Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl>, Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z mikroekonomii.
W-2Znajomośc zagadnień z makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać wiedzę na temat systemów wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami finansowymi w przedsiębiorstwie.
C-2Student powinień określić stopień zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
C-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
C-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i klasyfikacja systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie2
T-W-2Znaczenie i źródła informacji w systemach wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie1
T-W-3Identyfikacja zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie1
T-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie1
T-W-5Znaczenie modeli predykcyjnych w systemach wczesnego ostrzegania2
T-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie2
T-W-7Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.6
A-W-3Przygotowywanie się do wykładów.6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.6
A-W-5Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Metoda przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/17_W01
Student zna terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania "
Z_1A_W01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2
Z_1A_D5/17_W02
Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie oraz modeli predykcyjnych"
Z_1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-3, T-W-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/17_U01
Student potrafi wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie "
Z_1A_U05, Z_1A_U17, Z_1A_U21C-2, C-3T-W-6, T-W-3M-3S-1, S-2
Z_1A_D5/17_U02
Student posiada umiejętność zastosowania metod oceny zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie"
Z_1A_U05, Z_1A_U15C-2, C-3T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/17_K01
Student potrafi w podstawowym zakresie łączyć teorię z praktyką oraz ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy"
Z_1A_K02C-3, C-4T-W-6, T-W-3, T-W-4M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/17_W01
Student zna terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania "
2,0Student nie zna terminologii używanej w systemach wczesnego ostrzegania
3,0Student zna w dostatecznym stopniu terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
3,5Student zna w lepszym stopniu niż dostateczny terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
4,0Student zna w dobrym stopniu terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
4,5
5,0
Z_1A_D5/17_W02
Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie oraz modeli predykcyjnych"
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej identyfikacji zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,0Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student posiada wiedzę w stopniu wyższym, niż dostateczna dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student posiada wiedzę w stopniu dobrym dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/17_U01
Student potrafi wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie "
2,0Student nie potrafi wskazać zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż dostateczny wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student potrafi w sposób dobry wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0
Z_1A_D5/17_U02
Student posiada umiejętność zastosowania metod oceny zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie"
2,0Student nie posiada umiejętności zastosowania metod oceny zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
3,0Student posiada w dostateczny sposób zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż dostateczny zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student potrafi w dobrym stopniu zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/17_K01
Student potrafi w podstawowym zakresie łączyć teorię z praktyką oraz ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy"
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie łączyć teorię z praktyką
3,0Student potrafi w dostateczny sposób łączyć teorię z praktyką
3,5Student potrafi w lepszym stopniu niż dostateczny łączyć teorię z praktyką
4,0Student potrafi w dobrym stopniu łączyć teorię z praktyką
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Korol T., Prusak B., Upadłość przedsiębiorstw a wykorzystanie sztucznej inteligencji, CeDeWu, Warszawa, 2018
  2. Franciszek Bławat, Edyta Drajska, Piotr Figura, Małgorzata Gawrycka, Tomasz Korol, Błażej Prusak, Finansowanie, inwestycje, wartość, syntetyczna ocena kondycji finansowej, CeDeWu, Warszawa, 2017
  3. Edward I. Altman, Edith Hotchkiss ; tłumaczenie Stanisław Tabor i Urszula, Trudności finansowe a upadłość firm : jak przewidzieć upadłość i jej uniknąć, jak analizować i inwestować w zadłużenie firm zagrożonych, CeDeWu, Warszawa, 2007
  4. E. Siemińska, Metody pomiaru i oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa, TNOiK, Toruń, 2002
  5. Gabrusewicz W., Metody analizy finansowej przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. B. Prusak, Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2005
  2. M.Sierpińska, T.Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2020
  3. R. Kowalak, Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa w badaniu zagrożenia upadłością, ODDK, Gdańsk, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i klasyfikacja systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie2
T-W-2Znaczenie i źródła informacji w systemach wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie1
T-W-3Identyfikacja zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie1
T-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie1
T-W-5Znaczenie modeli predykcyjnych w systemach wczesnego ostrzegania2
T-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie2
T-W-7Zaliczenie1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.6
A-W-3Przygotowywanie się do wykładów.6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.6
A-W-5Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/17_W01Student zna terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania "
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać wiedzę na temat systemów wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami finansowymi w przedsiębiorstwie.
C-2Student powinień określić stopień zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
C-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
C-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-W-1Pojęcie i klasyfikacja systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
T-W-2Znaczenie i źródła informacji w systemach wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
T-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna terminologii używanej w systemach wczesnego ostrzegania
3,0Student zna w dostatecznym stopniu terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
3,5Student zna w lepszym stopniu niż dostateczny terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
4,0Student zna w dobrym stopniu terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/17_W02Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie oraz modeli predykcyjnych"
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać wiedzę na temat systemów wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami finansowymi w przedsiębiorstwie.
C-2Student powinień określić stopień zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
C-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
Treści programoweT-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
T-W-3Identyfikacja zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
T-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej identyfikacji zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,0Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student posiada wiedzę w stopniu wyższym, niż dostateczna dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student posiada wiedzę w stopniu dobrym dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/17_U01Student potrafi wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie "
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U17Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Student powinień określić stopień zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
C-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
Treści programoweT-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
T-W-3Identyfikacja zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż dostateczny wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student potrafi w sposób dobry wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/17_U02Student posiada umiejętność zastosowania metod oceny zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie"
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Student powinień określić stopień zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
C-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
Treści programoweT-W-1Pojęcie i klasyfikacja systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
T-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
T-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
T-W-5Znaczenie modeli predykcyjnych w systemach wczesnego ostrzegania
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności zastosowania metod oceny zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
3,0Student posiada w dostateczny sposób zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż dostateczny zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student potrafi w dobrym stopniu zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/17_K01Student potrafi w podstawowym zakresie łączyć teorię z praktyką oraz ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy"
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
C-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
T-W-3Identyfikacja zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
T-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie łączyć teorię z praktyką
3,0Student potrafi w dostateczny sposób łączyć teorię z praktyką
3,5Student potrafi w lepszym stopniu niż dostateczny łączyć teorię z praktyką
4,0Student potrafi w dobrym stopniu łączyć teorię z praktyką
4,5
5,0