Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)

Sylabus przedmiotu Zaawansowana grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowana grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>, Jacek Zapłata <Jacek.Zaplata@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o budowie i opisie podstawowych brył geometrycznych, podstawy rysunku technicznego i geometrii wykreślnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z komputerowym zapisem konstrukcji
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej z wykorzystaniem komputera
C-3Nabycie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
C-4Nabycie umiejętności wykonywania dokumentacji rysunkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z obsługą programu AutoCAD2
T-L-2Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych2
T-L-3Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych2
T-L-4Wykonanie dokumentacji rysunkowej trzech elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania10
T-L-5Rysowanie schematów instalacji ciepłowniczych12
T-L-6Odbiór i ocena rysunków2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki CAD na podstawie programu AutoCAD1
T-W-2Omówienie najważniejszych cech programu AutoCAD1
T-W-3Zapoznanie się z interfejsem użytkownika, rodzajami menu i paskami narzędzi1
T-W-4Podstawy tworzenia rysunków płaskich1
T-W-5Dostępne układy współrzędnych1
T-W-6Narzędzia wspomagające rysowanie precyzyjne1
T-W-7Rodzaje linii, kreskowanie i wstawianie napisów1
T-W-8Wymiarowanie, style wymiarowania i modyfikowanie wymiarów2
T-W-9Warstwy i bloki1
T-W-10Rysowanie parametryczne - podstawy1
T-W-11Biblioteki typowych elementów i profili1
T-W-12Inżynierskie obliczenia elementów maszyn1
T-W-13Wykonywanie rysunków 3D na bazie rysunku płaskiego1
T-W-14Drukowanie projektów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-L-2Wykonywanie szkiców przedmiotów4
A-L-3Kreślenie rysunków12
A-L-4Zaliczenie i poprawa wykonanych rysunków2
A-L-5Zapoznawanie się z normami, konsultacje4
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Nauka na podstawie literatury i norm10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na bazie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na bazie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy
S-3Ocena podsumowująca: Na bazie wyników kolokwium przeprowadzonego przy użyciu komputera

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_B06_W01
Student powinien posiadać wiedzę potrzebną do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn, szczególnie w zakresie schematów sieci ciepłowniczych, oraz posługiwania się programem AutoCAD.
ENE_2A_W03C-3, C-4, C-2M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_B06_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm dotyczących rysunku technicznego maszynowego.
ENE_2A_U03C-3, C-2T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_B06_K01
Student powinien mieć ukształtowaną właściwą postawę niezbędną do efektywnej pracy zarówno indywidualnej, jak i w zespole.
ENE_2A_K04C-4M-1S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_B06_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm dotyczących rysunku technicznego maszynowego.
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2013, 25

Literatura dodatkowa

  1. Agaciński Piotr, Grafika inżynierska, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2014
  2. Montusiewicz Jerzy i inni, Komputerowa grafika inżynierska: ćwiczenia do programu AutoCAD 2013, Politechnika Lubelska, Lublin, 2013
  3. Czech Piotr, Wojnar Grzegorz, Folęga Piotr, Podstawy komputerowego zapisu konstrukcji z wykorzystaniem środowiska AUTOCAD, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  4. Folęga Piotr, Czech Piotr, Wojnar Grzegorz, Wybrane zagadnienia teoretyczne z grafiki inżynierskiej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z obsługą programu AutoCAD2
T-L-2Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych2
T-L-3Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych2
T-L-4Wykonanie dokumentacji rysunkowej trzech elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania10
T-L-5Rysowanie schematów instalacji ciepłowniczych12
T-L-6Odbiór i ocena rysunków2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki CAD na podstawie programu AutoCAD1
T-W-2Omówienie najważniejszych cech programu AutoCAD1
T-W-3Zapoznanie się z interfejsem użytkownika, rodzajami menu i paskami narzędzi1
T-W-4Podstawy tworzenia rysunków płaskich1
T-W-5Dostępne układy współrzędnych1
T-W-6Narzędzia wspomagające rysowanie precyzyjne1
T-W-7Rodzaje linii, kreskowanie i wstawianie napisów1
T-W-8Wymiarowanie, style wymiarowania i modyfikowanie wymiarów2
T-W-9Warstwy i bloki1
T-W-10Rysowanie parametryczne - podstawy1
T-W-11Biblioteki typowych elementów i profili1
T-W-12Inżynierskie obliczenia elementów maszyn1
T-W-13Wykonywanie rysunków 3D na bazie rysunku płaskiego1
T-W-14Drukowanie projektów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-L-2Wykonywanie szkiców przedmiotów4
A-L-3Kreślenie rysunków12
A-L-4Zaliczenie i poprawa wykonanych rysunków2
A-L-5Zapoznawanie się z normami, konsultacje4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Nauka na podstawie literatury i norm10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_B06_W01Student powinien posiadać wiedzę potrzebną do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn, szczególnie w zakresie schematów sieci ciepłowniczych, oraz posługiwania się programem AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W03Ma szczegółową wiedzę w zakresie zasad budowy, modelowania, projektowania i eksploatacji elementów i systemów elektroenergetycznych
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
C-4Nabycie umiejętności wykonywania dokumentacji rysunkowej
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej z wykorzystaniem komputera
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na bazie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy
S-1Ocena formująca: Na bazie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-3Ocena podsumowująca: Na bazie wyników kolokwium przeprowadzonego przy użyciu komputera
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_B06_U01Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm dotyczących rysunku technicznego maszynowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotycząca realizacji zadania technicznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej z wykorzystaniem komputera
Treści programoweT-L-3Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych
T-L-5Rysowanie schematów instalacji ciepłowniczych
T-L-2Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych
T-L-6Odbiór i ocena rysunków
T-L-4Wykonanie dokumentacji rysunkowej trzech elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania
T-L-1Zapoznanie się z obsługą programu AutoCAD
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na bazie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy
S-1Ocena formująca: Na bazie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_B06_K01Student powinien mieć ukształtowaną właściwą postawę niezbędną do efektywnej pracy zarówno indywidualnej, jak i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności wykonywania dokumentacji rysunkowej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na bazie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków