Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy nauki o materiałach I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy nauki o materiałach I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych. Nie ma wymagań wstępnych poza systemem kwalifikacji na studia o kierunku Inżynieria Materiałowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych: stosowane pojęcia, słownictwo i zakres tematyczny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do materiałów polimerowych: polimer a tworzywo polimerowe (materiał polimerowy), źródła surowcowe, najważniejsze zastosowania, zakres zainteresowań naukowych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. Nazwy i określenia: polimery naturalne, polimery syntetyczne, budowa chemiczna: plastomery, duromery, elastomery. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne - definicje i przykłady. Inżynieria materiałowa: struktura a właściwości fizyczne, akronim, budowa chemiczna , właściwości fizyczne i przykłady zastosowań najważniejszych polimerów.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studia literaturowe10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające w ramach dyskusji ze studentami. Pisemne testowe zakiczenie przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować określenia: polimer, monomer, mer, oligomer, tworzywo polimerowe. Rozpoznać nazwę polimeru wg. akronimu, rozróżniać rodzaje polimerów, budowę chemiczną , strukturę nadcząsteczkową oraz wskazać najważniejsze ich właściwości fizyczne i zastosowania. Student powinien być także w stanie określić zakres tematyczny nauki o polimerach uwzględniając aspekty poznawcze i technologiczne.
IM_1A_W03C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury technicznej w zakresie tworzyw polimerowych oraz rozwijać wiedzę na ten temat.
IM_1A_U06, IM_1A_U12C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C01_K01
Student wykazuje zdolność stosowania wiedzy i umiejętności w dalszych etapach kształcenia się.
IM_1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować określenia: polimer, monomer, mer, oligomer, tworzywo polimerowe. Rozpoznać nazwę polimeru wg. akronimu, rozróżniać rodzaje polimerów, budowę chemiczną , strukturę nadcząsteczkową oraz wskazać najważniejsze ich właściwości fizyczne i zastosowania. Student powinien być także w stanie określić zakres tematyczny nauki o polimerach uwzględniając aspekty poznawcze i technologiczne.
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Rodzaje polimerów
3,511 - 10 p. Rodzaje polimerów, definicje pojęć :polimer monomer, mer, materiał polimerowy
4,013 - 12 p.Rodzaje polimerów, definicje pojęć, budowa chemiczna polimerów
4,515 - 14 p.Rodzaje polimerów, definicje pojęć, budowa chemiczna polimerów, struktura nadcząsteczkowa
5,020 - 16p. jak wtżej oraz znajomość powiązania struktury z właściwościami fizycznymi polimerów, aspekty poznawcze i technologiczne nauki o polimerach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury technicznej w zakresie tworzyw polimerowych oraz rozwijać wiedzę na ten temat.
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Student kojarzy nazwę z budową chemiczną polimeru
3,511 - 10 p.Kojarzy nazwę z budową chemiczną i strukturą nadcząsteczkową
4,013 - 12 p. Kojarzy nazwę z budową chemiczną i strukturą. potrafi ocenić wpływ struktury na właściwości fizyczne polimeru
4,515 - 14 p. J.w oraz umiejętność korzystania z literatury
5,020 - 16p.Umie rozwijać wiedzę na temat polimerów i materiałów polimerowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C01_K01
Student wykazuje zdolność stosowania wiedzy i umiejętności w dalszych etapach kształcenia się.
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Student posiada zdolność definiowania polimerów i materiałów polimerowych
3,511 - 10 p. J.w. oraz definiowania struktury polimerów.
4,013 - 12 p. J.w. Student ma kompetencje wyjaśnienia zależności wpływu budowy polimeru na jego strukturę.
4,515-14 p J.w. Student ma również kompetencje uzasadnienia właściwości fizycznych polimerów poprzez ich strukturę.
5,020 - 16p.J.w. +Student ma kompetencje wykorzystywania wiedzy w studiach szczegółowych

Literatura podstawowa

  1. Dobrosz K., Matysiak A., Tworzywa sztuczne. Materiałoznawstwo i przetwórstwo, WSiP, Warszawa, 1990
  2. Żuchowska D., Polimery konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i materiałoznawstwo, WNT, Warszawa, 2002, Rozdział 8.3 i 8.4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do materiałów polimerowych: polimer a tworzywo polimerowe (materiał polimerowy), źródła surowcowe, najważniejsze zastosowania, zakres zainteresowań naukowych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. Nazwy i określenia: polimery naturalne, polimery syntetyczne, budowa chemiczna: plastomery, duromery, elastomery. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne - definicje i przykłady. Inżynieria materiałowa: struktura a właściwości fizyczne, akronim, budowa chemiczna , właściwości fizyczne i przykłady zastosowań najważniejszych polimerów.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studia literaturowe10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować określenia: polimer, monomer, mer, oligomer, tworzywo polimerowe. Rozpoznać nazwę polimeru wg. akronimu, rozróżniać rodzaje polimerów, budowę chemiczną , strukturę nadcząsteczkową oraz wskazać najważniejsze ich właściwości fizyczne i zastosowania. Student powinien być także w stanie określić zakres tematyczny nauki o polimerach uwzględniając aspekty poznawcze i technologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii obejmującą: 1) Budowę materii 2) Stany skupienia materii 3) Elementy termodynamiki chemicznej 4) Statykę i kinetykę reakcji chemicznych 5) Podstawy elektrochemii i chemii organicznej niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i ich właściwości materiałowych oraz zrozumienie wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych: stosowane pojęcia, słownictwo i zakres tematyczny.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do materiałów polimerowych: polimer a tworzywo polimerowe (materiał polimerowy), źródła surowcowe, najważniejsze zastosowania, zakres zainteresowań naukowych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. Nazwy i określenia: polimery naturalne, polimery syntetyczne, budowa chemiczna: plastomery, duromery, elastomery. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne - definicje i przykłady. Inżynieria materiałowa: struktura a właściwości fizyczne, akronim, budowa chemiczna , właściwości fizyczne i przykłady zastosowań najważniejszych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające w ramach dyskusji ze studentami. Pisemne testowe zakiczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Rodzaje polimerów
3,511 - 10 p. Rodzaje polimerów, definicje pojęć :polimer monomer, mer, materiał polimerowy
4,013 - 12 p.Rodzaje polimerów, definicje pojęć, budowa chemiczna polimerów
4,515 - 14 p.Rodzaje polimerów, definicje pojęć, budowa chemiczna polimerów, struktura nadcząsteczkowa
5,020 - 16p. jak wtżej oraz znajomość powiązania struktury z właściwościami fizycznymi polimerów, aspekty poznawcze i technologiczne nauki o polimerach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C01_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury technicznej w zakresie tworzyw polimerowych oraz rozwijać wiedzę na ten temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
IM_1A_U12Potrafi określić specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych: stosowane pojęcia, słownictwo i zakres tematyczny.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do materiałów polimerowych: polimer a tworzywo polimerowe (materiał polimerowy), źródła surowcowe, najważniejsze zastosowania, zakres zainteresowań naukowych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. Nazwy i określenia: polimery naturalne, polimery syntetyczne, budowa chemiczna: plastomery, duromery, elastomery. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne - definicje i przykłady. Inżynieria materiałowa: struktura a właściwości fizyczne, akronim, budowa chemiczna , właściwości fizyczne i przykłady zastosowań najważniejszych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające w ramach dyskusji ze studentami. Pisemne testowe zakiczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Student kojarzy nazwę z budową chemiczną polimeru
3,511 - 10 p.Kojarzy nazwę z budową chemiczną i strukturą nadcząsteczkową
4,013 - 12 p. Kojarzy nazwę z budową chemiczną i strukturą. potrafi ocenić wpływ struktury na właściwości fizyczne polimeru
4,515 - 14 p. J.w oraz umiejętność korzystania z literatury
5,020 - 16p.Umie rozwijać wiedzę na temat polimerów i materiałów polimerowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C01_K01Student wykazuje zdolność stosowania wiedzy i umiejętności w dalszych etapach kształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu wprowadzenie studenta w tematykę nauki o materiałach polimerowych: stosowane pojęcia, słownictwo i zakres tematyczny.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do materiałów polimerowych: polimer a tworzywo polimerowe (materiał polimerowy), źródła surowcowe, najważniejsze zastosowania, zakres zainteresowań naukowych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym. Nazwy i określenia: polimery naturalne, polimery syntetyczne, budowa chemiczna: plastomery, duromery, elastomery. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne - definicje i przykłady. Inżynieria materiałowa: struktura a właściwości fizyczne, akronim, budowa chemiczna , właściwości fizyczne i przykłady zastosowań najważniejszych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pytania sprawdzające w ramach dyskusji ze studentami. Pisemne testowe zakiczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniż. 8 p.
3,09 - 8 p. Student posiada zdolność definiowania polimerów i materiałów polimerowych
3,511 - 10 p. J.w. oraz definiowania struktury polimerów.
4,013 - 12 p. J.w. Student ma kompetencje wyjaśnienia zależności wpływu budowy polimeru na jego strukturę.
4,515-14 p J.w. Student ma również kompetencje uzasadnienia właściwości fizycznych polimerów poprzez ich strukturę.
5,020 - 16p.J.w. +Student ma kompetencje wykorzystywania wiedzy w studiach szczegółowych