Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Współczesne koncepcje i metody zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne koncepcje i metody zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu zarządzania oraz wybranych zagadnień z zakresu polityki społecznej i gospodarczej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.4
T-A-2Analiza interesariuszy.6
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.6
T-A-4Strategiczna karta wyników.6
T-A-5Społeczna odpowiedzialność biznesu.2
T-A-6Zarządzanie poprzez wartości.4
T-A-7Analiza sieci społecznych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do zajęć7
A-A-2Praca w grupach8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-A-4uczestnictwo w zajęciach30
A-A-5Konsultacje6
A-A-6Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prace zespołowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
E_1A_W06, E_1A_W15C-1T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
E_1A_U15, E_1A_U19C-1T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O9_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów dotyczących zarządzania, uwarunkowujących decyzje gospodarcze.
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze.
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie w organizacji.
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania.
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.

Literatura podstawowa

  1. Machaczka J., Determinanty konkurencyjności współczesnych organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2014, ibuk
  2. Tyszkiewicz R., Zarządzanie relacjami z interesariuszami organizacji, PLACET, Warszawa, 2017, ibuk
  3. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych: Podręcznik wizjonera., Helion, Gliwice, 2012
  4. Kaplan R., Norton D., Strategiczna karta wyników. Jak przełozyć strategię na działanie, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Glinka B., Kostera M. (red. nauk.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016, drugie, ibuk
  2. Buczkowski B., Kuna-Marszałek A. (red.), Biznes we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016, ibuk

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.4
T-A-2Analiza interesariuszy.6
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.6
T-A-4Strategiczna karta wyników.6
T-A-5Społeczna odpowiedzialność biznesu.2
T-A-6Zarządzanie poprzez wartości.4
T-A-7Analiza sieci społecznych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do zajęć7
A-A-2Praca w grupach8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-A-4uczestnictwo w zajęciach30
A-A-5Konsultacje6
A-A-6Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O9_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.
T-A-4Strategiczna karta wyników.
T-A-5Społeczna odpowiedzialność biznesu.
T-A-6Zarządzanie poprzez wartości.
T-A-7Analiza sieci społecznych.
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.
T-A-2Analiza interesariuszy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace zespołowe
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów dotyczących zarządzania, uwarunkowujących decyzje gospodarcze.
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze.
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O9_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U15Włada słownictwem specjalistycznym w języku obcym z zakresu ekonomii zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT.
T-A-4Strategiczna karta wyników.
T-A-5Społeczna odpowiedzialność biznesu.
T-A-6Zarządzanie poprzez wartości.
T-A-3Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa.
T-A-2Analiza interesariuszy.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie w organizacji.
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania.
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.