Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy konstrukcji maszyn I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika techniczna
W-2Wytrzymałość materiałów
W-3Grafika inżynierska II
W-4Podstawy nauki o materiałach II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczne i praktyczne zaznajomienie z przebiegiem procesu projektowego.
C-2Wyrobienie umiejętności przedstawiania maszyn w formie modelowej i dekompozycja na poszczególne elementy konstrukcyjne.
C-3Opanowanie umiejętności obliczeń inżynierskich połączeń konstrukcyjnych na przykładzie projektu podnośnika śrubowego.
C-4Opanowanie umiejętności określania obciążeń el. konstrukcyjnych.
C-5Teoretyczne zaznajomienie z konstrukcją, cechami eksploatacyjnymi i metodami obliczeń wybranych przekładni zębatych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Dokumentacja rysunkowa: elementy rysunku technicznego, składanie rysunków, tabliczki2
T-P-2Redakcja i sposoby przeprowadzania obliczeń konstrukcyjnych.1
T-P-3Projekt podnośnika śrubowego: obliczenia konstrukcyjne, rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze. Omówienie obliczeń, nadzór nad pracą studentów, wykrywanie błędów w obliczenich i dokumentacji rysunkowej.10
T-P-4Odbiór prac projektowych.2
15
wykłady
T-W-1Elementy metrologii wymiarów liniowych: odchyłki, tolerancja, systemy zapisu wymiarów tolerowanych, pasowania, algebra łańcuchów wymiarowych, błędy kształtu i położenia5
T-W-2Podstawowe warunki wytrzymałościowe przy obciążeniach statycznych w obl. inżynierskich: metodą naprężeń dopuszczalnych, metodą stanów granicznych.4
T-W-3J. w. przy obciążeniach dynamicznych; wykresy zmęczeniowe.2
T-W-4Połączenia: systematyka, cechy funkcjonalne1
T-W-5Połączenia gwintowe: rodzaje i oznaczenia gwintów, moment tarcia między śrubą i nakrętką, sprawność przekładni gwintowej, minimalna długość nakrętki, obliczenia wytrzymałościowe, konstrukcja śrub, wkrętów, nakrętek i podkładek.5
T-W-6Połączenia kształtowe: wpustowe, wypustowe, kołkowe i sworzniowe.3
T-W-7Przekładnie kołowe: systematyka, cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne.2
T-W-8Przekładnie zębate: geometria uzębienia i zazębienia przekładni walcowych o uzębienou prostym i skośnym, dobór modułu z obliczeń wytrzymałościowych, wypełnienie tabliczki rysunkowej.4
T-W-9Elementy teorii projektowania: operandy, typowy proces projektowania, zasady projektowania i konstruowania2
T-W-10Połączenia spawane2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Obliczenia konstrukcyjne podnośnika20
A-P-2Kreślenie dokumentacji rysunkowej.12
A-P-3Redakcja projektu.3
A-P-4Zaliczenie i poprawa projektu.2
A-P-5Uczestnictwo w zajęciach13
50
wykłady
A-W-1Kolokwium zaliczające2
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
A-W-4Studiowanie literatury.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny / z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych (tablica, rzutnik przeźroczy).
M-2Metoda projektów / z wykorzystaniem Polskich Norm, kalkulator, komputer.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), redakcyjnych, rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium w postaci sprawdzianu pisemnego lub testu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C31_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Powinien posiadać znajomość typowych sposobów obliczeń i rozwiązań konstrukcyjnych elementów złącznych oraz wybranych rodzajów kół zębatych. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń prostych elementów konstrukcyjnych w maszynie.
IM_1A_W06C-2, C-1T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C31_U01
Student powinien posiąść umiejętność wykonywania obliczeń wytrzymałościowych elementów złącznych i walcowych przekładni zębatych oraz przeniesienie wyników obliczeń na dokunentację rysunkową.
