inflacja i bezrobocie4
T-W-8Handel zagraniczny i Integracja gospodarcza5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Obecność na zaliczeniu2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń3
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje do wykładu3
A-W-3Praca własna (czytanie literatury)10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Obecność na zaliczeniu wykładu2
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_A08_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W16Ma podstawową wiedzę niezbędną do pracy w środowisku przemysłowym, rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
IM_1A_W18Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
IM_1A_W19Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-3Student podaje podstawowe mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Wskazuje na różnice miedzy wzrostem i rozwojem. Zna cykl koniunkturalny
C-2Student wyjaśnia zasady działania mechanizmu rynkowego. Opisuje podstawowe struktury rynkowe
C-1Student zna podstawowe pojecia ekonomiczne
C-4Student potrafi identyfikować podstawowe problemy ekonomiczne współczesnej gospodarki
Treści programoweT-W-1Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania
T-W-3Struktury rynkowe. Konkurencja
T-W-5Wzrost i rozwój gospodarczy
T-W-2Rynek i mechanizm rynkowy.
T-W-4Role i funkcje państwa w gospodarce. Budżet państwa.
T-A-1Problemy ekonomiczne - identyfikacja ich istoty
T-A-2Rachunek ekonomiczny - zadania
T-A-4Polska - wzrost i rózwój gospodarczy a reszat świat
T-A-5Współczesne problemy polskiej gospodarki
T-A-3Decyzje producenta - identyfikacja
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_A08_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-3Student podaje podstawowe mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Wskazuje na różnice miedzy wzrostem i rozwojem. Zna cykl koniunkturalny
C-2Student wyjaśnia zasady działania mechanizmu rynkowego. Opisuje podstawowe struktury rynkowe
C-1Student zna podstawowe pojecia ekonomiczne
C-4Student potrafi identyfikować podstawowe problemy ekonomiczne współczesnej gospodarki
Treści programoweT-W-1Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania
T-W-3Struktury rynkowe. Konkurencja
T-W-5Wzrost i rozwój gospodarczy
T-W-2Rynek i mechanizm rynkowy.
T-W-4Role i funkcje państwa w gospodarce. Budżet państwa.
T-A-1Problemy ekonomiczne - identyfikacja ich istoty
T-A-2Rachunek ekonomiczny - zadania
T-A-4Polska - wzrost i rózwój gospodarczy a reszat świat
T-A-5Współczesne problemy polskiej gospodarki
T-A-3Decyzje producenta - identyfikacja
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_A08_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć inżynierii materiałowej i innych aspektów działalności technologa materiałów, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
IM_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Student podaje podstawowe mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Wskazuje na różnice miedzy wzrostem i rozwojem. Zna cykl koniunkturalny
C-2Student wyjaśnia zasady działania mechanizmu rynkowego. Opisuje podstawowe struktury rynkowe
C-1Student zna podstawowe pojecia ekonomiczne
C-4Student potrafi identyfikować podstawowe problemy ekonomiczne współczesnej gospodarki
Treści programoweT-W-1Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania
T-W-3Struktury rynkowe. Konkurencja
T-W-5Wzrost i rozwój gospodarczy
T-W-2Rynek i mechanizm rynkowy.
T-W-4Role i funkcje państwa w gospodarce. Budżet państwa.
T-A-1Problemy ekonomiczne - identyfikacja ich istoty
T-A-2Rachunek ekonomiczny - zadania
T-A-4Polska - wzrost i rózwój gospodarczy a reszat świat
T-A-5Współczesne problemy polskiej gospodarki
T-A-3Decyzje producenta - identyfikacja
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej