Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Strategie rozwoju regionów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Strategie rozwoju regionów
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony program mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad myślenia strategicznego
C-2Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej, wyboru celów, określenia roli zasobów w procesie kształtowania strategii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Etapy budowania strategii: gromadzenie i analiza informacji. Opracowanie i analiza prognoz procesów będących przedmiotem planowania strategicznego.4
T-K-2Diagnoza relacji między prognozami a zasobami i metodami (technikami) transformowania zasobów w cele.3
T-K-3Analiza strategii wybranych jednostek samorządu terytorialnego3
T-K-4Strategia liberalna i strategia gospodarki otwartej2
T-K-5Strategia a proces restrukturyzacji gospodarczej regionu3
15
wykłady
T-W-1Strategia w gospodarce - cele i funkcje2
T-W-2Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie jako proces tworzenia polityki strategicznej3
T-W-3Analiza lukii strategicznej - identyfikacjaproblemów2
T-W-4Diagnoza zasobów organizacji2
T-W-5Studia strategiczne. Strategia a taktyka w gospodarce.2
T-W-6Segmentacja strategiczna2
T-W-7Strategia przetrwania. Strategia dostosowania do warunków otoczenia2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-K-2Praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu,13
A-K-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - przygotowanie praca tematycznych,13
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad konwersatoryjny
M-2wykład z prezentacja multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Metody podające - objaśnienia, informacje
S-2Ocena formująca: Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
S-3Ocena formująca: Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętności opracowania strategii (misji) i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D4/6_W01
Wiedza o podstawowych relacjach zachodzących między aspektem operacyjnym i strategicznym funkcjonowania gospodarki
Z_1A_W06C-1, C-2T-K-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-3S-2, S-4, S-3, S-1
Z_1A_D4/6_W02
Ma wiedzę o zasdach konstruowania strategi rozwoju regionalnego
Z_1A_W01C-2T-K-1, T-K-5, T-K-3, T-K-4, T-W-7M-2, M-3S-2, S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D4/6_U01
Potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
Z_1A_U01C-1, C-2T-K-2, T-K-1, T-W-2, T-W-1M-1, M-3S-2, S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D4/6_K01
Ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju gospodarczego regionu
Z_1A_K06C-1, C-2T-K-2, T-K-5, T-W-2, T-W-7, T-W-3M-1, M-3S-2, S-4, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D4/6_W01
Wiedza o podstawowych relacjach zachodzących między aspektem operacyjnym i strategicznym funkcjonowania gospodarki
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
3,0Student ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał programu kształcenia na poziomie ponad dobrym, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
Z_1A_D4/6_W02
Ma wiedzę o zasdach konstruowania strategi rozwoju regionalnego
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
3,0Student ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D4/6_U01
Potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
2,0Student nie potrafi scharakteryzować zasad konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
3,0Student potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
3,5Student opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
4,0Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D4/6_K01
Ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju gospodarczego regionu
2,0Student nie ma świadomości różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
3,0Student ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
3,5Student opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
4,0Student opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi nie budza zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Pylak, Korneliusz., Procesy innowacyjne a rozwój regionu, Politechnika Lubelska, Lublin, 2014, Wydanie 1, ISBN 978-83-7947-034-1
  2. Fabiańska M, Kapitał regionalny a zarządzanie innowacyjnym rozwojem regionu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódz, 2020
  3. Pawilk A, Dziekański P, Strategie rozwoju regionalnego i lokalnego. Główne składowe i proces tworzenia, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Romanowski, Robert, Wpływ wsparcia systemów innowacji na rozwój lokalny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznañ, 2015, Wydanie 1, ISBN: 978-83-7417-860-0

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Etapy budowania strategii: gromadzenie i analiza informacji. Opracowanie i analiza prognoz procesów będących przedmiotem planowania strategicznego.4
T-K-2Diagnoza relacji między prognozami a zasobami i metodami (technikami) transformowania zasobów w cele.3
T-K-3Analiza strategii wybranych jednostek samorządu terytorialnego3
T-K-4Strategia liberalna i strategia gospodarki otwartej2
T-K-5Strategia a proces restrukturyzacji gospodarczej regionu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Strategia w gospodarce - cele i funkcje2
T-W-2Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie jako proces tworzenia polityki strategicznej3
T-W-3Analiza lukii strategicznej - identyfikacjaproblemów2
T-W-4Diagnoza zasobów organizacji2
T-W-5Studia strategiczne. Strategia a taktyka w gospodarce.2
T-W-6Segmentacja strategiczna2
T-W-7Strategia przetrwania. Strategia dostosowania do warunków otoczenia2
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-K-2Praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu,13
A-K-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - przygotowanie praca tematycznych,13
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D4/6_W01Wiedza o podstawowych relacjach zachodzących między aspektem operacyjnym i strategicznym funkcjonowania gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad myślenia strategicznego
C-2Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej, wyboru celów, określenia roli zasobów w procesie kształtowania strategii
Treści programoweT-K-1Etapy budowania strategii: gromadzenie i analiza informacji. Opracowanie i analiza prognoz procesów będących przedmiotem planowania strategicznego.