IM_1A_U02, IM_1A_U03, IM_1A_U13, IM_1A_U19C-3T-P-2, T-P-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C31_K01
Zajęcia projektowe ukształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
IM_1A_K01, IM_1A_K04C-2, C-3T-P-4, T-P-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C31_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Powinien posiadać znajomość typowych sposobów obliczeń i rozwiązań konstrukcyjnych elementów złącznych oraz wybranych rodzajów kół zębatych. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń prostych elementów konstrukcyjnych w maszynie.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedniotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Nie potrafi jej wykorzystać przy pracach projektowych
3,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ja stosować w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Potrafi ją wykorzystać przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ja stosować w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Posiada umiejętność rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C31_U01
Student powinien posiąść umiejętność wykonywania obliczeń wytrzymałościowych elementów złącznych i walcowych przekładni zębatych oraz przeniesienie wyników obliczeń na dokunentację rysunkową.
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje braki w wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać zadania projektowe w sposób bierny, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C31_K01
Zajęcia projektowe ukształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Dietrych Marek, Podstawy konstrukcji maszyn, t 1-2, PWN, Warszawa, 1986
  2. Ochęduszko Kazimierz, Koła zębate, t 1, konstrukcja, WNT, Warszawa, 2007
  3. Ferenc Kazimierz, Ferenc Jarosław, Konstrukcje spawane. Projektowanie połączeń., WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Prace zbiorowe, Przedmiotowe Polskie Normy, Polski Komitet Normalizacji Miar i Jakości, 2011
  2. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Dokumentacja rysunkowa: elementy rysunku technicznego, składanie rysunków, tabliczki2
T-P-2Redakcja i sposoby przeprowadzania obliczeń konstrukcyjnych.1
T-P-3Projekt podnośnika śrubowego: obliczenia konstrukcyjne, rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze. Omówienie obliczeń, nadzór nad pracą studentów, wykrywanie błędów w obliczenich i dokumentacji rysunkowej.10
T-P-4Odbiór prac projektowych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy metrologii wymiarów liniowych: odchyłki, tolerancja, systemy zapisu wymiarów tolerowanych, pasowania, algebra łańcuchów wymiarowych, błędy kształtu i położenia5
T-W-2Podstawowe warunki wytrzymałościowe przy obciążeniach statycznych w obl. inżynierskich: metodą naprężeń dopuszczalnych, metodą stanów granicznych.4
T-W-3J. w. przy obciążeniach dynamicznych; wykresy zmęczeniowe.2
T-W-4Połączenia: systematyka, cechy funkcjonalne1
T-W-5Połączenia gwintowe: rodzaje i oznaczenia gwintów, moment tarcia między śrubą i nakrętką, sprawność przekładni gwintowej, minimalna długość nakrętki, obliczenia wytrzymałościowe, konstrukcja śrub, wkrętów, nakrętek i podkładek.5
T-W-6Połączenia kształtowe: wpustowe, wypustowe, kołkowe i sworzniowe.3
T-W-7Przekładnie kołowe: systematyka, cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne.2
T-W-8Przekładnie zębate: geometria uzębienia i zazębienia przekładni walcowych o uzębienou prostym i skośnym, dobór modułu z obliczeń wytrzymałościowych, wypełnienie tabliczki rysunkowej.4
T-W-9Elementy teorii projektowania: operandy, typowy proces projektowania, zasady projektowania i konstruowania2
T-W-10Połączenia spawane2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Obliczenia konstrukcyjne podnośnika20
A-P-2Kreślenie dokumentacji rysunkowej.12
A-P-3Redakcja projektu.3
A-P-4Zaliczenie i poprawa projektu.2
A-P-5Uczestnictwo w zajęciach13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Kolokwium zaliczające2
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-3Przygotowanie do kolokwium10
A-W-4Studiowanie literatury.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C31_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Powinien posiadać znajomość typowych sposobów obliczeń i rozwiązań konstrukcyjnych elementów złącznych oraz wybranych rodzajów kół zębatych. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń prostych elementów konstrukcyjnych w maszynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W06Ma wiedzę w zakresie Podstaw Konstrukcji Maszyn obejmującą: 1) Konstrukcję podstawowych połączeń mechanicznych 2) Podstawy obliczeń inżynierskich elementów konstrukcyjnych i ich dokumentowanie niezbędną do zaprojektowania podstawowych elementów konstrukcyjnych
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności przedstawiania maszyn w formie modelowej i dekompozycja na poszczególne elementy konstrukcyjne.
C-1Teoretyczne i praktyczne zaznajomienie z przebiegiem procesu projektowego.
Treści programoweT-W-8Przekładnie zębate: geometria uzębienia i zazębienia przekładni walcowych o uzębienou prostym i skośnym, dobór modułu z obliczeń wytrzymałościowych, wypełnienie tabliczki rysunkowej.
T-W-1Elementy metrologii wymiarów liniowych: odchyłki, tolerancja, systemy zapisu wymiarów tolerowanych, pasowania, algebra łańcuchów wymiarowych, błędy kształtu i położenia
T-W-2Podstawowe warunki wytrzymałościowe przy obciążeniach statycznych w obl. inżynierskich: metodą naprężeń dopuszczalnych, metodą stanów granicznych.
T-W-3J. w. przy obciążeniach dynamicznych; wykresy zmęczeniowe.
T-W-4Połączenia: systematyka, cechy funkcjonalne
T-W-5Połączenia gwintowe: rodzaje i oznaczenia gwintów, moment tarcia między śrubą i nakrętką, sprawność przekładni gwintowej, minimalna długość nakrętki, obliczenia wytrzymałościowe, konstrukcja śrub, wkrętów, nakrętek i podkładek.
T-W-6Połączenia kształtowe: wpustowe, wypustowe, kołkowe i sworzniowe.
T-W-7Przekładnie kołowe: systematyka, cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne.
T-W-9Elementy teorii projektowania: operandy, typowy proces projektowania, zasady projektowania i konstruowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny / z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych (tablica, rzutnik przeźroczy).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium w postaci sprawdzianu pisemnego lub testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedniotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Nie potrafi jej wykorzystać przy pracach projektowych
3,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ja stosować w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Potrafi ją wykorzystać przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ja stosować w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Posiada umiejętność rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C31_U01Student powinien posiąść umiejętność wykonywania obliczeń wytrzymałościowych elementów złącznych i walcowych przekładni zębatych oraz przeniesienie wyników obliczeń na dokunentację rysunkową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
IM_1A_U03Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
IM_1A_U13Potrafi dobrać i wykorzystać materiał do warunków jego eksploatacji z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
IM_1A_U19Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć właściwe wnioski
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności obliczeń inżynierskich połączeń konstrukcyjnych na przykładzie projektu podnośnika śrubowego.
Treści programoweT-P-2Redakcja i sposoby przeprowadzania obliczeń konstrukcyjnych.
T-P-3Projekt podnośnika śrubowego: obliczenia konstrukcyjne, rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze. Omówienie obliczeń, nadzór nad pracą studentów, wykrywanie błędów w obliczenich i dokumentacji rysunkowej.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów / z wykorzystaniem Polskich Norm, kalkulator, komputer.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), redakcyjnych, rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje braki w wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać zadania projektowe w sposób bierny, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C31_K01Zajęcia projektowe ukształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
IM_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności przedstawiania maszyn w formie modelowej i dekompozycja na poszczególne elementy konstrukcyjne.
C-3Opanowanie umiejętności obliczeń inżynierskich połączeń konstrukcyjnych na przykładzie projektu podnośnika śrubowego.
Treści programoweT-P-4Odbiór prac projektowych.
T-P-3Projekt podnośnika śrubowego: obliczenia konstrukcyjne, rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze. Omówienie obliczeń, nadzór nad pracą studentów, wykrywanie błędów w obliczenich i dokumentacji rysunkowej.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów / z wykorzystaniem Polskich Norm, kalkulator, komputer.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu.