Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria oprogramowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie
projektyP5 20 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy informatyki
W-2Umiejętność programowania w wybranym języku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z tematyką inżynierii oprogramowania oraz zrozumienie jej znaczenia w procesach tworzenia oprogramowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności efektywnego stosowania podstawowych i zaawansowanych narzędzi deweloperskich oraz pracy zespołowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności opracowania przedsięwzięcia produkcji oprogramowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie się z podstawowymi informacjami dotyczącymi projektu. Wybór tematu projektu. Przydzielenie funkcji członkom zespołu.4
T-P-2Opracowanie strategii i wykonania i wdrożenia oprogramowania jako produktu.5
T-P-3Opracowanie dokumentacji przedstawiającej strategię produkcji i wdrożenia wybranego systemu informatycznego zgodnie z zasadami inżynierii oprogramowania. Zapoznanie się z niezbędnymi narzędziami.10
T-P-4Zaliczenie projektu1
20
wykłady
T-W-1Cel i znaczenie inżynierii oprogramowania we współczesnym świecie1
T-W-2Proces produkcji oprogramowania. Oprogramowanie jako produkt.2
T-W-3Trójkąt projektów programistycznych. Inżynieria wymagań.2
T-W-4Tworzenie funkcjonalnych interfejsów użytkownika. Prototypowanie interfejsów - przegląd narzędzi.1
T-W-5Wstęp do modelowania systemów. Modelowanie procesu tworzenia oprogramowania.2
T-W-6Przegląd narzędzi typu CASE.1
T-W-7Aspekty ekonomiczne wytwarzania oprogramowania. Analiza zagrożeń, harmonogram, kosztorys i planowanie strony przychodowej.2
T-W-8Testowanie oprogramowania - strategie. Weryfikacja i walidacja oprogramowania.2
T-W-9Miary jakości oprogramowania. Dokumentacja kodu. Zaliczenie wykładów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Praca własna nad projektem.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podająca - wykład informacyjny
M-2Praktyczna - pokaz
M-3Praktyczna - metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie testowe wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C23_W01
Student zna zagadnienia związane z procesem wytwarzania oprogramowania.
TI_1A_W08, TI_1A_W09C-1T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1S-1
TI_1A_C23_W02
Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania oprogramowania.
TI_1A_W20C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C23_U01
Student potrafi zastosować wybrane narzędzia typu CASE oraz deweloperskie i zaprojektować prostą aplikację.
TI_1A_U07C-2, C-3T-P-4, T-P-3, T-P-1M-2, M-4, M-3S-2
TI_1A_C23_U02
Student potrafi opracować prostą strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania.
TI_1A_U16C-2, C-3T-P-3, T-P-2M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C23_W01
Student zna zagadnienia związane z procesem wytwarzania oprogramowania.
2,0Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dobrym.
4,5Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dobrym plus.
5,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu bardzo dobrym.
TI_1A_C23_W02
Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania oprogramowania.
2,0Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dobrym.
4,5Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dobrym plus.
5,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C23_U01
Student potrafi zastosować wybrane narzędzia typu CASE oraz deweloperskie i zaprojektować prostą aplikację.
2,0Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,0Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
3,5Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować bardziej zaawansowaną aplikację.
4,0Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prosty system informatyczny.
4,5Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować bardziej zaawansowany system informatyczny.
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prosty system informatyczny w stopniu bardzo dobrym.
TI_1A_C23_U02
Student potrafi opracować prostą strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania.
2,0Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,0Student potrafi opracować prostą strategię produkcji oprogramowania w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować prostą strategię produkcji oprogramowania w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student potrafi opracować strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania w stopniu dobrym
4,5Student potrafi opracować strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania w stopniu dobrym plus.
5,0Student potrafi opracować całościową strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania zgodnie z zasadami inżynierii oprogramowania

Literatura podstawowa

  1. B. Hnatkowska, Z. Huzar, Inżynieria oprogramowania: metody wytwarzania i wybrane zastosowania, PWN, 2008
  2. K. Sacha, Inżynieria oprogramowania, PWN, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Roger S. Pressman, B. R. Maxim, Software Engineering - Practitioner's Approach, McGraw-Hill Education, 2015, 8

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie się z podstawowymi informacjami dotyczącymi projektu. Wybór tematu projektu. Przydzielenie funkcji członkom zespołu.4
T-P-2Opracowanie strategii i wykonania i wdrożenia oprogramowania jako produktu.5
T-P-3Opracowanie dokumentacji przedstawiającej strategię produkcji i wdrożenia wybranego systemu informatycznego zgodnie z zasadami inżynierii oprogramowania. Zapoznanie się z niezbędnymi narzędziami.10
T-P-4Zaliczenie projektu1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel i znaczenie inżynierii oprogramowania we współczesnym świecie1
T-W-2Proces produkcji oprogramowania. Oprogramowanie jako produkt.2
T-W-3Trójkąt projektów programistycznych. Inżynieria wymagań.2
T-W-4Tworzenie funkcjonalnych interfejsów użytkownika. Prototypowanie interfejsów - przegląd narzędzi.1
T-W-5Wstęp do modelowania systemów. Modelowanie procesu tworzenia oprogramowania.2
T-W-6Przegląd narzędzi typu CASE.1
T-W-7Aspekty ekonomiczne wytwarzania oprogramowania. Analiza zagrożeń, harmonogram, kosztorys i planowanie strony przychodowej.2
T-W-8Testowanie oprogramowania - strategie. Weryfikacja i walidacja oprogramowania.2
T-W-9Miary jakości oprogramowania. Dokumentacja kodu. Zaliczenie wykładów.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Praca własna nad projektem.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C23_W01Student zna zagadnienia związane z procesem wytwarzania oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie inżynierii oprogramowania, technik projektowania, modelowania, tworzenia i testowania oprogramowania.
TI_1A_W09Zna wybrane języki programowania niskiego i wysokiego poziomu. Ma podstawową wiedzę z zakresu dobrych praktyk programistycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką inżynierii oprogramowania oraz zrozumienie jej znaczenia w procesach tworzenia oprogramowania.
Treści programoweT-W-4Tworzenie funkcjonalnych interfejsów użytkownika. Prototypowanie interfejsów - przegląd narzędzi.
T-W-8Testowanie oprogramowania - strategie. Weryfikacja i walidacja oprogramowania.
T-W-9Miary jakości oprogramowania. Dokumentacja kodu. Zaliczenie wykładów.
T-W-2Proces produkcji oprogramowania. Oprogramowanie jako produkt.
T-W-3Trójkąt projektów programistycznych. Inżynieria wymagań.
T-W-5Wstęp do modelowania systemów. Modelowanie procesu tworzenia oprogramowania.
T-W-1Cel i znaczenie inżynierii oprogramowania we współczesnym świecie
T-W-6Przegląd narzędzi typu CASE.
T-W-7Aspekty ekonomiczne wytwarzania oprogramowania. Analiza zagrożeń, harmonogram, kosztorys i planowanie strony przychodowej.
Metody nauczaniaM-1Podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie testowe wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dobrym.
4,5Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu dobrym plus.
5,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i wytwarzania oprogramowania w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C23_W02Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W20Ma podstawową wiedzę w zakresie komputerowo wspomaganego procesu zarządzania projektami.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką inżynierii oprogramowania oraz zrozumienie jej znaczenia w procesach tworzenia oprogramowania.
Treści programoweT-W-4Tworzenie funkcjonalnych interfejsów użytkownika. Prototypowanie interfejsów - przegląd narzędzi.
T-W-1Cel i znaczenie inżynierii oprogramowania we współczesnym świecie
T-W-6Przegląd narzędzi typu CASE.
T-W-7Aspekty ekonomiczne wytwarzania oprogramowania. Analiza zagrożeń, harmonogram, kosztorys i planowanie strony przychodowej.
Metody nauczaniaM-1Podająca - wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie testowe wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dostatecznym.
3,5Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dobrym.
4,5Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu dobrym plus.
5,0Student zna zagadnienia związane z procesem projektowania i oprogramowania w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C23_U01Student potrafi zastosować wybrane narzędzia typu CASE oraz deweloperskie i zaprojektować prostą aplikację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności efektywnego stosowania podstawowych i zaawansowanych narzędzi deweloperskich oraz pracy zespołowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności opracowania przedsięwzięcia produkcji oprogramowania.
Treści programoweT-P-4Zaliczenie projektu
T-P-3Opracowanie dokumentacji przedstawiającej strategię produkcji i wdrożenia wybranego systemu informatycznego zgodnie z zasadami inżynierii oprogramowania. Zapoznanie się z niezbędnymi narzędziami.
T-P-1Zapoznanie się z podstawowymi informacjami dotyczącymi projektu. Wybór tematu projektu. Przydzielenie funkcji członkom zespołu.
Metody nauczaniaM-2Praktyczna - pokaz
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,0Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prostą aplikację.
3,5Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować bardziej zaawansowaną aplikację.
4,0Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prosty system informatyczny.
4,5Student potrafi zastosować wybrane narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować bardziej zaawansowany system informatyczny.
5,0Student potrafi zastosować odpowiednie narzędzia deweloperskie oraz zaprojektować prosty system informatyczny w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C23_U02Student potrafi opracować prostą strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U16Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do prowadzenia działalności inżynierskiej z literatury, baz danych, dokumentacji technicznej, patentowej i innych źródeł, także w języku angielskim. Potrafi integrować pozyskane informacje, dokonywać ich interpretacji formułować wnioski i opinie oraz je uzasadniać.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności efektywnego stosowania podstawowych i zaawansowanych narzędzi deweloperskich oraz pracy zespołowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności opracowania przedsięwzięcia produkcji oprogramowania.
Treści programoweT-P-3Opracowanie dokumentacji przedstawiającej strategię produkcji i wdrożenia wybranego systemu informatycznego zgodnie z zasadami inżynierii oprogramowania. Zapoznanie się z niezbędnymi narzędziami.
T-P-2Opracowanie strategii i wykonania i wdrożenia oprogramowania jako produktu.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia.
3,0Student potrafi opracować prostą strategię produkcji oprogramowania w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować prostą strategię produkcji oprogramowania w stopniu dostatecznym plus.
4,0Student potrafi opracować strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania w stopniu dobrym
4,5Student potrafi opracować strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania w stopniu dobrym plus.
5,0Student potrafi opracować całościową strategię produkcji i wdrożenia oprogramowania zgodnie z zasadami inżynierii oprogramowania