Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)

Sylabus przedmiotu Aspekty ochrony środowiska w konwersji energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aspekty ochrony środowiska w konwersji energii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii
W-2Podstawy fizyki.
W-3Podstawy techniki cieplnej.
W-4Podstawy ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest przekazanie studentowi wiedzy , dotyczącej różnych aspektów ochrony środowiska w konwersji energii z kopalnych oraz odnawialnych źródeł energii.
C-2Celem ćwiczeń audytoryjnych jest wykonywanie obliczeń, dotyczących emisji zanieczyszczeń, opłat ekologicznych , ekonomicznych skutków emisji zanieczyszczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagadnienia dotyczące bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń, emisji ditlenku węgla, emisji normowanych i nienormowanych zanieczyszczeń powietrza, emisji wody, odpadów stałych.15
15
wykłady
T-W-1Scenariusze rozwoju energetyki. Aspekty ekologicznego oddziaływania przemysłu paliwowo-energetycznego opartego na nieodnawialnych lub odnawialnych źródłach energii, Energetyka jądrowa a środowisko. Charakterystyka aktualnego stanu środowiska. Skutki zanieczyszczenia środowiska i metody ich ograniczania. Wskaźniki emisji substancji szkodliwych.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Praca własna studenta8
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.15
A-W-2Praca własna studenta8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - metoda podająca.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zadany temat oraz zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być stanie: scharakteryzować wszystkie aspekty ekologicznego oddziaływania na środowisko różnych procesów konwersji energii, zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki, mające wpływ na zanieczyszczenia środowiska oraz powinnien znać metody ich ograniczania. Student powinien także znać zasady ochrony powietrza, wód i gleb oraz ochrony przed hałasem, a także ochrony krajobrazu. Powinien być w stanie zdefiniować metodę oceny cyklu życia LCA (Life Cycle Assessment), pozwalającą na identyfikację najważniejszych aspektów środowiskowych oraz ocenę ich wpływu na środowisko w całym cyklu życia danego wyrobu - metodę, która stanowi ważne źródło informacji w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
ENE_2A_W10, ENE_2A_W12C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki ekologicznego oddziaływania na środowisko w czasie różnych procesów konwersji energii. Powinien umieć korzystać z metod, materiałów oraz instrumentów, które są kluczowe w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
ENE_2A_U01, ENE_2A_U04, ENE_2A_U13C-1T-W-1, T-A-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć świadomość oddziaływania procesów konwersji energii na środowisko, powinien udowodnić zdolność zastosowania zdobytej wiedzy, wykazać się umiejętnościami oraz postępować zgodnie z zasadami etyki i wykazywać dbałość o środowisko.
ENE_2A_K03, ENE_2A_K02C-2T-W-1, T-A-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być stanie: scharakteryzować wszystkie aspekty ekologicznego oddziaływania na środowisko różnych procesów konwersji energii, zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki, mające wpływ na zanieczyszczenia środowiska oraz powinnien znać metody ich ograniczania. Student powinien także znać zasady ochrony powietrza, wód i gleb oraz ochrony przed hałasem, a także ochrony krajobrazu. Powinien być w stanie zdefiniować metodę oceny cyklu życia LCA (Life Cycle Assessment), pozwalającą na identyfikację najważniejszych aspektów środowiskowych oraz ocenę ich wpływu na środowisko w całym cyklu życia danego wyrobu - metodę, która stanowi ważne źródło informacji w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 – 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki ekologicznego oddziaływania na środowisko w czasie różnych procesów konwersji energii. Powinien umieć korzystać z metod, materiałów oraz instrumentów, które są kluczowe w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80 % maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 - 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć świadomość oddziaływania procesów konwersji energii na środowisko, powinien udowodnić zdolność zastosowania zdobytej wiedzy, wykazać się umiejętnościami oraz postępować zgodnie z zasadami etyki i wykazywać dbałość o środowisko.
2,0
3,060% maksymalnej liczby punktów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Badyda K., Lewandowski J., Miller A., Skowroński P., Proekologiczne technologie dla rekonstrukcji i modernizacji elektrowni i elektrociepłowni., Wydawnictwo IGEiOŚ, Warszawa, 2000
  2. Chmielniak T., Pawlik M., Malko J.Lewandowski, Wyzwania paliwowe, technologiczne i ekologiczne dla polskiej energetyki., Wydawnictwo Politechniki Śląskiej., Gliwice, 2010
  3. Ciok Z., Ochrona środowiska w elektroenergetyce, PWN, Warszawa, 2001
  4. Jarosiński J., Techniki czystego spalania., WNT, Warszawa, 1996
  5. Kacperski W.T., Inżynieria środowiska. Ochrona powietrza., WNT, Warszawa, 2003
  6. Kucowski J., Energetyka a ochrona środowiska., WNT, Warszawa, 1993
  7. Kucowski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka a ochrona środowiska., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1993
  8. Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej., WNT, Warszawa, 2010
  9. Malej J., Bezpieczeństwo energetyczne świata a ochrona ekosfery.Technologie odnawialnych źródeł energii, technologie jądrowe i termojadrowe, i wodorowe., Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2009
  10. Sitnik Lech J., Ekopaliwa silnikowe, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocalwskiej, Wrocław, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Celiński Z., Energetyka jądrowa a społeczeństwo., PWN, Warszawa, 1992
  2. Zieńko J., Teoretyczne podstawy ocen oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze”., Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagadnienia dotyczące bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń, emisji ditlenku węgla, emisji normowanych i nienormowanych zanieczyszczeń powietrza, emisji wody, odpadów stałych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Scenariusze rozwoju energetyki. Aspekty ekologicznego oddziaływania przemysłu paliwowo-energetycznego opartego na nieodnawialnych lub odnawialnych źródłach energii, Energetyka jądrowa a środowisko. Charakterystyka aktualnego stanu środowiska. Skutki zanieczyszczenia środowiska i metody ich ograniczania. Wskaźniki emisji substancji szkodliwych.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Praca własna studenta8
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.15
A-W-2Praca własna studenta8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_C07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być stanie: scharakteryzować wszystkie aspekty ekologicznego oddziaływania na środowisko różnych procesów konwersji energii, zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki, mające wpływ na zanieczyszczenia środowiska oraz powinnien znać metody ich ograniczania. Student powinien także znać zasady ochrony powietrza, wód i gleb oraz ochrony przed hałasem, a także ochrony krajobrazu. Powinien być w stanie zdefiniować metodę oceny cyklu życia LCA (Life Cycle Assessment), pozwalającą na identyfikację najważniejszych aspektów środowiskowych oraz ocenę ich wpływu na środowisko w całym cyklu życia danego wyrobu - metodę, która stanowi ważne źródło informacji w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki konwencjonalnej i niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej i jądrowej
ENE_2A_W12Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie gospodarki odpadami, oczyszczania spalin, wpływu procesów energetycznych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przekazanie studentowi wiedzy , dotyczącej różnych aspektów ochrony środowiska w konwersji energii z kopalnych oraz odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-1Scenariusze rozwoju energetyki. Aspekty ekologicznego oddziaływania przemysłu paliwowo-energetycznego opartego na nieodnawialnych lub odnawialnych źródłach energii, Energetyka jądrowa a środowisko. Charakterystyka aktualnego stanu środowiska. Skutki zanieczyszczenia środowiska i metody ich ograniczania. Wskaźniki emisji substancji szkodliwych.
T-A-1Zagadnienia dotyczące bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń, emisji ditlenku węgla, emisji normowanych i nienormowanych zanieczyszczeń powietrza, emisji wody, odpadów stałych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zadany temat oraz zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 – 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_C07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: zidentyfikować i scharakteryzować wszystkie czynniki ekologicznego oddziaływania na środowisko w czasie różnych procesów konwersji energii. Powinien umieć korzystać z metod, materiałów oraz instrumentów, które są kluczowe w procesie podejmowania decyzji, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu procesów konwersji energii na środowisko .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U01Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ENE_2A_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz przeprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
ENE_2A_U13Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny technologii energetycznej, zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest przekazanie studentowi wiedzy , dotyczącej różnych aspektów ochrony środowiska w konwersji energii z kopalnych oraz odnawialnych źródeł energii.
Treści programoweT-W-1Scenariusze rozwoju energetyki. Aspekty ekologicznego oddziaływania przemysłu paliwowo-energetycznego opartego na nieodnawialnych lub odnawialnych źródłach energii, Energetyka jądrowa a środowisko. Charakterystyka aktualnego stanu środowiska. Skutki zanieczyszczenia środowiska i metody ich ograniczania. Wskaźniki emisji substancji szkodliwych.
T-A-1Zagadnienia dotyczące bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń, emisji ditlenku węgla, emisji normowanych i nienormowanych zanieczyszczeń powietrza, emisji wody, odpadów stałych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zadany temat oraz zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80 % maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 - 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_C07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć świadomość oddziaływania procesów konwersji energii na środowisko, powinien udowodnić zdolność zastosowania zdobytej wiedzy, wykazać się umiejętnościami oraz postępować zgodnie z zasadami etyki i wykazywać dbałość o środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania różnych technologii energetycznych, w tym jej wpływu na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
ENE_2A_K02Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z bezpieczeństwem energetycznym państwa
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń audytoryjnych jest wykonywanie obliczeń, dotyczących emisji zanieczyszczeń, opłat ekologicznych , ekonomicznych skutków emisji zanieczyszczeń.
Treści programoweT-W-1Scenariusze rozwoju energetyki. Aspekty ekologicznego oddziaływania przemysłu paliwowo-energetycznego opartego na nieodnawialnych lub odnawialnych źródłach energii, Energetyka jądrowa a środowisko. Charakterystyka aktualnego stanu środowiska. Skutki zanieczyszczenia środowiska i metody ich ograniczania. Wskaźniki emisji substancji szkodliwych.
T-A-1Zagadnienia dotyczące bilansowania oraz emisji zanieczyszczeń, emisji ditlenku węgla, emisji normowanych i nienormowanych zanieczyszczeń powietrza, emisji wody, odpadów stałych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wsparty prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% maksymalnej liczby punktów
3,5
4,0
4,5
5,0