Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie baz danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie baz danych
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera i obsługi programów MS WORD, MS EXCEL oraz znajomość podstawowych zagadnień dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania baz danych i ich obsługi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obsługa i konfiguracja MS Access4
T-L-2Tworzenie tabel w MS Access, operacje na rekordach4
T-L-3Projektowanie i obsługa formularzy4
T-L-4Definiowanie relacji między tabelami, podformularze4
T-L-5Kwerendy i filtrowanie danych4
T-L-6Tworzenie raportów2
T-L-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych4
T-L-8Prezentacja baz danych studentów- zaliczenie.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Dokończenie projektów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych14
A-L-4Prezentacja baz danych - zaliczenie.2
A-L-5Konsultacje4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda programowana / z użyciem komputera
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu bazy danych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze na temat podstawowych zasad projektowania i budowania baz danych.
Z_1A_W07C-1T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady projektowania baz danych.
Z_1A_U11C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-7M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze na temat podstawowych zasad projektowania i budowania baz danych.
2,0Student nie zna podstawowych zasad projektowania i budowy baz danych.
3,0Student zna większość komponenty bazy danych i ma problemy z określeniem zasad projektowania.
3,5Student zna podstawowe komponenty bazy danych i ma niewielkie problemy z określeniem zasad projektowania.
4,0Student zna podstawowe komponenty bazy danych i ich relacje i ma niewielkie problemy z określeniem zasad projektowania.
4,5Student zna komponenty bazy danych i ich relacje, określa dobrze zasady projektowania.
5,0Student zna komponenty baz danych i ich relacje, określa bardzo dobrze zasady projektowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/3_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady projektowania baz danych.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z z zasadami projektowania baz danych
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.

Literatura podstawowa

  1. Kowalski P., Podstawowe zagadnienia baz danych i procesów przetwarzania, Mikom, Warszawa, 2005
  2. Majczak A., SQL Przykłady praktyczne, Mikom, Warszawa, 2011, Wydanie I
  3. Mendrala D., Szeliga M., Access 2007 PL. Kurs, Helion, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ullman J.D., Podstawowy wykład z baz danych, WNT, Warszawa, 2000
  2. Unsworth A., Access 2007 PL. Seria praktyk, Helion, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obsługa i konfiguracja MS Access4
T-L-2Tworzenie tabel w MS Access, operacje na rekordach4
T-L-3Projektowanie i obsługa formularzy4
T-L-4Definiowanie relacji między tabelami, podformularze4
T-L-5Kwerendy i filtrowanie danych4
T-L-6Tworzenie raportów2
T-L-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych4
T-L-8Prezentacja baz danych studentów- zaliczenie.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3Dokończenie projektów prowadzonych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych14
A-L-4Prezentacja baz danych - zaliczenie.2
A-L-5Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedze na temat podstawowych zasad projektowania i budowania baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania baz danych i ich obsługi
Treści programoweT-L-3Projektowanie i obsługa formularzy
T-L-2Tworzenie tabel w MS Access, operacje na rekordach
T-L-4Definiowanie relacji między tabelami, podformularze
T-L-5Kwerendy i filtrowanie danych
T-L-6Tworzenie raportów
T-L-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych
Metody nauczaniaM-1Metoda programowana / z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad projektowania i budowy baz danych.
3,0Student zna większość komponenty bazy danych i ma problemy z określeniem zasad projektowania.
3,5Student zna podstawowe komponenty bazy danych i ma niewielkie problemy z określeniem zasad projektowania.
4,0Student zna podstawowe komponenty bazy danych i ich relacje i ma niewielkie problemy z określeniem zasad projektowania.
4,5Student zna komponenty bazy danych i ich relacje, określa dobrze zasady projektowania.
5,0Student zna komponenty baz danych i ich relacje, określa bardzo dobrze zasady projektowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/3_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować zasady projektowania baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U11Posługuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami projektowania baz danych i ich obsługi
Treści programoweT-L-1Obsługa i konfiguracja MS Access
T-L-3Projektowanie i obsługa formularzy
T-L-2Tworzenie tabel w MS Access, operacje na rekordach
T-L-4Definiowanie relacji między tabelami, podformularze
T-L-5Kwerendy i filtrowanie danych
T-L-8Prezentacja baz danych studentów- zaliczenie.
T-L-6Tworzenie raportów
T-L-7Projektowanie panelu sterowania i zabezpieczenie bazy danych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda praktyczna / metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu bazy danych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej po terminie, sprzeczne z z zasadami projektowania baz danych
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi funkcjonalnymi poziomie poniżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami funkcjonalne na poziomie ok. 40%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 30%
4,5Dobrze wykonana praca projektowa, mogą zawierać drobne błędy funkcjonalne na poziomie ok. 20%
5,0Bardzo dobrze wykonana praca projektowa, zawierająca wszystkie wymagane elementy.