Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo publiczne i dowodzenie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo publiczne i dowodzenie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie roli i znaczenia bezpieczeństwa publicznego oraz jego zagrożeń
C-2Znajomość systemu zarządzania bezpieczeństwem publicznym oraz i organizacji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa publicznego
C-3Poznanie głównych instrumentów zapewniania bezpieczeństwa publicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja i ocena zagrożeń bezpieczeństwa5
T-A-2Ocena ryzyka w bezpieczeństwie publicznym6
T-A-3Ocena działań zapobiegawczych w bezpieczeństwie publicznym4
15
wykłady
T-W-1Pojęcie bezpieczeństwa i podstawowe kategorie bezpieczeństwa2
T-W-2Zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz zarządzanie bezpieczeństwem3
T-W-3Elemety zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej2
T-W-4Instytucjonalny wymiar bezpieczeństwa publicznego2
T-W-5Instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Realizacja zadań domowych5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Czytanie zalecanej literatury5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie realizowanych ćwiczeń oraz projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie bezpieczeństwa w życiu społecznym i gospodarczym, zna zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz charakteryzuje system zarządzania bezpieczeństwem publicznym
Z_1A_W04, Z_1A_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-2
Z_1A_C2_W02
Student zna zakres działalności podstawowych instytucji bezpieczeństwa publicznego oraz określa działania w zakresie profilaktyki w bezpieczeństwie publicznym
Z_1A_W02, Z_1A_W04, Z_1A_W10C-2, C-3T-W-4, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia ryzyko ich wystąpienia
Z_1A_U01, Z_1A_U15C-2, C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-1
Z_1A_C2_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego
Z_1A_U01, Z_1A_U15C-1, C-3T-A-3, T-A-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie bezpieczeństwa w życiu społecznym i gospodarczym, zna zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz charakteryzuje system zarządzania bezpieczeństwem publicznym
2,0
3,0Student definiuje wybrane kategorie bezpieczeństwa, wskazuje na podstawowe zagrożenia w ramach tych kategorii oraz zna działania w ramach zarządzania bezpieczeństwem
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C2_W02
Student zna zakres działalności podstawowych instytucji bezpieczeństwa publicznego oraz określa działania w zakresie profilaktyki w bezpieczeństwie publicznym
2,0
3,0Student potrafi określić profil działalności wybranych instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega ich działalność w otoczeniu oraz określa działania na różnych poziomach profilaktyki w bezpieczeństwe publicznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia ryzyko ich wystąpienia
2,0
3,0Student identyfikuje podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, potrafi określać siłę wpływu wybranych zagrożeń oraz ryzyko ich wystąpienia
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C2_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego
2,0
3,0Student rozumie znaczenie programów prewencyjnych. Wykazuje się znajomością podstawowych działań zapobiegawczych realizowanych w prewencji bezpieczeństwa publicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gierszewski J., Bezpieczeństwo wewnętrzne. Zarys systemu, Difin, Warszawa, 2013
  2. Mikołajczyk Z.K., Koncepcja ruchomych przestrzeni. Problemy teorii i praktyki, Warszawa, 2018, dostępne online: https://zmbbp.eu/wp-content/uploads/2021/02/Monografia-Koncepcja-Ruchomych-Przestrzeni.pdf
  3. Płaczek J., Ekonomika bezpieczeństwa państwa w zarysie, Difin, Warszawa, 2014
  4. red. Fehler W., Bezpieczeństwo publiczne w przestrzeni miejskiej, Arte, Warszawa, 2013, Można korzystać z wydań późniejszych.

Literatura dodatkowa

  1. Lidwa W. (red), Kształtowanie bezpieczeństwa publicznego w warunkach współczesnych zagrożeń, Wydawnictwo Akademii Sztuki Wojennej, Warszawa, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja i ocena zagrożeń bezpieczeństwa5
T-A-2Ocena ryzyka w bezpieczeństwie publicznym6
T-A-3Ocena działań zapobiegawczych w bezpieczeństwie publicznym4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie bezpieczeństwa i podstawowe kategorie bezpieczeństwa2
T-W-2Zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz zarządzanie bezpieczeństwem3
T-W-3Elemety zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej2
T-W-4Instytucjonalny wymiar bezpieczeństwa publicznego2
T-W-5Instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego6
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć10
A-A-3Realizacja zadań domowych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Czytanie zalecanej literatury5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie bezpieczeństwa w życiu społecznym i gospodarczym, zna zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz charakteryzuje system zarządzania bezpieczeństwem publicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Znajomość systemu zarządzania bezpieczeństwem publicznym oraz i organizacji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa publicznego
C-1Zrozumienie roli i znaczenia bezpieczeństwa publicznego oraz jego zagrożeń
Treści programoweT-W-1Pojęcie bezpieczeństwa i podstawowe kategorie bezpieczeństwa
T-W-3Elemety zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej
T-W-2Zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz zarządzanie bezpieczeństwem
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje wybrane kategorie bezpieczeństwa, wskazuje na podstawowe zagrożenia w ramach tych kategorii oraz zna działania w ramach zarządzania bezpieczeństwem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C2_W02Student zna zakres działalności podstawowych instytucji bezpieczeństwa publicznego oraz określa działania w zakresie profilaktyki w bezpieczeństwie publicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W10Zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Znajomość systemu zarządzania bezpieczeństwem publicznym oraz i organizacji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa publicznego
C-3Poznanie głównych instrumentów zapewniania bezpieczeństwa publicznego
Treści programoweT-W-4Instytucjonalny wymiar bezpieczeństwa publicznego
T-W-5Instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić profil działalności wybranych instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega ich działalność w otoczeniu oraz określa działania na różnych poziomach profilaktyki w bezpieczeństwe publicznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia ryzyko ich wystąpienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Znajomość systemu zarządzania bezpieczeństwem publicznym oraz i organizacji odpowiedzialnych za utrzymanie bezpieczeństwa publicznego
C-1Zrozumienie roli i znaczenia bezpieczeństwa publicznego oraz jego zagrożeń
Treści programoweT-A-1Identyfikacja i ocena zagrożeń bezpieczeństwa
T-A-2Ocena ryzyka w bezpieczeństwie publicznym
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie realizowanych ćwiczeń oraz projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student identyfikuje podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, potrafi określać siłę wpływu wybranych zagrożeń oraz ryzyko ich wystąpienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C2_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie instrumenty zapewniania bezpieczeństwa publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie roli i znaczenia bezpieczeństwa publicznego oraz jego zagrożeń
C-3Poznanie głównych instrumentów zapewniania bezpieczeństwa publicznego
Treści programoweT-A-3Ocena działań zapobiegawczych w bezpieczeństwie publicznym
T-A-2Ocena ryzyka w bezpieczeństwie publicznym
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie realizowanych ćwiczeń oraz projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie znaczenie programów prewencyjnych. Wykazuje się znajomością podstawowych działań zapobiegawczych realizowanych w prewencji bezpieczeństwa publicznego
3,5
4,0
4,5
5,0