Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Procesy informacyjno-decyzyjne w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy informacyjno-decyzyjne w zarządzaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Szczecińska <Beata.Szczecinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowe informacje dotyczące zarządzania oraz umiejętność z zakresu technologi informacyjnych i analizy danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem informacyjno - decyzyjnym
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych w zarządzaniu.
C-3Zapoznanie studentów z etapami podejmowania decyzji.
C-4Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w procesie podejmowania decyzji
C-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa drzewa decyzyjnego.1
T-L-2Podejmowanie decyzji w sytuacji ryzyka, z wykorzystaniem teorii gier2
T-L-3Podejmowanie decyzji w sytuacji niepewności, z wykorzystaniem teorii gier2
T-L-4Analiza sieciowa przedsięwzięć. Metoda CPM i PERT2
T-L-5Analiza sieciowa przedsięwzięć. Analiza czasowo-kosztowa.2
T-L-6Decyzje wielokryterialne. Metoda AHP2
T-L-7Analiza systemów kolejkowych2
T-L-8Analiza deterministycznych problemów zapasów2
15
wykłady
T-W-1Modele problemów decyzyjnych. Budowa drzewa decyzyjnego1
T-W-2Podejmowanie decyzji niepewnych (w sytuacji ryzyka i niepewności). Zastosowanie teorii gier.4
T-W-3Zarządzanie projektami. Metody rozwiązywania problemów sieciowych.4
T-W-4Podejmowanie decyzji wielokryterialnych.2
T-W-5Analiza systemów kolejkowych.2
T-W-6Analiza deterministycznych problemów zapasów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu8
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-4Dokończenie sprawozdań z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.12
A-L-5Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.5
A-L-6Konsultacje5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie poleconej literatury5
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.6
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-5Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody praktyczne / pokaz
M-5Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji.
Z_1A_W01, Z_1A_W11C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1
Z_1A_C9_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę o znaczeniu informacji i systemu informacyjnego w procesie decyzyjnym.
Z_1A_W07C-4, C-5T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-3, M-1, M-2, M-4, M-5S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C9_U01
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów decyzyjnych.
Z_1A_U04, Z_1A_U14C-5, C-2T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-6M-3, M-2, M-4S-2
Z_1A_C9_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować proces decyzyjny.
Z_1A_U04, Z_1A_U05, Z_1A_U14C-5, C-2T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-8M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji.
2,0Nie potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególnych etapów procesu podejmowania decyzji
3,0W stopniu dostatecznym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
3,5W stopniu dość dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,0W stopniu dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,5Potrafi z niewielkimi uchybieniami uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
5,0Potrafi bezbłędnie uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
Z_1A_C9_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę o znaczeniu informacji i systemu informacyjnego w procesie decyzyjnym.
2,0Student nie potrafi określić znaczenia informacji w procesie decyzyjnym
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić znaczenie informacji oraz powierzchownie określa system informacyjny w procesie decyzyjnym.
3,5Student potrafi w stopniu dość dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,0Student potrafi dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,5Student potrafi z niewielkimi błędami określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj
5,0Student bezbłędnie określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C9_U01
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów decyzyjnych.
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem decyzyjny
3,0W stopniu dostatecznym potrafi opisać, uporządkować i analizować procesu podejmowania decyzji.
3,5W stopniu dość dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,0W stopniu dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,5Z niewielkimi błędami potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
5,0Bezbłędnie potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
Z_1A_C9_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować proces decyzyjny.
2,0Student nie umie zinterpretować zasad modelowania
3,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dobrym
4,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji z niewielkimi błędami
5,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji bezbłędnie

Literatura podstawowa

  1. BOLESTA-KUKUŁKA K., Decyzje Menedżerskie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003, Wydanie I
  2. Robbins Stephen P., Skuteczne podejmowanie decyzji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005, Wydanie I

Literatura dodatkowa

  1. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2002
  2. Bielecki W. T., Informatyzacja zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001, Wydanie I
  3. Karmowska G., Sobczyk A., Analysis of own-source revenue of West-Pomeranian municipalities as an element of local development management, Proceedings of the 3rd International Conference Contemporary Issues in Theory and Practice of Management 2020, ISBN:978-83-7193-732-3, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa drzewa decyzyjnego.1
T-L-2Podejmowanie decyzji w sytuacji ryzyka, z wykorzystaniem teorii gier2
T-L-3Podejmowanie decyzji w sytuacji niepewności, z wykorzystaniem teorii gier2
T-L-4Analiza sieciowa przedsięwzięć. Metoda CPM i PERT2
T-L-5Analiza sieciowa przedsięwzięć. Analiza czasowo-kosztowa.2
T-L-6Decyzje wielokryterialne. Metoda AHP2
T-L-7Analiza systemów kolejkowych2
T-L-8Analiza deterministycznych problemów zapasów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele problemów decyzyjnych. Budowa drzewa decyzyjnego1
T-W-2Podejmowanie decyzji niepewnych (w sytuacji ryzyka i niepewności). Zastosowanie teorii gier.4
T-W-3Zarządzanie projektami. Metody rozwiązywania problemów sieciowych.4
T-W-4Podejmowanie decyzji wielokryterialnych.2
T-W-5Analiza systemów kolejkowych.2
T-W-6Analiza deterministycznych problemów zapasów.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu8
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-4Dokończenie sprawozdań z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych.12
A-L-5Przygotowanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego.5
A-L-6Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie poleconej literatury5
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.6
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
A-W-5Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z etapami podejmowania decyzji.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem informacyjno - decyzyjnym
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych w zarządzaniu.
Treści programoweT-W-1Modele problemów decyzyjnych. Budowa drzewa decyzyjnego
T-W-5Analiza systemów kolejkowych.
T-W-2Podejmowanie decyzji niepewnych (w sytuacji ryzyka i niepewności). Zastosowanie teorii gier.
T-W-3Zarządzanie projektami. Metody rozwiązywania problemów sieciowych.
T-W-4Podejmowanie decyzji wielokryterialnych.
T-W-6Analiza deterministycznych problemów zapasów.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególnych etapów procesu podejmowania decyzji
3,0W stopniu dostatecznym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
3,5W stopniu dość dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,0W stopniu dobrym potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
4,5Potrafi z niewielkimi uchybieniami uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
5,0Potrafi bezbłędnie uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy procesu podejmowania decyzji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C9_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę o znaczeniu informacji i systemu informacyjnego w procesie decyzyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w procesie podejmowania decyzji
C-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.
Treści programoweT-W-5Analiza systemów kolejkowych.
T-W-6Analiza deterministycznych problemów zapasów.
T-W-4Podejmowanie decyzji wielokryterialnych.
T-W-3Zarządzanie projektami. Metody rozwiązywania problemów sieciowych.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-4Metody praktyczne / pokaz
M-5Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z wykładów - forma opisowa oraz pytania testowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić znaczenia informacji w procesie decyzyjnym
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić znaczenie informacji oraz powierzchownie określa system informacyjny w procesie decyzyjnym.
3,5Student potrafi w stopniu dość dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,0Student potrafi dobrze określić znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzji .
4,5Student potrafi z niewielkimi błędami określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj
5,0Student bezbłędnie określa znaczenie informacji oraz systemu informacyjnego w procesie podejmowania decyzj
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C9_U01Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów decyzyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Cel przedmiotuC-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych w zarządzaniu.
Treści programoweT-L-5Analiza sieciowa przedsięwzięć. Analiza czasowo-kosztowa.
T-L-4Analiza sieciowa przedsięwzięć. Metoda CPM i PERT
T-L-2Podejmowanie decyzji w sytuacji ryzyka, z wykorzystaniem teorii gier
T-L-1Budowa drzewa decyzyjnego.
T-L-3Podejmowanie decyzji w sytuacji niepewności, z wykorzystaniem teorii gier
T-L-8Analiza deterministycznych problemów zapasów
T-L-7Analiza systemów kolejkowych
T-L-6Decyzje wielokryterialne. Metoda AHP
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-4Metody praktyczne / pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem decyzyjny
3,0W stopniu dostatecznym potrafi opisać, uporządkować i analizować procesu podejmowania decyzji.
3,5W stopniu dość dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,0W stopniu dobrym potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
4,5Z niewielkimi błędami potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
5,0Bezbłędnie potrafi opisać i analizować proces podejmowania decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C9_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować proces decyzyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Cel przedmiotuC-5Nabywanie umiejętności stosowania technologii informatycznych w procesie podejmowania decyzji.
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów informacyjno-decyzyjnych w zarządzaniu.
Treści programoweT-L-5Analiza sieciowa przedsięwzięć. Analiza czasowo-kosztowa.
T-L-4Analiza sieciowa przedsięwzięć. Metoda CPM i PERT
T-L-2Podejmowanie decyzji w sytuacji ryzyka, z wykorzystaniem teorii gier
T-L-1Budowa drzewa decyzyjnego.
T-L-3Podejmowanie decyzji w sytuacji niepewności, z wykorzystaniem teorii gier
T-L-7Analiza systemów kolejkowych
T-L-6Decyzje wielokryterialne. Metoda AHP
T-L-8Analiza deterministycznych problemów zapasów
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne / ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody praktyczne / pokaz
M-5Metody praktyczne / metoda przewodniego tekstu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: test oraz zadania do rozwiązania
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować zasad modelowania
3,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji w stopniu dobrym
4,5Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji z niewielkimi błędami
5,0Potrafi uporządkować i zinterpretować poszczególne etapy modelowania procesu podejmowania decyzji bezbłędnie