Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Kierowanie pracownikami w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kierowanie pracownikami w organizacji
Specjalność Organizacja handlu i usług
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50egzamin
konwersatoriaK5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania przedsiębiorstwami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami skutecznego zarządzania zespołami pracowniczymi
C-2Nabywanie umiejętności w zakresie tworzenia zespołu pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zespół: rodzaje, korzyści i problemy2
T-K-2Tworzenie skutecznego zespołu4
T-K-3Kierowanie zespołem4
T-K-4Problemy w pracy zespołowej2
T-K-5Komunikacja w zespole4
T-K-6Rola lidera w pracy zespołowej4
T-K-7Kultura organizacyjna4
T-K-8Mierzenie wyników zepołu pracowniczego2
T-K-9Metody grupowego rozwiązywania problemów4
30
wykłady
T-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji2
T-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi2
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji4
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników4
T-W-5Ocenianie i zwolnienia pracowników3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie do zajęć wraz ze studiowaniem literatury25
A-K-3Konsultacje5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu13
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektów
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
E_1A_W05, E_1A_W09, E_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
E_1A_U03, E_1A_U10, E_1A_U11, E_1A_U12C-2, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-5, T-K-7, T-K-8M-3S-2
E_1A_D5/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
E_1A_U03, E_1A_U10, E_1A_U11C-2, C-3T-K-3, T-K-4, T-K-6, T-K-9M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
2,0Student nie potrafi charakteryzować żadnego z podstawowych procesów dotyczących zadań zarządzania zasobami ludzkimi
3,0Student objaśnia w sposób powierzchowny jedynie kilka podstawowych procesów dotyczących zadań zarządzania zasobami ludzkimi
3,5Student charakteryzuje w sposób ogólny wszystkie z podstawowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi
4,0Student opisuje dokładnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi
4,5Student charakteryzuje dokładnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować
5,0Student charakteryzuje wszechstronnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować oraz wie jakie jest następstwo ich stosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
2,0Student nie potrafi podjąć żadnych działań związanych z tworzeniem zespołu pracowniczego
3,0Student potrafi wykorzystać tylko nieliczne zasady i etapy procesu tworzenia zespołu pracowniczego
3,5Student potrafi wykorzystać większość etapów procesu tworzenia zespołu pracowniczego opierając się na zasadach jego tworzenia
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie etapy procesu tworzenia zespołu pracowniczego opierając się na zasadach jego tworzenia
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie tworzenia zespołu pracowniczego
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie tworzenia zespołu pracowniczego oraz wskazać błędy jakie można popełnić
E_1A_D5/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
2,0Student nie umie przyjąć roli lidera zespołu
3,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełnia błędy w kierowaniu tym zespołem
3,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełnia niewielkie błędy w kierowaniu tym zespołem
4,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełniania nieliczne błędy w kierowaniu tym zespołem i jest w stanie je zidentyfikować i wyeliminować
4,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego i nie popełnia błędów w kierowaniu tym zespołem
5,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego i kreuje standardy zachowania w zespole

Literatura podstawowa

  1. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa, 2018
  2. Listwan T., Sułkowski Ł., Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa, 2016
  3. Oczkowska R. (red.nauk.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Przesłanki, funkcje, instrumenty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Dębowski A., Proste, ale ważne w zarządzaniu!: jak skutecznie zarządzać ludźmi i zmianą, Grupa Wydawnicza Helion, Gliwice, 2017

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zespół: rodzaje, korzyści i problemy2
T-K-2Tworzenie skutecznego zespołu4
T-K-3Kierowanie zespołem4
T-K-4Problemy w pracy zespołowej2
T-K-5Komunikacja w zespole4
T-K-6Rola lidera w pracy zespołowej4
T-K-7Kultura organizacyjna4
T-K-8Mierzenie wyników zepołu pracowniczego2
T-K-9Metody grupowego rozwiązywania problemów4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji2
T-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi2
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji4
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników4
T-W-5Ocenianie i zwolnienia pracowników3
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie do zajęć wraz ze studiowaniem literatury25
A-K-3Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu13
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W09Ma usystematyzowaną wiedzę o zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami skutecznego zarządzania zespołami pracowniczymi
Treści programoweT-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji
T-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników
T-W-5Ocenianie i zwolnienia pracowników
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi charakteryzować żadnego z podstawowych procesów dotyczących zadań zarządzania zasobami ludzkimi
3,0Student objaśnia w sposób powierzchowny jedynie kilka podstawowych procesów dotyczących zadań zarządzania zasobami ludzkimi
3,5Student charakteryzuje w sposób ogólny wszystkie z podstawowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi
4,0Student opisuje dokładnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi
4,5Student charakteryzuje dokładnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować
5,0Student charakteryzuje wszechstronnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować oraz wie jakie jest następstwo ich stosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności w zakresie tworzenia zespołu pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich
Treści programoweT-K-1Zespół: rodzaje, korzyści i problemy
T-K-2Tworzenie skutecznego zespołu
T-K-5Komunikacja w zespole
T-K-7Kultura organizacyjna
T-K-8Mierzenie wyników zepołu pracowniczego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajeć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjąć żadnych działań związanych z tworzeniem zespołu pracowniczego
3,0Student potrafi wykorzystać tylko nieliczne zasady i etapy procesu tworzenia zespołu pracowniczego
3,5Student potrafi wykorzystać większość etapów procesu tworzenia zespołu pracowniczego opierając się na zasadach jego tworzenia
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie etapy procesu tworzenia zespołu pracowniczego opierając się na zasadach jego tworzenia
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie tworzenia zespołu pracowniczego
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie tworzenia zespołu pracowniczego oraz wskazać błędy jakie można popełnić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D5/04_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności w zakresie tworzenia zespołu pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich
Treści programoweT-K-3Kierowanie zespołem
T-K-4Problemy w pracy zespołowej
T-K-6Rola lidera w pracy zespołowej
T-K-9Metody grupowego rozwiązywania problemów
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przyjąć roli lidera zespołu
3,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełnia błędy w kierowaniu tym zespołem
3,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełnia niewielkie błędy w kierowaniu tym zespołem
4,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego, jednak popełniania nieliczne błędy w kierowaniu tym zespołem i jest w stanie je zidentyfikować i wyeliminować
4,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego i nie popełnia błędów w kierowaniu tym zespołem
5,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu pracowniczego i kreuje standardy zachowania w zespole