Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka regionalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania podstawowe wiadomości z zakresu polityki gospodarczej oraz geografii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu.2
T-A-2Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu.1
T-A-3Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu.2
T-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL3
T-A-5Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów2
T-A-6Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego.3
T-A-7Prezentacja prac zaliczeniowych.2
15
wykłady
T-W-1Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.2
T-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).3
T-W-3Konkurencyjność i innowacyjność regionów.2
T-W-4Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną).2
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego2
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.3
T-W-7Planowanie rozwoju regionu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie przez studenta opisu (regionu wraz z prezentacją multimedialną zawierającą analizę w oparciu o dane GUS i BDL)11
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-4Poszukiwanie nowej literatury i zapoznanie się z literaturą wskazaną przez prowadzącego8
A-A-5Wyszukiwanie aktualnych informacji na regionalnych portalach internetowych oraz w bazach BDL I GUS10
A-A-6Konsultacje6
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_W01
student posiada wiedzę o podstawowej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W10, E_1A_W13, E_1A_W14, E_1A_W15C-1, C-2T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3, S-4
E_1A_C3_W02
posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE
E_1A_W02, E_1A_W05C-1, C-2T-A-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3, S-4
E_1A_C3_W03
student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W11, E_1A_W14, E_1A_W15C-1, C-2T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy
E_1A_U02, E_1A_U10, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U16, E_1A_U17C-2T-W-2, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-2
E_1A_C3_U02
posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym,
E_1A_U04, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20C-1, C-2T-A-4, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_K01
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia.
E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K03C-2, C-1T-A-1, T-A-6M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_W01
student posiada wiedzę o podstawowej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego
2,0student nie zna podstawowych definicji regionu i typów kryteriów wyodrębniania regionu.
3,0zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienić cechy regionu i regionalizmu, a także podstawowe zagadnienia przedmiotu w stopniu większym niż dostateczny
4,0potrafi definiować pojęcie rozwoju reionalnego i typy regionów w stopniu dobrym
4,5opanował wiedzę w zakresie przedmiotu i bez trudności ją wyraża
5,0wiedza studenta opanowana w stopniu bardzo dobrym, a nawet wykraczająca poza zakres przekazanego materiału
E_1A_C3_W02
posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE
2,0student nie posiada wiedzy dotyczącej gospodarki regionów Polski i wybranych regionów Unii Europejskiej
3,0zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu większym niż dostateczny
4,0w stopniu dobrym opanował przekazaną przez prowadzącego wiedzę
4,5opanował wiedzę w zakresie przedmiotu i bez trudności ją wypowiada
5,0w bardzo dobrym stopniu przyswoił wiedzę, student potrafi wymienić regiony Unii Europejskiej, scharakteryzować gospodarkę na poziomie regionalnym, krajowym i wspólnotowym
E_1A_C3_W03
student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
2,0student nie posiada wiedzy na temat inicjatyw wspólnotowych, nie posiada wiedzy na temat Europejsiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
3,0W bardzo wąskim zakresie potrafi opisać gospodarkę wspólnotową
3,5potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie większym niż dostateczny
4,0opanował wiedzę w zakresie przedmiotu w stopniu dobrym
4,5student dodatkowo objaśnia cechy charakterystyczne Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionanego, bez trudności wskazuje na rozwój wybranych regionów dzięki funduszom UE
5,0w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę przekazaną przez prowadzącego przedmiot

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.
E_1A_C3_U02
posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym,
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_K01
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0W zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Literatura podstawowa

  1. red. nauk. Marek Cisek, Andrzej Józef Kozłowski., Samorząd gminny w Polsce : czynniki determinujące rozwój lokalny : wybrane problemy, Difin, 2016
  2. Adam Szewczuk, Magdalena Kogut-Jaworska, Magdalena Zioło, Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2011
  3. Strzelecki Zb. (red.), Borsa Maciej, Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu.2
T-A-2Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu.1
T-A-3Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu.2
T-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL3
T-A-5Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów2
T-A-6Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego.3
T-A-7Prezentacja prac zaliczeniowych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.2
T-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).3
T-W-3Konkurencyjność i innowacyjność regionów.2
T-W-4Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną).2
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego2
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.3
T-W-7Planowanie rozwoju regionu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie przez studenta opisu (regionu wraz z prezentacją multimedialną zawierającą analizę w oparciu o dane GUS i BDL)11
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-4Poszukiwanie nowej literatury i zapoznanie się z literaturą wskazaną przez prowadzącego8
A-A-5Wyszukiwanie aktualnych informacji na regionalnych portalach internetowych oraz w bazach BDL I GUS10
A-A-6Konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu.2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_W01student posiada wiedzę o podstawowej terminologii w zakresie regionu i rozwoju regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych definicji regionu i typów kryteriów wyodrębniania regionu.
3,0zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienić cechy regionu i regionalizmu, a także podstawowe zagadnienia przedmiotu w stopniu większym niż dostateczny
4,0potrafi definiować pojęcie rozwoju reionalnego i typy regionów w stopniu dobrym
4,5opanował wiedzę w zakresie przedmiotu i bez trudności ją wyraża
5,0wiedza studenta opanowana w stopniu bardzo dobrym, a nawet wykraczająca poza zakres przekazanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_W02posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy dotyczącej gospodarki regionów Polski i wybranych regionów Unii Europejskiej
3,0zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu większym niż dostateczny
4,0w stopniu dobrym opanował przekazaną przez prowadzącego wiedzę
4,5opanował wiedzę w zakresie przedmiotu i bez trudności ją wypowiada
5,0w bardzo dobrym stopniu przyswoił wiedzę, student potrafi wymienić regiony Unii Europejskiej, scharakteryzować gospodarkę na poziomie regionalnym, krajowym i wspólnotowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_W03student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy na temat inicjatyw wspólnotowych, nie posiada wiedzy na temat Europejsiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
3,0W bardzo wąskim zakresie potrafi opisać gospodarkę wspólnotową
3,5potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie większym niż dostateczny
4,0opanował wiedzę w zakresie przedmiotu w stopniu dobrym
4,5student dodatkowo objaśnia cechy charakterystyczne Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionanego, bez trudności wskazuje na rozwój wybranych regionów dzięki funduszom UE
5,0w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę przekazaną przez prowadzącego przedmiot
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_U01Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce, w tym wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-W-2Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty).
T-W-4Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną).
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_U02posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
Treści programoweT-A-4Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL
T-W-6Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu.
T-W-5Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu
3,0w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach
4,0student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym
4,5posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu
5,0student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_K01Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów.
C-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu.
T-A-6Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami.
M-1Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0W zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne