Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą w organizacji
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot "Podstawy zarządzania"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.2
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.2
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).7
T-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).4
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.5
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.2
T-W-3Wiedza a innowacje.2
T-W-4Organizacja ucząca się.4
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo na ćwiczeniach: dyskusje, prezentacje multimedialne, prace zespołowe.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - studium literatury i innych dostępnych źródeł10
A-A-3Przygotowanie grupowej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-4Przygotowanie indywidualnej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-5Opracowanie eseju na podstawie omawianego studium przypadku - praca indywidualna13
A-A-6Konsultacje2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do wykładów - studium literatury i innych dostępnych źródeł8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu5
A-W-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
Z_1A_W07, Z_1A_W11C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-4, S-5
Z_1A_D5/9_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
Z_1A_W02, Z_1A_W11, Z_1A_W13C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-4
Z_1A_D5/9_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Z_1A_W07, Z_1A_W13C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Z_1A_U09, Z_1A_U03C-1T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Rozpoznaje część omawianych pojęć, potrafi je ogólnie scharakteryzować i w części przypadków wskazać kluczowe różnice pomiędzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D5/9_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D5/9_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fazlagić J., Innowacyjne zarządzanie wiedzą, Difin, Warszawa, 2014
  2. Jashapara A., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Skuza A., Zarządzanie talentami a orientacja na uczenie się przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań, 2018, ibuk
  2. Skrzypek A., Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie sieciowym, Uniwersytet Przyrodniczo Humanistyczny w Siedlcach, Siedlce, 2020, ibuk

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.2
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.2
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).7
T-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.5
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.2
T-W-3Wiedza a innowacje.2
T-W-4Organizacja ucząca się.4
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo na ćwiczeniach: dyskusje, prezentacje multimedialne, prace zespołowe.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - studium literatury i innych dostępnych źródeł10
A-A-3Przygotowanie grupowej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-4Przygotowanie indywidualnej prezentacji zaliczeniowej10
A-A-5Opracowanie eseju na podstawie omawianego studium przypadku - praca indywidualna13
A-A-6Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do wykładów - studium literatury i innych dostępnych źródeł8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu5
A-W-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.
T-W-3Wiedza a innowacje.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-4Organizacja ucząca się.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Rozpoznaje część omawianych pojęć, potrafi je ogólnie scharakteryzować i w części przypadków wskazać kluczowe różnice pomiędzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/9_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W13Identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
T-W-2Przepływ wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.
T-W-3Wiedza a innowacje.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/9_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W13Identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-4Organizacja ucząca się.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/9_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-4Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-A-1Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie, pozyskiwanie, rozwijanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się, wykorzystywanie, zachowywanie wiedzy.
T-A-3Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
T-W-3Wiedza a innowacje.
T-W-5System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-4Organizacja ucząca się.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-3Ocena formująca: Prezentacja indywidualna
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5
4,0
4,5
5,0