T-W-2Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie jako proces tworzenia polityki strategicznej
T-W-5Studia strategiczne. Strategia a taktyka w gospodarce.
Metody nauczaniaM-1wyklad konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-3Ocena formująca: Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętności opracowania strategii (misji) i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
S-1Ocena formująca: Metody podające - objaśnienia, informacje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
3,0Student ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student opanował materiał programu kształcenia na poziomie ponad dobrym, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D4/6_W02Ma wiedzę o zasdach konstruowania strategi rozwoju regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej, wyboru celów, określenia roli zasobów w procesie kształtowania strategii
Treści programoweT-K-1Etapy budowania strategii: gromadzenie i analiza informacji. Opracowanie i analiza prognoz procesów będących przedmiotem planowania strategicznego.
T-K-5Strategia a proces restrukturyzacji gospodarczej regionu
T-K-3Analiza strategii wybranych jednostek samorządu terytorialnego
T-K-4Strategia liberalna i strategia gospodarki otwartej
T-W-7Strategia przetrwania. Strategia dostosowania do warunków otoczenia
Metody nauczaniaM-2wykład z prezentacja multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-3Ocena formująca: Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętności opracowania strategii (misji) i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
S-1Ocena formująca: Metody podające - objaśnienia, informacje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
3,0Student ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D4/6_U01Potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad myślenia strategicznego
C-2Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej, wyboru celów, określenia roli zasobów w procesie kształtowania strategii
Treści programoweT-K-2Diagnoza relacji między prognozami a zasobami i metodami (technikami) transformowania zasobów w cele.
T-K-1Etapy budowania strategii: gromadzenie i analiza informacji. Opracowanie i analiza prognoz procesów będących przedmiotem planowania strategicznego.
T-W-2Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie jako proces tworzenia polityki strategicznej
T-W-1Strategia w gospodarce - cele i funkcje
Metody nauczaniaM-1wyklad konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-3Ocena formująca: Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętności opracowania strategii (misji) i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
S-1Ocena formująca: Metody podające - objaśnienia, informacje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować zasad konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
3,0Student potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
3,5Student opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa
4,0Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D4/6_K01Ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju gospodarczego regionu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad myślenia strategicznego
C-2Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej, wyboru celów, określenia roli zasobów w procesie kształtowania strategii
Treści programoweT-K-2Diagnoza relacji między prognozami a zasobami i metodami (technikami) transformowania zasobów w cele.
T-K-5Strategia a proces restrukturyzacji gospodarczej regionu
T-W-2Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie jako proces tworzenia polityki strategicznej
T-W-7Strategia przetrwania. Strategia dostosowania do warunków otoczenia
T-W-3Analiza lukii strategicznej - identyfikacjaproblemów
Metody nauczaniaM-1wyklad konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-3Ocena formująca: Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętności opracowania strategii (misji) i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
S-1Ocena formująca: Metody podające - objaśnienia, informacje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
3,0Student ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
3,5Student opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego
4,0Student opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi nie budza zastrzeżeń