Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Właściwości eksploatacyjne materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Właściwości eksploatacyjne materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>, Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>, Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,50,38zaliczenie
wykładyW5 30 2,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, fizyki i matematyki, podstaw nauki o materiałach oraz wiedzy o tworzywach konstrukcyjnych i funkcjonalnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
C-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu22
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych8
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.20
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu ćwiczeń.30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych28
62
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury27
A-W-3konsultacje4
A-W-4Egzamin.2
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C05-2_W01
Student ma wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
IM_1A_W09, IM_1A_W12C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C05-2_U01
Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
IM_1A_U01, IM_1A_U03, IM_1A_U06, IM_1A_U08, IM_1A_U09, IM_1A_U13, IM_1A_U14, IM_1A_U16, IM_1A_U17C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C05-2_K01
Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobów ochrony środowiska naturalnego.
IM_1A_K02C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-1, S-3
IM_1A_C05-2_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
IM_1A_K04C-2, C-5, C-4, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C05-2_W01
Student ma wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
2,0Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu
3,0Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu
3,5Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu
4,0Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu
4,5Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu
5,0Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C05-2_U01
Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
2,0Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu
3,0Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu
3,5Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu
4,0Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu
4,5Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu
5,0Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C05-2_K01
Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobów ochrony środowiska naturalnego.
2,0Studentnie ma wiedzy na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
3,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
3,5Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
4,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
4,5Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
5,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
IM_1A_C05-2_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Nie posiada świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicz Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006, II
  2. H.H.Uhling, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1996
  3. T.Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 1999
  4. B.Surowska, Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
  5. T.Burakowski, T.Wierzchoń, Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995
  6. Baranowska j., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jedrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych., ZUT, Szczecin, 2013, I, Red.Piekarski B.

Literatura dodatkowa

  1. Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010, ISBN 978-90-481-3476-2
  2. M.Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa, 1978
  3. K.N.Strafford, R.St.C.Smart, I.Sare, C.Subramanian, Surface Enggineering Processes and Applications, Technominc Publishing Company, Inc., Lancaster, USA, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu22
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.20
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu ćwiczeń.30
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych28
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury27
A-W-3konsultacje4
A-W-4Egzamin.2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C05-2_W01Student ma wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W09Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów technologicznych kształtowania struktury materiałów i właściwości oraz formowania wyrobów w zakresie: - metalurgii i odlewnictwa - przeróbki plastycznej - spajania i cięcia termicznego - obróbki ubytkowej - technologii warstw powierzchniowych - obróbki cieplnej - metalurgii proszków - przetwórstwa tworzyw sztucznych - technologii wytwarzania kompozytów - utylizacji
IM_1A_W12Ma wiedzę w zakresie właściwości fizykochemicznych, mechanicznych i eksploatacyjnych materiałów niezbędną do doboru materiału do określonych wyrobów z uwzględnieniem pełnego cyklu ich życia
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu
3,0Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu
3,5Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu
4,0Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu
4,5Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu
5,0Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C05-2_U01Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
IM_1A_U03Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
IM_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
IM_1A_U08Potrafi wykorzystać podstawowe teorie budowy materii i zależności ilościowe charakteryzujące warunki eksploatacyjne materiału do formułowania i rozwiązywania prostych zadań materiałowo technologicznych
IM_1A_U09Potrafi dobrać technologię wytwarzania i/lub przetwarzania materiałów do warunków eksploatacji wyrobu, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
IM_1A_U13Potrafi dobrać i wykorzystać materiał do warunków jego eksploatacji z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
IM_1A_U14Potrafi korzystać z kart katalogowych i not aplikacyjnych celu dobrania odpowiednich komponentów projektowych wyrobu
IM_1A_U16Potrafi dobrać metody i urządzenia do charakteryzowania materiału lub wyrobu
IM_1A_U17Potrafi wyspecyfikować charakterystyki i określić ich zakres niezbędny do oceny stanu materiału i wyrobu dla potrzeb projektowania, przetwórstwa i eksploatacji
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu
3,0Student osiągnął min. 50% pkt z tego zakresu
3,5Student osiągnął min. 60% pkt z tego zakresu
4,0Student osiągnął min. 70% pkt z tego zakresu
4,5Student osiągnął min. 80% pkt z tego zakresu
5,0Student osiągnął min. 90% pkt z tego zakresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C05-2_K01Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobów ochrony środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – technologa materiałów, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studentnie ma wiedzy na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
3,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
3,5Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
4,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
4,5Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
5,0Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C05-2_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-5Student zdobywa umiejętności pracy w zespole.
C-4Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych.
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
C-3Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów
Treści programoweT-W-1Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy.
T-W-2Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne
T-L-1Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu
T-L-2Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
4,5Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
5,0Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.